Hlavní obsah

Alfy na trati: Jak si Cuore Sportivo poradilo s rally?

Foto: Archiv Garáž.cz

Alfa Romeo sice není v rally ta nejúspěšnější automobilka, ale přeci jen si nějaké ty vavříny vydobyla a zanechala za sebou výkony, které stojí za vzpomínku. Automobilka jako taková má závodění v genech.

Článek

Italská Alfa Romeo má v závodech bohatou tradici, většinou šlo ale o okruhové a silniční podniky. Přesto i v rally zanechala stopu. Začátky se pojí hlavně s prvními modely Giulietta a Giulia, byť na velké mezinárodní úspěchy tato auta nikdy nedosáhla. Sportovní sedany ale byly oblíbené zejména v domácí Itálii a rozhodně patří k nejkrásnějším soutěžním autům. Kromě sedanu se používalo i kupé Giulietta Sprint. Dokonce na asfaltových podnicích startovalo i kupé SZ, kterému se jinak dařilo na Le Mans.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hlavní úspěchy přišly až s typem GTV 2000 a jezdci Gyuem Fréquelinem a Bernardem Beguinem. Alfetta GT v úspěšném tažení pokračovala, koncepce transaxle díky skvělému vyvážení na erzetách fungovala. I když pod kapotou byla jen šestnáctistovka, dařilo se Andruetovi i Ballestrierovi porážet v mistrovství Evropy silnější auta. Andruet dokonce na Tour de Corse 1975 vybojoval třetí místo a dodnes tak drží nejlepší výsledek značky v mistrovství světa.

Foto: Archiv Garáž.cz

Následně Alfa protáhla homologačním procesem silnější dvoulitrové kupé Alfetta GTV. S tím nejlépe jezdil Mauro Pregliasco, který vyhrál svou třídu na Rally Sanremo 1978. Dalším stupněm byl přeplňovaný model nazvaný Turbodelta s výkonem 265 koní, později dokonce 320 koní. Na pouhých 960 kg vážící auto to nebylo špatné. Jenže tou dobou se na scéně objevilo Audi Quattro s pohonem všech kol a bylo po úspěších.

Foto: Archiv Garáž.cz

Alfa se rozhodla homologovat speciál GTV6 s šestiválcem o objemu 2,5 litru a výkonem 240 koní. Ten byl úspěšný hlavně na asfaltových tratích. Například Yves Loubet třikrát vyhrál rally 1000 zatáček, slavnou Tour de Corse ve skupině A v letech 1984 až 1986. V tom posledním roce navíc skončil třetí absolutně mezi speciály skupiny B.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pak přišly na řadu sedany 75 jak v přeplňované verzi, tak poháněné atmosférickým šestiválcem Busso. Dařilo se jim ale méně, než předchozímu kupé GTV6, za což mohla hlavně vyšší hmotnost. Později byl na soutěže nasazován menší typ 33, ale ani ten nedokázal vzdorovat stále se lepšící konkurenci. Alfa se navíc raději zaměřila na závody cestovních aut a šampionát DTM se sedany 155 a na rally zanevřela.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z posledních let stojí za zmínku ještě soukromé pokusy dostat automobily Cuore Sportivo na erzety. Týkají se modelu 147 GTA, který startoval na okruzích ve vlastním okruhovém šampionátu. Jeden ze závodních exemplářů byl ale přestavěn pro soutěže dle homologace speciálů S1600. Na výraznější úspěchy to ani tak nestačilo a prim hrály spíše Fordy, Citroëny a Suzuki. Typ 147 ale používá i Čech Martin Rada, který několikrát startoval na slavné Rallye Monte Carlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám