Hlavní obsah

Testy: Audi Q5 40 TDI quattro – Pro pragmatiky i hračičky

Foto: Jakub Deml

Orientovat se ve všech těch velikostních třídách, ve kterých německé prémiové automobilky nabízí svoje SUV modely, může být poněkud komplikované a nejednomu zájemci může připadat, že je modelů přehršel. Ukazuje se ale, že není – zájemců o prémiová SUV je v současné době tolik, že nasytí každý jednotlivý segment tohoto rozsáhlého trhu.

Článek

Vezměme v potaz právě Audi, která ve své nabídce skýtá hned 5 modelů z rodiny „Q“. Dnes se podíváme na ten prostřední – tedy na Q5, která nedávno prošla faceliftem hlavně technologického rázu. A tak jak je Q5 uprostřed v řadě alfanumerických označení, skýtá i jakousi prostřední „rozumovou“ cestu.

V nabídce stojí „pod“ Q5 jednak městská stylovka Q2, jednak kompaktnější Q3. Hierarchicky „nad“ je potom lehce opulentní Q7 a konečně i vrcholná „statusovka“ Q8. A když nad tím přemýšlím, je ona Q5 skutečně zlatým středem. Už je dost velká na to, aby pojala čtyřčlennou rodinu i s kompletní dovolenkovou výbavou, ale pořád rozumně kompaktní na to, aby se z každého parkování u obchodního centra nestal otravný Sokoban (já tu hru nikdy neměl rád). A pak je tu samozřejmě i otázka statusu, která se u prémiových značek chtě nechtě řeší. Audi Q5 je pořád prémiovka, přitom má ale rozumný poměr ceny a užitné hodnoty, a na okolí nepůsobí tak nabubřele jako Q7 a Q8.

Foto: Jakub Deml

Q5 je pořád docela velký kus auta s Audi designem. Oproti menším sourozencům však nepůsobí tolik jako designová hračka, oproti větším zase není tak nabubřelá

Hra se světly

O kus výše už padlo, že Q5 prodělala v nedávné době facelift. Designové změny oproti modelovému roku 2020 nejsou až tak významné, pokud však nevezmeme v potaz světla. Právě na nich si dává Audi už historicky hodně záležet a inovovaná Q5 v tomhle ohledu není jiná. Že je veškeré osvětlení včetně toho hlavního diodové, to nikoho až tak nepřekvapí. Stejně tak už není v této kategorii až tak přelomový fakt, že si můžete připlatit za přední světla „LED Matrix“. Ta při noční jízdě mimo město svítí téměř neustále na „dálkovky“ a jen adaptivně vypínají jednotlivé segmenty tak, aby neoslňovala okolní řidiče. Celkově musím opět uznale pokývat nad tím, jak dobře umí moderní auta udělat svými světly z noci den.

Foto: Jakub Deml

Světlomety vypadají zajímavě, především ale v noci skvěle svítí

Ten nejnovější tahák se ovšem ukrývá ve světlech zadních, která mají v autech relativně novou technologii OLED. Grafika zadních světel tedy není podsvícená, ale svítí sama o sobě měkčím a přirozenějším světlem. Takhle z fotky budete rozdíl oproti ostatním moderním světlům jen těžko posuzovat, ale naživo se jedná o opravdu pěkných detail, který navíc umožňuje se světly mnohem lépe pracovat a „animovat je“.

Foto: Jakub Deml

Zadní OLED světla byla při uvedení faceliftu velkým tématem

Ano, můžete úspěšně namítnout, že si zadní světla svého vlastního auta stejně moc neužijete, ale může vás alespoň hřát vědomí, jak elegantní světelnou show předvádíte účastníkům provozu za vámi. Mimochodem Audi se dokonce už i u světel vydalo cestou individualizace a při objednání auta si tak můžete vybrat, který ze tří světelných podpisů budou vaše světla mít. Samotná grafika světel se pak mění v závislosti na jízdním režimu a šikovná je i funkce, která upozorní řidiče za vámi, že se příliš přiblížil – jakmile se vám někdo nalepí na zadek, světla zintezivní.

Interiér pro pragmatiky i hračičky

V rámci faceliftu se do určité míry pozměnil i interiér, byť taky tady platí, že základní stavební prvky zůstaly na svých místech. A to je v pořádku, protože uvnitř dobře zpracovaného vnitřního prostoru si přijdou na své jak pragmatici, tak i hračičkové.

Nejprve ta praktická stránka – kufr je velký, vybavený několika šikovnými síťkami, držáčky, ale i elektricky sklopným tažným zařízením. Prostorná zadní lavice, na níž se dva dospěláci celkem luxusně vejdou, má polohovatelná opěradla, navíc sklopná na tři části, což se hodí typicky při převážení lyží, protažených v místě prostředního opěradla.

