Hlavní obsah

První dojmy: Audi SQ7: První jízda s nejsilnějším dieselem světa!

Foto: Archiv Garáž.cz
18. 5. 2016

V hornaté oblasti francouzských Vogéz jsme měli možnost vůbec poprvé vyzkoušet motor s elektrickým přeplňováním. Naftový čtyřlitrový osmiválec je v současnosti nejsilnějším dieselem světa a premiérově jej najdete pod kapotou Audi SQ7! Dokáža však zaujmout nejen silou!

Článek

Druhá generace Audi Q7 se mi vzhledově nikdy nelíbila a varianta SQ7 na tom nic nemění, i když může mít opravdu krásná kola a nechybí ani čtyři koncovky výfuků. Vždycky jsem však tohle auto uznával nejen pro obrovský skok vpřed oproti minulé generaci, ale celkově mě oslovila kvalita, prostornost, skvělé odhlučnění i dynamika třílitrového dieselu.

Nyní zde však máme novou vrcholnou variantu, která může hrdě nosit visačku s nápisem nejsilnější současný naftový osobní vůz světa. Předchozí generace Q7 mohla mít unikátní naftový dvanáctiválec s 500 koňmi a novinka má koní méně - konkrétně 435. To ale nevadí, protože čtyřlitrová V8 má jeden trumf - kromě dvou turbodmychadel jí nechybí ani malý elektrický kompresor, který má eliminovat prodlevu turba, protože jeho lopatka se naplno roztočí za pouhých 250 milisekund. To v řeči čísel znamená maximum točivého momentu 900 N.m již v 1000 otáčkách! Samotný vůz je pak lehčí, váží 2270 kg, což je na úrovní BMW X5 M50d.

Foto: Archiv Garáž.cz

Výsledkem je obdivuhodná dynamika, kdy se tento sedmimístný mastodont rozjede z klidu na stovku za 4,8 sekundy. V rozletu jej pak zastaví omezovač na obligátních 250 km/h.

Když přicházím k zástupu SQ7, zrovna jedna vedle mě startuje. K mému úžasu se prostorem nerozezní naftové klepání, ale naopak osmiválcové bublání výfuku jako u staré ameriky! Odjezd vozu je podobně efektní a již tento detail dělá z SQ7 výjimečný diesel. Ostatně celkově musím říci, že lépe znějící vznětový agregát jsem nikdy neslyšel. Svou zásluhu na tom má kovová baňka na výfuku, která se o zajímavější zvuk stará, podobně jako třeba u Audi A6 s motorem 3.0 BiTDI. V menu si pak můžete nastavovat intenzitu tohoto zvuku, anebo jej zcela vypnout. Je to tedy svým způsobem uměle vyvolaný koncert, ale zahraný na reálné trubky, žádný playback.

Na dálnici jsem si dodatečný zvuk vypnul a najednou jsem seděl v elektromobilu - při zrychlování na osmý rychlostní stupeň neslyšíte ani s vypnutým rádiem jakýkoliv zvuk motoru! Auto se jen tiše posouvá vpřed. Odhlučnění SQ7 je jednoduše neskutečné, vozy, které jsou na tom v tomto ohledu lépe, by šlo spočítat na prstech jedné ruky. Pokud ale osmiválec vyženete do otáček, uslyšíte vzdálené melodické hučení poctivé V8.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jezděte klidně a v SQ7 objevíte fantastické cestovní rodinné auto, čemuž odpovídá i podvozek. Čekal bych, že velká kola a sportovní nastavení zavěšení budou znamenat tvrdou jízdu, ale opak je pravdou - Audi se chová poddajně, dobře filtruje nerovnosti a celkově jezdí spíše plavněji, než prkenně, což je skvělé.

Jenže co když se chci pořádně svézt na okresce? Nutno říci, že k tomuto účelu SQ7 úplně předurčena není, ačkoliv soupis použité techniky je ohromující. Připlatit si tedy můžete za keramické brzdy, natáčení zadních kol, sportovní zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu či aktivní stabilizátory. V reálu to znamená, že tohle auto je na okresce vážně rychlé. Jenže si to příliš neužijete, mnohem lepší je brát SQ7 jako rychlejší a dotaženější Q7, než jako nějaký sportovní model. V nájezdu do zatáček či na brzdách totiž jasně cítíte hmotnost SUV, díky hodně tuhému řízení pak může tohle Audi působit trochu neochotně. Jenže jak jej již jednou posadíte do oblouku, objevíte skvělou přilnavost a neutrální chování. Při výjezdu pod plným plynem lze cítit fungování sportovního diferenciálu, díky kterému nevyjedete v nedotáčivosti, ale může to být až lehce přetáčivě! Tohle je efektivní, rychlé a bezpečné, jen ne moc záživné. Jenže v této třídě snad záživné chování na okreskách nikdo neočekává, takže svou roli plní SQ7 ve výsledku velmi dobře.

Foto: Archiv Garáž.cz

To, co však všechny zajímá nejvíc, je chování motoru, že? Mít maximum točivého momentu již v 1000 otáčkách je něco donedávna u osobního automobilu nepředstavitelného. Této Audi to dodává neskutečnou lehkost pohybu, kdy vpřed jede naprosto nenuceně a přirozeně, jako by vážila jen pár kilo a ne před dvě a čtvrt tuny. Chování jednotky je navíc o trochu jiné, než u ostatních dieselů - po sešlápnutí plynu totiž nepřichází postupné narůstání síly, jak se turba nafukují, ale naopak po drobné půlsekundové prodlevě vyrazí SQ7 okamžitě naplno. Geniální je rozsah použitelných otáček - po městě můžete jet v klidu v pásmu okolo 1000 ot./min a budete bez problémů udržovat tempo s provozem, stejně tak ale můžete jednotku točit do pěti tisíc aniž by zátah polevoval! Zajímavé je, že v postupném nárůstu síly se objevuje drobný propad někde okolo 2900 otáček, po jehož překonání se auto rozjede opravdu výrazně!

Foto: Archiv Garáž.cz

Řeknu vám to na rovinu - nejsem fanoušek SUV. Jejich smysl chápu jen v případě, že potřebujete tahat loď či karavan a zároveň vozit rodinu. Přesto mě SQ7 dostala tím, jak umí být neskutečně kultivovaná a pohodlná, zároveň ale i rychlá, jistá a univerzální. Podle mě je to nejlepší SUV, které si v současnosti můžete koupit a je úplně jedno, že se mi zvenku nelíbí. Elektrické turbo je navíc ta správná cesta vpřed - pomáhá jak chování motoru, tak spotřebě. Ostatně pokud jedete klidně, můžete s tímto 435 koňovým monstrem jezdit za 8. Ani při plném využívání síly a opravdu ostré jízdě jsme se pak nedostali přes 15 litrů, což je u takovéhoto stroje dle mého názoru úspěch. A víte na co se těším nejvíce? Až se nový čtyřlitr dostane i do dalších modelů, třeba do A8 či A6.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Sdílejte článek