Hlavní obsah

Historie české automobilky Gordon: Dva konce, tři začátky a ranec motoristických zajímavostí

Foto: Automobilové závody Gordon

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Potřetí oživená česká automobilka Gordon se už od konce 90. let zabývá výrobou moderních roadsterů v retro designu, které odkazují na československé otevřené aerovky. Kromě toho, že gordony navrhl a sestrojil konstruktér Metalexu, se kolem nich motá spousta motoristických zajímavostí. A některé z nich vás prostě dostanou!

Článek

V pozdních 90. letech byl konstruktér firmy Metalex Vladimír Friml požádán zakladateli automobilových závodů Gordon, aby pro ně sestrojil moderní roadster v retro stylu. Zkrátka aby vznikl vůz, jemuž by šlo přezdívat „nový veterán“.

Foto: Automobilové závody Gordon

Slavnostní představení Gordonu Raodster v roce 1996.

A protože Friml byl už tehdy zkušeným vývojářem, zasedl k rýsovacímu prknu, odkud se posléze přesunul do dílen. Zanedlouho se narodil první prototyp zelené barvy s VIN kódem začínajícím TK, který se dochoval dodnes, a to včetně dobové homologace.

Následně se rozjela výroba dalších 15 vozidel, přičemž první sériové šlo do Spojených arabských emirátů a mělo spolu s produkčním kusem číslo 2 a 3 pod kapotou čtyřválec 1,8 litru se zvýšeným výkonem. Mimochodem, Arabové později zatoužili po ještě vyšším výkonu, takže do prvního sériového Gordonu zastavěli šestiválec BMW.

Foto: Automobilové závody Gordon

Dobová fotografie zachycuje gordony před podnikem S-Club Řitka.

O kusu číslo 4 s už standardním motorem 1,8 litru se ví, že byl původně zelený, nicméně naposledy byl spatřen se stříbrnou metalízou Aston Martin. Pětka byla prodána do S-Clubu Řitka a užíval ji osobní tajemník Karla Gotta.

Šestý Gordon Roadster dostal dle záznamů dvoulitrový turbomotor Cosworth a sedmý kus s klasickým čtyřválcem 1,8 litru skončil v Kuvajtu, ovšem už tři dny po objednání! Klient chtěl auto hned a sehnal pro něj nákladní letadlo, proto tři zaměstnanci tři dny a tři noci kompletovali Gordon číslo 7, aby mohl za novým vlastníkem.

Foto: Automobilové závody Gordon

Rozestavěný model první série prozrazuje, jak je vozidlo koncipované.

Neméně zajímavý je i Gordon první série s výrobním číslem 9, který se prodal do Ruska v bílé barvě, avšak s motorem 2.3 16V, navíc vybaveným automatickou převodovkou! Stejnou pohonnou jednotku akorát s manuálem poté dostal ještě model číslo 12.

Vůz číslo 13 byl zdemolován autonehodou, zatímco kus s číslem 14 se před nedávnem vrátil do Česka z Německa. Patnáctka s dvoulitrovým čtyřválcem pak uzavřela první sérii Gordon a na čas i celou automobilku. Proč? To se dodnes přesně neví…

Foto: Automobilové závody Gordon

Výroba jednu dobu probíhala v Plzni.

Gordon podruhé

Druhou kapitolu Gordonu začala psát kolem roku 2006 parta investorů ze Slovenska, která měla plány na stavbu moderní továrny a produkci 300 gordonů ročně.

Foto: Automobilové závody Gordon

Vzácný snímek ze slavnostního představení vozu v roce 2006.

V rámci druhé série se však nakonec narodily pouze tři kusy. První existuje dodnes a stále jezdí, druhý se prodal na Slovensko a víc se o něm neví, zatímco třetí kus byl zničen dopravní nehodou.

Každopádně auta druhé série dostala pod kapotu třílitrový šestiválec z Fordu Mondeo ST220 a svého času stál každý kus přes dva miliony korun.

Foto: Automobilové závody Gordon

Všimněte si, že elektromobil nemá čelní sklo, nýbrž jen malé oblouky.

Na bázi druhé série se narodil také elektrický prototyp stavěný s plzeňskou univerzitou, který však nakonec dostal zážehový třílitrový šestiválec, s nímž se vydal na reklamní turné do Portugalska.

Do třetice všeho Gordonu

Za třetí znovuzrození může podnikatel a nadšenec Roman Pecha, který se po schůzce s technickým otcem českých retro roadsterů Vladimírem Frimlem rozhodl, že automobilku v roce 2017 oživí.

Foto: Lukáš Volšický

Gordon byl oživen potřetí v roce 2017.

Jakmile vyvstala otázka pohonného ústrojí, Pecha a Friml se nakonec shodli, že třetí generaci modelu Gordon Roadster bude pohánět zážehová přeplňovaná šestnáctistovka PSA kombinovaná s manuální pětirychlostní převodovkou Mazda.

V rámci třetí série se už narodil nejen testovací prototyp, ale také další produkční kusy z celkem sedmi rozdělaných. Automobilka také nedávno otevřela nový showroom, kde její zástupci představili plány do budoucna.

Prozatím vše nasvědčuje tomu, že je potřetí oživený Gordon na dobré cestě. Vysoce individuální moderní retro roadstery přece jen odkazují na československou historii, proto není divu, že kdekomu skutečně hluboce učarují…

Související témata:
Gordon Roadster
Načítám