Hlavní obsah

5 neokoukaných italských konkurentů Golfu GTI

Foto: Archiv Garáž.cz
30. 11. 2017

Italové se několikrát pokusili sesadit z trůnu hot-hatchů kultovní Golf GTI. Nikdy se jim to zcela nepodařilo, i když měli někdy velmi ostře nabito. Které jejich splašené krabice byly nejlepší a stýská se nám po nich?

Článek

...A protože máme v článku horkokrevné Italy, ukážeme vám všechny v krvavě rudé barvě.

Fiat Uno Turbo

Foto: Archiv Garáž.cz

Už rok na trhu řádí francouzský klenot Peugeot 205 GTI, který si rychle získal pověst lepšího hot-hatche, než jakým je Golf GTI. Italové proti této dvojici posílají do boje svoje silné Uno, které má v rukávu schovaný trumf – přeplňování turbodmychadlem. Ve finální verzi po faceliftu má tenhle italský ďábel výkon 117 koní ze skromného objemu 1,4 litru. To už ale budete marně hledat původní retro palubku. Dnes jde opět do módy, takže jestli vás láká, pospěšte si. Cena už je poroste.

Lancia Delta HF

Foto: Archiv Garáž.cz

Jistě, já vím, už vám na mysl naskakuje Integrale. Ale o té dnes mluvit nechci. Já tady hodlám zmínit Deltu HF (High Fidelity) s oturbenou šestnáctistovkou o výkonu 130 koní. Ta měla totiž poháněná jen přední kola, a tak je opravdu konkurencí Golfu GTI. Vedle nešlápnete ani s následující kulatější druhou generací, doporučuji vám ale zvolit dvoulitr HPE.

Fiat Tipo Sedicivalvole

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, šestnáctiventilový motor bylo něco tak převratného, že se tím Fiat chlubil už v názvu. Upustil dokonce od legendárního jména Abarth, které vždy patřilo ostrým verzím. Dvouvačkový dvoulitr v Tipu svými parametry zašlapal Golf GTI do země, na jeho popularitu byl ale krátký. Dnes jde o ceněnou a vzácnou raritku, která na sraze youngtimerů udělá velkou parádu.

Fiat Ritmo Abarth 130TC

Foto: Archiv Garáž.cz

Potkat Fiat Ritmo je vzácnost, rez už jich většinu sežrala. Když ale máte doma štíra od Abarthu, určitě se jej budete snažit zachovat. Ritmo mělo dvě generace, přičemž ta první byla roztomilá a designově geniální. Ta druhá byla mnohem méně pohledná, ale zase nabízela ostřejší verzi Abarth 130TC. Italové se ale trochu přecenili, výkon byl jen 128 koní. Motor se stále ještě spoléhal na karburátory, zatímco konkurence přecházela na vstřikování. Osvědčená technika Fiatu dokázala zadupat do země i Kadett GT/E.

Autobianchi A112 Abarth

Foto: Archiv Garáž.cz

I poslední kousek má na svědomí jedovatý štír od Abarthu. Není jím ale Fiat, nýbrž malý hatchback automobilky Autobianchi. Tahle automobilka už dnes neexistuje, ve své době byla právě díky tomuhle autu a díky autu účetního Fantozzi velmi populární. Já ale preferují jiný model než měl on – malý hatchback A112, který svým designem trochu připomíná britské Mini. Tedy až na ten zvláštní plastový čumák. Základ mělo tohle auto z  Fiatu 128. Nejlepší verze je od Abarthu, má výkon 57 nebo dokonce 70 koní. Pro amatérské závodníky šlo o naprosto ideální auto. Nástupce Y10 už si takovou popularitu nezískal (i když ve verzi Turbo s 84 koňmi také nebyl k zahození), brzy jej navíc Lancia začala prodávat pod svým jménem a značka Autobianchi zanikla.

Reklama