Hlavní obsah

Americký účet za Dieselgate stoupá k 15 miliardám dolarů!

Foto: Archiv Garáž.cz

Vzpomínáte na začátky téhle kauzy? Tehdy se uvažovalo o pokutě deset miliard, ale odborníci odhadovali, že s vyrovnáním v civilním sektoru a pokutami úřadů budou náklady stoupat výš. A teď se to plní.

Článek

Dnešek rozhodně není není pro koncern příjemným okamžikem, ale to ostatně nebylo posledních pár měsíců. Možná jste se zhrozili, když jsme psali, že se kvůli Dieselgate budou zařezávat modelové řady, zavírat továrny atd. Ono to přece nebude tak horké, největší hráči vždycky vyváznou s plácnutím přes ruku, že? Jenže americké úřady byly nemilosrdné a první nabídky Volkswagenu na urovnání vždy smetly ze stolu jako nedostatečné. Teď konečně došlo na dohodu a německá automobilka bude krvácet. A hodně.

Prvně se musí Volkswagen vypořádat se všemi 475 tisíci vozy, které kauza ovlivnila. Jejich majitelům musí ukončit leasingy, opravit vozy a nabídnout odškodné. Pokud to nebude možné, musí vůz odkoupit za cenu, kterou by vůz měl před odhalením skandálu. Tahle operace vyjde podle odhadů na 10 miliard dolarů.

Další podmínkou je, že Volkswagen investuje 2,7 miliardy do vývoje za účelem snížení dusíkových emisí a další dvě miliardy dolarů do rozvoje elektromobilů a hybridů. Jistě, tyhle dvě pokuty jsou tak trochu maskovanými investicemi do rozvoje, které ostatně může Volkswagen vykázat hned teď, protože v tomhle směru začal investovat v rámci tzv. damage control. To ale ještě zdaleka neznamená, že je za vodou, protože stejná americká agentura (EPA) ho ještě vyšetřuje za třílitrové dieselové motory, zatímco toto odškodnění se týkalo jen těch dvoulitrových. A nepočítáme ani případná mimosoudní vyrovnání v případě hromadných žalob od koncových zákazníků, kterým Volkswagen čelí.

Navíc nezapomeňte, že celou dobu mluvíme jenom o USA, kdežto kvůli Dieselgate se snaží Volkswagen žalovat i zákazníci a instituce v Evropě a Asii. Finální účet se tak ještě může dost nafouknout.

Reklama

Načítám