Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Aventador SVJ má nejsilnější dvanáctiválec od Lamborghini

Foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador SVJ

Měsíce a měsíce kolovaly po internetu spekulace, špionážní fotografie a „teaser“ videa poodhalující částečky zbrusu nové limitované edice, která je zároveň vůbec nejvýkonnějším dvanáctiválcovým modelem v historii automobilky. Aventador Superveloce Jota, neboli zkráceně Aventador SVJ je nyní konečně venku!

Článek

Pochopitelně se jedná o naprosto impozantní záležitost, až se přestáváme divit tomu, že je Aventador SVJ vůbec nejrychlejší mezi produkčními auty na Nürburgringu. S časem 6 minut a 44,97 sekundy překonalo Lamborghini Porsche, ale dokonce i úchylně rychlý prototyp elektrického supersportu NIO EP9. Celý on-board si můžete prohlédnout níže a jedná se o pozoruhodnou podívanou.

Takže jak Lambo dosáhlo takových výsledků? S finálním odhalením Aventadoru Superveloce Jota už víme vše potřebné. Dvanáctiválec o objemu 6,5 litru zůstal stále na svém místě, ovšem díky novému titanovému výfuku a dalším vylepšením vyletěl výkon na 770 koní a točivý moment na 720 N.m. Jen pro porovnání – úplně první verze Aventadoru měly „jen“ 700 koní, pozdější SV následně 750 koní.

Vezmeme-li v potaz mohutné odlehčení, kdy Aventador díky karbonu zhubnul přibližně o 50 kilo na 1525 kilogramů suchých, činí poměr výkonu a hmotnosti 1,98 kilogramu na koně. Převodovka je nadále sedmistupňová a vlivem pohonu všech kol zvládne nejrychlejší Aventador sprint z nuly na stovku za 2,8 sekundy. Zrychlení z nuly na dvě stě trvá 8,6 sekundy a s maximálkou 349 km/h už ujedete skoro úplně všemu.

Jenže o hrubou sílu tady jde až v druhé řadě, neboť SVJ má v rukávu ještě několik dalších výsad. Jako jedno z mála lamb přichází třeba se zatáčením všech čtyř kol obutých ve speciálně vyvinutých pneumatikách Pirelli P Zero Corsa. Adekvátními změnami prošlo i nastavení tlumičů, více orientované na okruh.

Samostatnou kapitolou je aerodynamika. „Přirozený“ přítlak se podařilo navýšit o 40 %, zatímco aerodynamický odpor o procento klesl. Ta hlavní kouzla však dělá technologie Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) ve své druhé generaci. Systém aerodynamických klapek v předním nárazníku a kolem zadního spoileru umí regulovat proudění vzduchu a měnit vlastnosti auta. Pokud jsou klapky zavřeny, vůz generuje maximum přítlaku, sotva se však otevřou, snižuje se odpor a auto vzduchem lépe „klouže“. Z jedné pozice do druhé se přitom všechny klapky přesunou za půl sekundy.

Aventador SVJ byl představen na právě probíhajícím Concours d'Elegance v Pebble Beach, zde opatřen speciální grafikou „SVJ 63“ vzpomínjící na založení automobilky v roce 1963. Přesně sem odkazuje i plánovaný počet kusů. Celkem vznikne 963 nejvýkonnějších Aventadorů, jejichž cena je na americkém trhu stanovena na 517 700 dolarů (11,5 milionu korun).

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.