Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Asijští řidiči prý nejsou dobří řidiči… a pro většinu těch čínských to skutečně platí. Jsou pomalí a nerozhodní, moc nepředvídají, často jednají naprosto neočekávatelně. Neočekávatelně mění pruhy (obvykle bez blinkru), neočekávatelně zrychlují a zpomalují (i když před nimi nikdo nejede) a neočekávatelně zastavují. Obvykle prostě jen proto, že potřebují vyřídit nějakou „důležitou“ zprávu na telefonu (ten mají vždy v zorném poli na přídavném držáčku).
Sice je tu vypěstovaná určitá víra, že můžete bezpečně udělat sebevětší prasárnu, pokud ji uděláte dost pomalu (vjíždění z vedlejší ulice nebo najíždění na kruhový objezd bez dání přednosti atd.), na druhou stranu se tu nejezdí nijak agresivně – všichni si nechávají odstup a plouží se tempem, na které si troufnou. Provoz tu tak připomíná živoucí proud, kde se všechno přelévá docela přirozeně (dokonce i když do něj přimícháte trochu divoké skútristy, kteří jezdí často bez helmy).
Což dává dost prostoru pár odvážnějším řidičům svištět nad limitem a proplétat se provozem jako v GTAčku (akorát bez přejíždění prostitutek). Na ty však číhá past v podobě dopravních kamer, které někde jen varovně blikají (jako když si vás někdo cvakne s bleskem), jinde nekompromisně měří rychlost. Jejich pozici si asi pamatují (nebo na to možná kašlou, protože mají vysokou pozici v komunistické straně), protože v navigační aplikaci Baidu Maps (googlí služby tu standardně nefungují, takže Google Maps ani Waze se tu nepoužívají) jsem je neviděl. Zahlédl jsem tam ale jinou geniální věc!

Na hlavních tazích městy umí navigační aplikace zobrazovat i odpočet, jak dlouho ještě bude svítit červená/zelená.
Odpočet času, jak dlouho bude ještě svítit zelená a jak dlouho pak bude trvat červená – díky tomu přesně víte, jestli má smysl to před křižovatkou trochu přišlápnout, abyste pohodlně stihli zelenou, nebo naopak povolit a nechat auto doplachtit na červenou, která tam zatím padne. A při stání na červenou taky přesně víte, jak dlouho ještě můžete koukat do telefonu, aniž byste zdržovali provoz, až padne zelená. Tenhle odpočet běží i přímo na sloupech semaforů, což už na pár českých křižovatkách taky můžeme vidět (ale opravdu jen na pár), jenže přímo v navigační aplikaci na mobilu i v infotainmentu) je to ještě brilantnější funkce.
Samozřejmě to ani v Číně nefunguje plošně, ale jen na těch největších a nejvytíženějších křižovatkách velkých měst – právě tam by to zpřehlednilo situaci a udělalo provoz plynulejší i u nás. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste museli na poslední chvíli tvrdě brzdit, když na semaforu po zelené blikla oranžová, nebo jak vás někdo zezadu vytroubil, když jste se zakoukali/zamysleli a přehlédli změnu z červené na zelenou.

Navigační aplikace Baidu Maps se hodně soustředí na jízdu v pruzích, kterých je ve velkých městech skutečně hodně a proplétají se jako hadi. Největší vychytávkou je odpočet červené/zelené.
Technické služby ve městech by se tak měly zamyslet, jak tuhle funkci integrovat. Třeba aspoň ve formě dodatkového displeje s odpočtem (bez integrace do mobilní navigace se asi dokážeme ještě chvíli obejít). Upřímně, už pokrok by byl i zavedení „zelené vlny“ na hlavních tazích, abychom nemuseli jezdit od červené k červené a neustále zrychlovat a zase brzdit…