Hlavní obsah

5 aut, která ve své době výrazně převyšovala konkurenci

Foto: Archiv Garáž.cz
17. 1. 2017

Nestává se často, aby některé auto drtilo schopnostmi svou konkurenci, v posledních dvou desítkách let se to však několikrát stalo. U kterých aut to platí a proč si to o nich myslíme? Pojďme se podívat na vybranou pětici!

Článek

Ford Focus 

První Ford Focus přišel jako blesk z čistého nebe. Do té doby totiž Ford vyráběl předpotopní Escort a průměrnou Fiestu. Snad jen Mondeo, jehož vývoj stál obrovské množství peněz, za něco stálo. V roce 1998 ale Focus navždy změnil nižší střední třídu. Ve stejném roce byl také představen čtyřkový Golf, ten však Focuse překonával v překvapivě málo ohledech - měl lepší diesely, více variant včetně pohonu všech kol a s odstupem času možná o něco příjemnější palubní desku. Focus ale kontroval točivými a spolehlivými benzinovými motory, fantastickými jízdními vlastnostmi (díky pečlivě naladěné víceprvkové zadní nápravě), lepší prostorností, citlivými ovládacími prvky a celkově modernějším pojetím. Tím deklasoval nejen Golf, ale i ostatní konkurenty, kteří nedokázali nabídnout takovou jízdní finesu. Zapomínat nesmíme ani na brutální variantu RS, který se stala archetypem moderního hothatche.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 5 E39

V druhé polovině devadesátých let jste mohli ve vyšší střední třídě volit z nyní již klasických konkurentů. Ne zrovna nejmodernějšího Mercedesu třídy E alias Masařky, Audi A6 ve druhé generaci a BMW 5 E39. A právě poslední jmenovaný dokázal deklasovat ostatní rozdílem třídy. Masařka totiž jezdila průměrně a nebyl to vrchol techniky ani spolehlivosti. Audi A6 sice působilo moderně zvenku i uvnitř a nabízelo pohon všech kol, ale podvozkově nebylo zrovna přesvědčivé, stejně jako motory.  Pětkové BMW naproti tomu nejen moderně vypadalo, ale bylo i nesmírně kvalitně postavené. Navíc nabízelo nejmodernější benzinové a hlavně naftové motory (včetně třílitru s až 192 koňmi), přičemž jezdilo pohodlně a zároveň obratně. Ne nadarmo mnozí říkají, že tohle byl vrchol pětkových BMW. Nejostřejší variantou pak byla M5 s točivým osmiválcem a šestistupňovým manuálem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault Mégane RS

Není tomu tak dávno, co se tohle auto přestalo prodávat. Poslední Mégane RS se však vyráběl od roku 2010 a vždy platil za etalon mezi ostrými hatchbacky. Nejdříve přišla varianta RS 250 s výkonem 250 koní, která se nabízela ve dvou variantách - Lux s pohodlnějším podvozkem a bez samosvorného diferenciálu, a Cup s tvrdším podvozkem a samosvorem. Pokud znáte jen běžného Mégana, je těžké uvěřit, jak se varianta RS dokázala změnit. Díky geniálnímu podvozku se auto přímo vrhalo do zatáček, motor měl říz a charakter, i když první varianty byly překvapivě tiché od výfuku. Celé auto navíc neskutečně dobře komunikovalo s řidičem. Až do svého konce platil Mégane RS za ten nejzábavnější hothatch nižší střední třídy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mazda MX-5 

Mazda MX-5 obnovila počátkem devadesátých let touhu celého světa po malém "britském" roadsteru, avšak přidala k tomu spolehlivou techniku, která neměla typické britské manýry. Vznikl tak geniální koncept dostupného, hravého a spolehlivého auta pro zábavu a po právu je Miata, jak se na některých trzích jmenuje, nejprodávanější roadster světa. Úspěch tohoto stroje si všimli mnozí, zejména v druhé polovině devadesátých let. Nikdo se ale MX-5 nedokázal přiblížit. Lotus Elan byl sice skvěle jezdící, ale pouze s pohonem předních kol, Fiat Barchetta měl techniku Fiatu Punto, takže se rovněž jednalo o předokolku, a MG F s motorem před zadní nápravou postrádalo kouzlo Miaty. Snad jen Toyota MR2 stála rovněž za to, jenže vyžadovala již mnohem zkušenějšího řidiče, zatímco MX-5 dokáže odměnit i začátečníky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen T4

Čtvrtá generace Volkswagenu Transporter, alias T4, je stále extrémně oblíbenou dodávkou, přičemž ceny ojetých kusů dokáží být velmi vysoko. Nabízela se v tradiční sestavě variant jako Transporter, Caravelle, Multivan a California. Hlavní devízou vozu byl stabilní podvozek, silné a velmi spolehlivé motory i dobrý komfort na delších cestách. Z T4 se tedy stala dodávka, kterou velmi rádi provozovali rovněž otcové velkých rodin či dobrodruzi. Nejcennější jsou poslední Multivany s bohatou výbavou a pětiválcovým dieselem o výkonu 152 koní. Novější varianta T5 již nedokázala nabídnout takovou spolehlivost, mnozí lidé se tedy stále drží osvědčené T4.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vybrali jsme tyto stroje správně, anebo vám některé podobně přelomové auto chybí? Napište nám do diskuze!

Reklama