Hlavní obsah

Banky doporučují investovat do vína, obrazů a veteránů

Foto: Porsche

Vzduchem chlazené Porsche 911 je investiční jistota

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Už i německé banky doporučují klasické vozy jako investici. Stará Porsche 911 se zhodnotila o těžko uvěřitelných 700 procent!

Článek

Je to trend posledních let, ale prozíraví investoři začali nakupovat klasické vozy ještě dávno před krizí, někdy v roce 2005. Ti, co to udělali, už mají vyděláno. Všichni to víme, ceny veteránů vyletěly nesmyslně vysoko a i když bublina za poslední tři roky splaskla, pořád jde o jednu z nejjistějších investic. „Investice do aut je stejnou jistotou jako obrazy nebo známky, víc už se jich prostě nevytiskne, nenamaluje, ani nevyrobí,“ říká Radek Pokorný ze společnosti Engine. „Navíc vám mohou při správném užívání dělat dlouhodobě radost, což se rozhodně počítá.“ Jeho slovům dává za pravdu i německá banka Sudwestbank AG, která začala s klasickými vozy ve svém portfoliu pracovat jako jedna z prvních finančních společností. Jens Berner, její expert na klasické vozy k tomu v rozhovoru pro Bloomberg řekl, že nejmarkantnější nárůst byl zaznamenán u vozů Porsche 911. „Jejich zhodnocení dosáhlo od roku 2005 těžko uvěřitelných 683 procent. Jako německá banka doporučujeme klientům investovat do domácích značek, tedy Audi, BMW, Mercedes a Porsche a vězte, že průměrné ceny námi sledovaných a obhospodařovaných vozů narostly za uvedené období čtyřnásobně.“

To je sice skvělá zpráva pro všechny, kteří již nakoupili, ale Berner i Pokorný se shodují v tom, že nemá smysl očekávat, že by ceny mohly spadnout. „Naopak. S tím, jak je většina nových vozů stále unifikovanější a takzvaně bez duše, jak se teď módně říká, přibývá pořád lidí, kteří si chtějí veterána pořídit, protože v něm vidí nejen investici, ale i koníčka a životní styl,“ vysvětluje Radek Pokorný. „Je přitom jedno, jestli se bavíme o autech do několika set tisíc, nebo o autech za miliony. Chce to jen dobře vybrat.“

A právě výběr správného veterána je to nejtěžší. V Česku jsou nesmyslně napálené ceny škodovek a jiných aut z dob socialismu, což neodpovídá jejich cenám v Evropě, proto se aktuálně vozí tolik podobných aut ze zahraničí, hlavně z Anglie a Itálie. Ideální příležitost pro překupníky. Výjimkou jsou vozy Tatra, které jsou ceněné po celém světě. „Prodali jsme čtyřicet starých škodovek z Anglie, většinu ještě dřív, než jsme je přivezli do Česka,“ libuje si jeden z překupníků, který však nechce být jmenován. „Osobně v tom nevidím moc smysl, protože když se něco podělá, tak česká auta spadnou cenově jako první a nejvíc, sám mám v garáži jen vozy, které jsou likvidní po celé Evropě,“ doplňuje, a dodává, že tuzemský trh je ještě pořád hladový.

„Když si kupujete auto pro sebe, vaše první, tak si vyberte takové, ke kterému máte nějaký vztah,“ doporučuje Radek Pokorný. „Měl ho váš táta, nebo jste ho měli na plakátě, nebo jste ho viděli ve filmu v kině na prvním rande. Když se na to ale díváte investičně, chce to daleko širší znalosti trhu, vědomosti a v neposlední řadě i zkušenost, abyste nesplakali nad výdělkem.“ To samé tvrdí i Massini, který dává za příklad model Ferrari 250 GTO. V současnosti nejdražší auto na světě, vyrobilo se jich jen 36 kusů, ale aktuálně jich jezdí okolo sedmdesáti. „Jde většinou o kvalitní plagiáty, které byly vyrobeny stejnými postupy a používají i stejnou techniku, ale chybí jim historie. A ta je u všech investičních veteránů tím nejcennějším.“ A stejně radostně jako se kopíruje 250 GTO, tak vznikají po světě i jiné zaručeně pravé originály - Od 911 RS až po Renaulty 5 Turbo, nebo domácí Škody 130 RS.

Ale zpátky k bankám a investičním společnostem. Podle Jense Bernera jsou klasické vozy ideálním způsobem, jak si rozšířit svoje investiční portfolio pro lidi, kteří investují od milionu eur výš. Velký zájem o drahé vozy jako Ferrari a Lamborghini před třemi až pěti lety pak prý způsobily hlavně čínské investiční fondy. Nemusíte si však zoufat, vydělat můžete i na podstatně levnějších autech. Podívejte se třeba, jak vyletěly ceny prvních Volkswagenů Golf GTI nebo Renaultů Clio Williams. A ještě pořád je tady dost jiných, podceňovaných aut, která si zasluhují vaši pozornost.

Reklama

Související témata: