Hlavní obsah

Američané odhalili nestejnou pevnost stran vozů!

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všichni známe různé crash testy, ať už Euro NCAP či americký IIHS. Možná ale i vás napadlo, co by se stalo, kdyby auto narazilo nějak jinak, než je při těchto zkouškách zvykem. Nyní se to stalo v USA a výsledky jsou znepokojující!

Článek

Pokud se podíváme na všechny crashtesty, mají společnou jednu věc - vždy, když se vůz rozjede proti překážce, nabourá na stranu řidiče, což je poměrně logické - řeší se poranění řidiče od volantu či pedálů. Jenže co když to otočíme a auto bude bourat stranou, na které sedí spolujezdec? Právě to nyní udělal americký institut IIHS známý svými crash testy s malým přesahem.

Vybrány byly pro tento pokus SUV se špičkovým výsledkem ochrany řidiče. Jedná se o Toyoty RAV 4, Buick Encore, který v Evropě známe jako Opel Mokka, Hondu CR-V, Mazdu CX-5, Nissan X-Trail, Subaru Forester a Hyundai Tucson. Poslední jmenovaný se rozjel proti zdi a předvedl, že umí špičkově ochránit i spolujezdce.

Jenže další vozy už takto suverénní výsledek nepředvedli. Pravá strana Mazdy, Hondy a Buicku se ukázala o něco měkčí, než ta řidičova. Citelně odlišnou míru pevnosti však technici zaznamenali u Subaru a Nissanu, karoserie se zdeformovala až o 25 centimetrů dál, než při stejném testu a levé straně!

Největší rozdíl však byl zaznamenán u Toyoty RAV4, a to 33 centimetrů, což samozřejmě pro spolujezdce znamená výrazně větší ohrožení života při nárazu. Následně bylo zjištěno, že automobilka používá ve skeletu vozu měkčí materiály na pravé straně, zatímco ty tvrdší nalevo, u řidiče. Subaru a Mazda mají navíc pro crash test s malým přesahem speciálně přidanou výztuhu na levé straně, u spolujezdce však samozřejmě chybí. Institut IIHS nyní pochopitelně požaduje, aby byl tento typ doposud nepoužívaných testů zařazen do oficiálních procedur.

Podobné zjištění je znepokojující, na druhou stranu čím dál větší regulace a zároveň tlak zákazníků kupovat vozy co nejlevněji tlačí automobilky, které potřebují pro své přežití vydělávat, do kouta.

Reklama

Načítám