Foto: Jakub Deml

550 litrů pravidelného kufru dělá z Q5 velmi praktické auto

Velkou chválu pak zaslouží i ergonomicky výborná sportovní přední sedadla s nastavitelnou stehenní opěrkou. A právě vpředu, z místa řidiče za elektricky nastavitelným volantem, se dostáváme k té části pro hračičky. Byť Q5 není technologickým vrcholem, který Audi umí, je tu technologií opravdu požehnaně. Hlavní dění se odehrává na velkém 12,3“ displeji přímo před řidičem – vedle budíků, jejichž zobrazení lze nastavit do několika podob, je tu samozřejmě navigace a spousta dalších hraček. Ten hlavní displej ovšem trčí z prostřední části palubní desky, má 10“, je dotykový a lze si skrze něj nastavit všechno od rádia, přes telefonní rozhraní, ambientní osvětlení až po jízdní režimy.

Foto: Jakub Deml

Velící středisko zahrnuje dva displeje a spoustu technologických hraček

Někoho bude možná mrzet, že Q5 nedostala v rámci faceliftu i druhý displej do spodní části palubky, tak jako to větší modely značky. Já jsem však velmi rád za to, že má Q5 alespoň elementární ovládací prvky – typicky klimatizaci, vyhřívání sedadel, vypnutí stop-startu nebo výběr jízdních módu – pořád fyzické. Třeba Q7 už má dotykové kompletně všechno a podíl pozornosti, který musíte věnovat ovládání komfortních funkcí, je dle mého příliš vysoký.

Dvoulitr k němu sedí

Při pohledu na označení motorizace 40 TDI možná mnozí z vás zaplesali, že se pod kapotou objeví nějaký šestiválec, či snad dokonce osmiválec. Bohužel vás musím zklamat. Ono číslo 40 je vlastně jen jakýmsi „výkonostním indexem“, který Audi zavedlo před několika lety a který označuje pohony ve výkonovém rozmezí od 125 do 150 kW. Pod kapotou se ve skutečnosti nachází dvoulitrový čtyřválec z rodiny 2.0 TDI, opatřený 12V mild-hybridem, výkonem 204 koní a sedmirychlostní dvouspojkovou převodovkou, spojenou s pohonem všech kol.

Foto: Jakub Deml

Vznětový dvoulitr je klasikou, v provedení od Audi však přece jenom působí prémiověji

A jak to jezdí? Naprosto v pohodě a dostatečně. Motor je do kabiny dobře odizolován, chová se kultivovaně, má dostatek výkonu, a dokonce i jeho spolupráce s dvouspojkovým automatem je sympaticky odladěná. Samozřejmě se i tady projevuje neřest posledních let, a sice podtáčení motorů, když se převodovka snaží za každou cenu mít pořád zařazenou co nejvyšší rychlost. Možná je to však mild-hybridem a možná i odhlučněním, ale přišlo mi, že si dvoulitr v této verzi umí s nízkými otáčkami kolem 1 300 za minutu poradit o dost lépe a že mu vlastně ani tolik nevadí. Velmi fajn je nakonec i spotřeba, která se pohybovala všude do sedmi litrů, při delších trasách s lehkou nohou se dalo dostat i hluboko pod šest.

K čemu mám ale drobnou výtku, je komfort jízdy. Když jsem do auta poprvé usedl, začal prohlížet různá nastavení a objevil nastavení světlé výšky, zajásal jsem nad tím, že tahle Q5 má vzduchový podvozek, který je většinou zárukou výjimečného komfortu. Ve výsledku jsem byl však lehce zklamán. Nedá se říci, že by byla Q5 nepohodlná, ale na nerovnostech poskakuje víc, než by musela, a to i v komfortním režimu. Je mi však docela jasné, že na vině jsou v tomhle případě zbytečně velká 20“ kola s příliš nízkým profilem pneumatik. Ani na menších kolech by sice Q5 nebyla vyloženě „plavná“, ale komfort by se přece jenom zlepšil.

S výjimkou příliš tuhé jízdy na rozbitých silnicích se ale Q5 dá jenom těžko něco vytýkat. Je to sice trochu nudné, ale výborně fungující a praktické auto, které působí v rámci SUV nabídky Audi opravdu jako zlatý střed, nabízející tak akorát opulentnosti, ale spoustu užitné hodnoty. Jen cena je samozřejmě pořád velmi prémiová. Testované provedení bez příplatků – tedy S line 40 TDI quattro – vychází na 1 390 900 korun. Samotné příplatky ale udělají své a vyšponují cenu až na finální 2 090 300 korun.

Technické údaje
Motorvznětový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu podélně, 12V mild-hybrid
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon204 koní (150 kW) při 3 800 - 4 200 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 750 - 3 250 ot./min.
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Pohonstálý pohon všech kol
Pohotovostní hmotnost1 805 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h7,6 sekundy
Maximální rychlost222 km/h
Spotřeba (kombinovaná)6,8 litru na 100 kilometrů
Kola a pneumatiky255/45 R20
Objem palivové nádrže65 litrů
Rozvor2 819 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 682/1 893/1 662 mm
Objem zavazadelníku550 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: