Hlavní obsah

Auta budou ještě bezpečnější díky vnějším bočním airbagům

Foto: ZF

Boční vnější airbagy pomohou zmírnit následek boční srážky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší slabinou automobilové konstrukce jsou boky – při bočním nárazu totiž posádku od překážky dělí jen pár milimetrů plechu dveří a nějaké ty výztuhy za nimi. S příchodem bočních a hlavových airbagů se šance posádky na přežití výrazně zvýšily, další zlepšení situace mohou přinést vnější boční airbagy, které jsou nyní konečně připravené do sériové produkce.

Článek

Namontovat airbag na bok auta není nijak převratná myšlenka – ostatně německý dodavatel automobilových komponent ZF na své verzi pracuje už celou dekádu. Velký vzduchový vak překrývající bok auta je integrovaný v prahové liště a v případě bočního nárazu se za méně než 100 milisekund nafoukne a překryje bok auta, čímž sníží dopad nárazu na karoserii vozu i na jeho posádku. To není těžké. Ta těžká část je detekce…

Foto: ZF

Vnější airbagy si vynutí instalaci ještě víc senzorů sledujících situaci kolem vozu

Interiérové airbagy se aktivují v případě nehody a díky práci deformačních zón a setrvačnosti mají „dost času“ na to se nafouknout a chránit posádku. Jenže vaky zvenku na boku musí srážce předcházet. Bok auta navíc aktuálně nesledují žádné senzory – všechny radary a kamery koukají vpřed nebo vzad, boky pokrývají pouze ultrazvukové parkovací senzory, které však mají příliš malý dosah (v řádu metrů).

Firma ZF proto ke svým airbagům vyvinula i systém detektorů na radarové (vynikají v měření vzdálenosti) a kamerové (vynikají v rozeznávání objektů) bázi doplněných LiDARem (laserové měření vzdálenosti, které pomáhá vytvořit 3D mapu okolí), které sledují situaci kolem vozu a vyhodnocují rizika. To, co totiž opravdu nechcete, jsou airbagy nafukující se při každém falešném poplachu.

Foto: ZF

Na krásu zapomeňte, tahle věc by ale jednou mohla zachraňovat životy!

Vnější airbagy slibují snížení nebezpečí narušení kabiny o 30 % a snížení rizika zranění posádky o 20 až 30 %. Problémem jsou náklady, protože sadu vnějších airbagů prodraží senzory, kterými je auto také nutné vybavit. ZF proto zmiňuje, že potřebné senzory lze využít i pro funkce jízdních asistentů, jako je třeba udržování jízdy v pruhu.

Uvidíme, jestli se podaří o přínosnosti vnějších bočních airbagů přesvědčit automobilky. Firma ZF však věří, že vnější boční airbagy uvidíme na sériovém autě do dvou let, a my jim držíme palce, protože mohou významně přispět k tomu, aby byla auta ještě bezpečnější, než jsou teď.

Reklama

Související témata:
Načítám