Hlavní obsah

Nejkurióznější škodovky: „Embéčko“ v kombíku, motorový pluh nebo čtyřválcová motorka

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kořeny společnosti Škoda Auto sahají až do roku 1895, kdy mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement založili podnik Laurin & Klement na výrobu jízdních kol. Z firmy se ale postupně stala významná automobilka, která dnes působí na mnoha trzích v různých částech planety.

Článek

Dlouhá historie společnosti se samozřejmě podepsala také na množství produktů, které za těch nějakých 128 let vyrobila nebo nabídla zákazníkům. Mezi nimi pochopitelně převažují automobily, z nichž některé dosáhly skoro až kultovního postavení.

Jenže v příběhu značek Laurin & Klement a Škoda najdeme také vozidla, jež bychom z dnešního pohledu mohli popsat jako kuriózní, nebo dokonce bizarní. Pět takových nyní připomíná samotná mladoboleslavská automobilka.

1900: „Quadricykl“ se zvláštními sedadly

Nejstarším z nich je stroj z roku 1900. Jde o první prototyp auta, který sestavili Mladoboleslavští z komponentů svých motocyklů a tříkolek s benzinovými jednoválci. Čtyřkolka — quadricykl — se představila 1. července 1900. Místo volantu byla použita řídítka, pod sedlem motocyklového typu vidíme válcovitou nádržku s benzinem. Sedadlo spolujezdce umístěné vpředu a spojené s širokou oporou pro nohy bylo uchyceno o něco níže. Řidič, známý pražský cyklista Bedřich Merfait, tak měl přes slaměný klobouk pasažéra dobrý výhled vpřed.

Foto: Škoda Auto

Quadricykl z roku 1900 byl prvním pokusem značky o dvoustopé vozidlo.

1904: Čtyřválcový motocykl L&K CCCC

O čtyři roky později ve firmě Laurin & Klement navrhli jeden z prvních čtyřválcových motocyklů na světě, typ CCCC představený v březnu 1904. Na zdvihový objem 735 cm3 se „složily“ čtyři standardní, napříč uložené jednoválce se samostatnými klikovými hřídelemi a navzájem spojenými ozubeným soukolím. Model CCCC se sice později dočkal vyzrálejšího nástupce s jedinou klikovou hřídelí, ale šlo spíše o prestižní záležitost. Sériová výroba šla jinudy.

Foto: Škoda Auto

Jeden z první čtyřválcových motocyklů na světě postavili v továrně L&K již roku 1904.

1912: Motorové pluhy Excelsior

Věděli jste, že firma Laurin & Klement fušovala také do zemědělské techniky? Motorové pluhy L&K Excelsior poprvé zoraly pole v roce 1912. Prvním modelem byl osmdesátikoňový Excelsior P4, jehož motor měl čtyři válce o úctyhodném vrtání 160 mm. Toto monstrum s šesti radlicemi dvoumetrové šířky záběru dokázalo rozrušit hutnou půdu na zkušebním poli u Kosmonos až do hloubky 42 cm. Motorovým pluhům nahrála do karet první světová válka (1914–1918), které kromě vojáků a civilistů padly za oběť i miliony koní. Excelsiory je pomáhaly nahradit. Později tyto obry nahradily lehčí víceúčelové traktory.

Foto: Škoda Auto

Motorový pluh Excelsior z roku 1912 nahradil po první světové válce nedostatkové koně.

1963: Škoda typ 990 „Hajaja“

Jak by se vám líbil kombík s motorem vzadu? Sériovému sedanu Škoda 1000 / 1100 MB, známému „embéčku“, předcházela řada prototypů. Patřilo k nim i kombi typu 990 z roku 1963, které dostalo netradiční přezdívku „Hajaja“. To proto, že jeho litrový čtyřválec byl pod podlahou zavazadlového prostoru uložen takřka vodorovně, jako by ležel. A protože Hajaja byl hrdina českých populárních rozhlasových večerníčků ukládajících děti ke spánku, o jméně bylo rozhodnuto. Technické řešení bylo důmyslné, jenže se nepodařilo vyřešit potíže s chlazením motoru. A tak zůstalo u prototypu, který dnes „hajá“ ve sbírkách mladoboleslavského Škoda Muzea.

Foto: Škoda Auto

Škoda kvůli motorům vzadu praktičtější kombíky dlouho nevyráběla.

1996: Škoda Felicia Fun

Poslední kuriózní škodovka nás přesune do devadesátých let minulého století. Jde o Škodu Felicia Fun představenou v roce 1996, jež kromě výrazného laku budila pozornost i zajímavým „party trikem“: výklopnou a posuvnou zadní stěnou v základu dvoumístné kabiny umožňující rozšířit obsaditelnost upraveného pick-upu o dvě další místa. Vznikly asi čtyři tisícovky kusů, dnes Felicia Fun platí za vyhledávaný sběratelský artikl.

Foto: Škoda Auto

Když se Škodovka odvázala a postavila plážové auto.

A na závěr jedna poznámka. Víte, že si u nás můžete zkusit kvíz věnovaný právě netradičním a méně známým škodovkám? Najdete ho zde.

Reklama

Načítám