Hlavní obsah

Nové nejdůležitější tlačítko v autě vypíná nejotravnější funkci. Buďme rádi, že ho vůbec máme

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moderní auta nás naučila specifickým návykům – především vypínání některých elektronických systémů hned po nastartování. Postupně se počet těchto úkonů bude menšit, ale kupodivu to není vůbec dobrá zpráva.

Článek

Jako první věc po startovacím tlačítku automaticky mačkáme také tlačítko stop/startu. Neustálé zhasínání a následné hlučné startování motoru na křižovatkách totiž většinou spíš obtěžuje a nic moc neušetří, spíš hrozí vyšším opotřebením některých částí motoru. A to za těch uspořených pár deci benzinu a pár gramů CO2 vážně nestojí.

Foto: Jakub Deml

Dnes jde ještě stop/start většinou poměrně snadno vypnout, v některých autech je to už ale tak složité, že vám to nestojí za námahu.

Později jsme se naučili vypínat také systém sledování jízdy v pruhu. Ten totiž při každém přejetí bílé čáry na silnici otravně pípá, nebo vám rovnou sáhne dořízení, což vám sice v určitých specifických situacích může zachránit život (nepozornost nebo mikrospánek), ale většinu času je prostě otravný, ne-li přímo nebezpečný – především na úzkých českých okreskách, kde se často mají problém vejít dvě auta vedle sebe. Když se pak při uhýbání protijedoucímu autu ještě musíte prát s protestujícím volantem, koledujete si o malér.

Foto: Lukáš Kukla

Většinu elektronických jízdních asistentů je lepší nechat při jízdě zapnutou, sledování jízdy v pruhu (tlačítko zcela vlevo) je ale spíš pro zlost.

Nyní je tu další podobné tlačítko, které si vyslouží okamžité vypnutí: Upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. Tuto novinku oficiálně pojmenovanou „inteligentní asistent rychlosti“, která má podle představ evropských zákonodárců pomoci bojovat s vysokou úmrtností na silnicích, dostávají všechna nově homologovaná auta od loňského léta, od července 2024 jí pak budou muset být vybavena všechna vozidla prodávaná v Evropě.

Funguje docela jednoduše: Podle kamer rozpoznávajících dopravní značky a podle dat z GPS sleduje rychlostní omezení platná na daném úseku. A jakmile limit (plus nějakou toleranci, třeba 55 km/h na padesátce) překročíte, párkrát na vás zapípá. Většinou docela decentně, ale stejně si toho všimnete. V dokonalém světě by vás to mělo přimět zpomalit. Ale nejsme lidé dokonalí, že…

Takže tento systém většinou vypínáme – někdy stačí dlouhý stisk tlačítka na volantu, případně ťuknutí na ikonu na hlavní obrazovce infotainmentu. Tedy u těch rozumných značek. U těch méně rozumných se musíte ponořit do hlubin nastavení bezpečnostních systémů vozu, což je také poměrně otravná záležitost, ale jistě si to rychle zautomatizujete. A budete rádi, že to vůbec ještě jde!

Foto: Mercedes-Benz

Všechna moderní auta umí číst dopravní značky a rozeznávat rychlostní limity. Od loňského léta vás ale musí také povinně upozornit, když tyto limity překročíte.

Do budoucna je totiž v plánu udělat tento systém nevypínatelný. Fyzická tlačítka z interiérů rychle mizí, a vypnout tak „chcípáka“ (stop/start) a „pružiče“ (sledování jízdy v pruhu) je čím dál víc složité, ne-li rovnou nemožné. A časem bude zcela nemožné vypnout i toto upozornění na překročení rychlostního limitu.

A ani to ještě není nejhorší scénář, v té nejděsivější variantě možné budoucnosti jako vystřižené s dystopických sci-fi o Velkém bratrovi odesílá tento systém při překročení povolené rychlosti rovnou data policii a opačným směrem k vám míří pokuta za rychlou jízdu. Ve finále tak možná budeme rádi, až konečně přijdou zcela autonomní auta…

Reklama

Načítám