Článek
Ford Focus
První Ford Focus přišel jako blesk z čistého nebe. Do té doby totiž Ford vyráběl předpotopní Escort a průměrnou Fiestu. Snad jen Mondeo, jehož vývoj stál obrovské množství peněz, za něco stálo. V roce 1998 ale Focus navždy změnil nižší střední třídu. Ve stejném roce byl také představen čtyřkový Golf, ten však Focuse překonával v překvapivě málo ohledech - měl lepší diesely, více variant včetně pohonu všech kol a s odstupem času možná o něco příjemnější palubní desku. Focus ale kontroval točivými a spolehlivými benzinovými motory, fantastickými jízdními vlastnostmi (díky pečlivě naladěné víceprvkové zadní nápravě), lepší prostorností, citlivými ovládacími prvky a celkově modernějším pojetím. Tím deklasoval nejen Golf, ale i ostatní konkurenty, kteří nedokázali nabídnout takovou jízdní finesu. Zapomínat nesmíme ani na brutální variantu RS, který se stala archetypem moderního hothatche.
BMW 5 E39
V druhé polovině devadesátých let jste mohli ve vyšší střední třídě volit z nyní již klasických konkurentů. Ne zrovna nejmodernějšího Mercedesu třídy E alias Masařky, Audi A6 ve druhé generaci a BMW 5 E39. A právě poslední jmenovaný dokázal deklasovat ostatní rozdílem třídy. Masařka totiž jezdila průměrně a nebyl to vrchol techniky ani spolehlivosti. Audi A6 sice působilo moderně zvenku i uvnitř a nabízelo pohon všech kol, ale podvozkově nebylo zrovna přesvědčivé, stejně jako motory. Pětkové BMW naproti tomu nejen moderně vypadalo, ale bylo i nesmírně kvalitně postavené. Navíc nabízelo nejmodernější benzinové a hlavně naftové motory (včetně třílitru s až 192 koňmi), přičemž jezdilo pohodlně a zároveň obratně. Ne nadarmo mnozí říkají, že tohle byl vrchol pětkových BMW. Nejostřejší variantou pak byla M5 s točivým osmiválcem a šestistupňovým manuálem.
Renault Mégane RS
Není tomu tak dávno, co se tohle auto přestalo prodávat. Poslední Mégane RS se však vyráběl od roku 2010 a vždy platil za etalon mezi ostrými hatchbacky. Nejdříve přišla varianta RS 250 s výkonem 250 koní, která se nabízela ve dvou variantách - Lux s pohodlnějším podvozkem a bez samosvorného diferenciálu, a Cup s tvrdším podvozkem a samosvorem. Pokud znáte jen běžného Mégana, je těžké uvěřit, jak se varianta RS dokázala změnit. Díky geniálnímu podvozku se auto přímo vrhalo do zatáček, motor měl říz a charakter, i když první varianty byly překvapivě tiché od výfuku. Celé auto navíc neskutečně dobře komunikovalo s řidičem. Až do svého konce platil Mégane RS za ten nejzábavnější hothatch nižší střední třídy.
Mazda MX-5
Mazda MX-5 obnovila počátkem devadesátých let touhu celého světa po malém "britském" roadsteru, avšak přidala k tomu spolehlivou techniku, která neměla typické britské manýry. Vznikl tak geniální koncept dostupného, hravého a spolehlivého auta pro zábavu a po právu je Miata, jak se na některých trzích jmenuje, nejprodávanější roadster světa. Úspěch tohoto stroje si všimli mnozí, zejména v druhé polovině devadesátých let. Nikdo se ale MX-5 nedokázal přiblížit. Lotus Elan byl sice skvěle jezdící, ale pouze s pohonem předních kol, Fiat Barchetta měl techniku Fiatu Punto, takže se rovněž jednalo o předokolku, a MG F s motorem před zadní nápravou postrádalo kouzlo Miaty. Snad jen Toyota MR2 stála rovněž za to, jenže vyžadovala již mnohem zkušenějšího řidiče, zatímco MX-5 dokáže odměnit i začátečníky.
Volkswagen T4
Čtvrtá generace Volkswagenu Transporter, alias T4, je stále extrémně oblíbenou dodávkou, přičemž ceny ojetých kusů dokáží být velmi vysoko. Nabízela se v tradiční sestavě variant jako Transporter, Caravelle, Multivan a California. Hlavní devízou vozu byl stabilní podvozek, silné a velmi spolehlivé motory i dobrý komfort na delších cestách. Z T4 se tedy stala dodávka, kterou velmi rádi provozovali rovněž otcové velkých rodin či dobrodruzi. Nejcennější jsou poslední Multivany s bohatou výbavou a pětiválcovým dieselem o výkonu 152 koní. Novější varianta T5 již nedokázala nabídnout takovou spolehlivost, mnozí lidé se tedy stále drží osvědčené T4.
Vybrali jsme tyto stroje správně, anebo vám některé podobně přelomové auto chybí? Napište nám do diskuze!