Hlavní obsah

Apple nakonec auto nepostaví. Soustředí se na vývoj softwaru

Foto: Archiv Garáž.cz
18. 10. 2016

Projekt Titán, jak Apple svůj pokus o vlastní automobil pracovně nazval, se v kuloárech řešil minimálně od roku 2014, kdy se Apple rozhodnul do téhle oblasti investovat nemalé peníze. Brzy se ale ukázalo, že mu chybí know-how.

Článek

Což o to, každý problém se dá vyřešit pořádně tučným balíkem peněz, a o ty v Applu nikdy nouze nebyla. Jenže jakmile nevíte, čeho vlastně chcete se svým projektem dosáhnout, je to celkem průšvih. V roce 2014 se ještě v Applu mluvilo o vývoji konkurence pro Teslu a firma dokonce začala od Elona Muska přetahovat inženýry (nakonec se ukázalo, že jenom inženýry, kteří neprošli u Tesly posledním kolem výběrového řízení). Nakonec se Applu povedlo sehnat dostatek lidí se zkušeností z automobilového průmyslu, konkrétně se stavbou elektromobilů a pokročilých autonomních technologií. Cílem bylo kromě Tesly dohnat taky Google, který pracuje na vlastním samořiditelném autě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Apple se ale dlouho nemohl rozhodnout, jestli tedy staví další Teslu - tj. v podstatě normální vůz s autonomním potenciálem - nebo Google Car, což už je další kapitola bez volantu a řízení v tradičním slova smyslu. Na začátku letošního roku se vedení projektu Titán rozpadlo a několik set inženýrů se rozprchlo do jiných oddělení. Apple vydal krátké prohlášení, ve kterém už se o Tesle nemluvilo, konkrétní projekt konkrétního vozu nahradil termín "vývoj autonomní platformy". A teď má tenhle průšvih třetí dějství. Opět dochází k redistribuci pracovních sil a na projektu už pracuje jen pár desítek inženýrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Apple otevřeně přiznal, že už nedělá na autě jako takovém, ale spíš na softwarové bázi, kterou by případně mohl nabízet automobilkám na klíč. Není ale jasné, co to znamená, protože všichni velcí hráči na trhu dělají na vlastních systémech. Od Apple by si mohli licencovat mapy a systém, jakým je budou autonomní vozy číst, ale i tady mám pocit, že Apple přichází trochu s křížkem po funuse... ostatní prostě začali mnohem dřív.

Foto: Archiv Garáž.cz

Odhaduje se, že během deseti let se budou v autonomních vozech protáčet triliony dolarů, takže není divu, že Apple myslí na zadní kolečka a chce svojí značku protlačit i sem. Zatímco ve smartphonech trefil díky Jobsovu vizionářství ten správný koncept na první dobrou (a žije z toho dodnes), v automobilovém průmyslu musí stahovat obrovský náskok ostatních. A to je zjevně nad síly i takhle mamutí společnosti.

Reklama

Sdílejte článek