Hlavní obsah

První auto s mobilem? Vzniklo v roce 1915, kdy byl domácí telefon vzácnost. Unikátní kousek měl i alarm, klimatizaci, a dokonce vařič

Foto: Jan Majurník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mít mobilní telefon bylo před 40 lety pro běžného člověka něco naprosto nemyslitelného, nicméně věděli jste, že první auto s takovým zařízením existovalo už v roce 1915 a měl jej W. J. Moore, provozovatel tehdejší telefonní sítě? A co víc, jeho Cadillac nabídl též klimatizaci, alarm nebo vařič.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vážený americký podnikatel jménem W. J. Moore je známý jakožto průkopník systému telefonní sítě, takže není divu, že svého času šlo o velmi bohatého člověka. Mohl si tak dovolit koupit sedmimístný Cadillac Model 51 s dlouhým rozvorem a motorem V8, ovšem karoserii si nechal zhotovit na zakázku v chicagské karosárně Kimball.

Mimo vysoce luxusního provedení si Moore nechal automobil vybavit několika na svou dobu unikátními vychytávkami. Tou nejzásadnější je mobilní telefon! Uvnitř auta totiž byl samotný telefonní aparát, který byl napojen na dráty vyvedené do zadní části vozu.

Foto: Jan Majurník

Teleskopická tyč umožnila napojení telefonu v autě na telefonní dráty.

Pro úspěšně spojení se sítí tak stačilo zastavit pod telefonními dráty, chopit se teleskopické tyče s délkou až šest metrů a dráty zezadu auta napojit na telefonní vedení. Tím se W. J. Moore spojil se svými operátory ve vlastní síti, kteří jej přepojili tam, kam potřeboval. A to se psal rok 1915…

Automobil šel dále předehřát, a to včetně interiéru, kde byly navíc výdechy a elektrické ventilátory. Z bočních úložných prostor se nádoba s palivem napojila k vodnímu okruhu vpředu, čímž došlo k ohřátí vody. Ta předehřála motor i kabinu.

Foto: Jan Majurník

Tato plotýnka šla využít i na ohřev jídla.

Mimo toho zde byla plotýnka, která se předehřevem nebo chodem motoru rozpálila natolik, že jste si na ní mohli ohřát jídlo. A to prakticky kdekoli.

Nechyběla ani klimatizace! Za zadními sedadly totiž byla umístěna lednice s ledem, kde se chladily potraviny nebo nápoje, nicméně rovněž bylo možné využít chladný vzduch z lednice k ochlazení kabiny.

Zadní část limuzíny šla navíc předělat na dvoulůžko, tudíž se proměnila na obytňák, popřípadě šla přestavět na sanitní vůz. Automobil měl taktéž tlačítky ovládané směrovky, vzadu se tak mohly zobrazovat nápisy doprava, doleva nebo třeba stop.

Mezi další výbavu auta patřila světla zpátečky, pneumatické tlumiče či alarm, který houkal pokaždé, když někdo zabral násilně za dveře nebo bylo auto odstaveno bez zařazeného kvaltu. Fotoaparát, dalekohled a dvojitá skla už platila za takovou třešničku na tomto Cadillacu.

Cadillac Model 51 se nachází v nejkrásnějším automobilovém muzeu Evropy, a to v Louwman muzeu v nizozemském Haagu, kde jej můžete obdivovat v plné kráse. A pokud by vás zajímaly další skvosty, mrkněte na náš článek mapující tamní unikáty.

Reklama

Načítám