Hlavní obsah

Aventador SVJ má nejsilnější dvanáctiválec od Lamborghini

Foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador SVJ

Měsíce a měsíce kolovaly po internetu spekulace, špionážní fotografie a „teaser“ videa poodhalující částečky zbrusu nové limitované edice, která je zároveň vůbec nejvýkonnějším dvanáctiválcovým modelem v historii automobilky. Aventador Superveloce Jota, neboli zkráceně Aventador SVJ je nyní konečně venku!

Článek

Pochopitelně se jedná o naprosto impozantní záležitost, až se přestáváme divit tomu, že je Aventador SVJ vůbec nejrychlejší mezi produkčními auty na Nürburgringu. S časem 6 minut a 44,97 sekundy překonalo Lamborghini Porsche, ale dokonce i úchylně rychlý prototyp elektrického supersportu NIO EP9. Celý on-board si můžete prohlédnout níže a jedná se o pozoruhodnou podívanou.

Takže jak Lambo dosáhlo takových výsledků? S finálním odhalením Aventadoru Superveloce Jota už víme vše potřebné. Dvanáctiválec o objemu 6,5 litru zůstal stále na svém místě, ovšem díky novému titanovému výfuku a dalším vylepšením vyletěl výkon na 770 koní a točivý moment na 720 N.m. Jen pro porovnání – úplně první verze Aventadoru měly „jen“ 700 koní, pozdější SV následně 750 koní.

Vezmeme-li v potaz mohutné odlehčení, kdy Aventador díky karbonu zhubnul přibližně o 50 kilo na 1525 kilogramů suchých, činí poměr výkonu a hmotnosti 1,98 kilogramu na koně. Převodovka je nadále sedmistupňová a vlivem pohonu všech kol zvládne nejrychlejší Aventador sprint z nuly na stovku za 2,8 sekundy. Zrychlení z nuly na dvě stě trvá 8,6 sekundy a s maximálkou 349 km/h už ujedete skoro úplně všemu.

Jenže o hrubou sílu tady jde až v druhé řadě, neboť SVJ má v rukávu ještě několik dalších výsad. Jako jedno z mála lamb přichází třeba se zatáčením všech čtyř kol obutých ve speciálně vyvinutých pneumatikách Pirelli P Zero Corsa. Adekvátními změnami prošlo i nastavení tlumičů, více orientované na okruh.

Samostatnou kapitolou je aerodynamika. „Přirozený“ přítlak se podařilo navýšit o 40 %, zatímco aerodynamický odpor o procento klesl. Ta hlavní kouzla však dělá technologie Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) ve své druhé generaci. Systém aerodynamických klapek v předním nárazníku a kolem zadního spoileru umí regulovat proudění vzduchu a měnit vlastnosti auta. Pokud jsou klapky zavřeny, vůz generuje maximum přítlaku, sotva se však otevřou, snižuje se odpor a auto vzduchem lépe „klouže“. Z jedné pozice do druhé se přitom všechny klapky přesunou za půl sekundy.

Aventador SVJ byl představen na právě probíhajícím Concours d'Elegance v Pebble Beach, zde opatřen speciální grafikou „SVJ 63“ vzpomínjící na založení automobilky v roce 1963. Přesně sem odkazuje i plánovaný počet kusů. Celkem vznikne 963 nejvýkonnějších Aventadorů, jejichž cena je na americkém trhu stanovena na 517 700 dolarů (11,5 milionu korun).

Reklama

Související témata:
Načítám