Hlavní obsah

Jsou cenově dostupné elektromobily bezpečné? Nezávislá organizace se jim podívala na zoubek

Foto: Euro NCAP

Nezávislá organizace Euro NCAP testuje bezpečnost automobilů tak, že je podrobuje různým destrukčním zkouškám a následně analyzuje výsledky. Díky tomu se můžeme snadno dozvědět, zda je to či ono auto opravdu bezpečné. Nejnovější testy řešily také cenově dostupné elektromobily. Jak to dopadlo?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kdekdo by si řekl, že lidé v organizaci Euro NCAP se baví tím, že pravidelně rozbíjejí žhavé novinky a populární automobily, ovšem práce tamních inženýrů je hodně vědecká a vybavení, s nímž pracují, má hodnotu několika set milionů korun.

Každé jednotlivé bouchnutí do vozu s panáky uvnitř tak vypoví o řadě parametrů, samotné umělé náhrady lidských těl rovněž nejsou plastové manekýny na ukazování oblečení v obchoďácích, nýbrž sofistikované figuríny schopné demonstrovat například míru komprese.

Není tedy s podivem, že Euro NCAP má na starém kontinentu jméno a řada lidí na zkoušky této nezávislé organizace dá.

Foto: Euro NCAP

Práce inženýrů Euro NCAP dosahuje vědecké úrovně.

Je tedy zajímavé si prostudovat poslední sérii testů, kde se mimo jiné píše i o tom, že za posledních 10 let se průměrná hmotnost vozů prodaných v Evropě zvýšila o 100 kg. A to má, ať chceme nebo ne, negativní vliv v případě nehody, častokrát při čelní srážce.

V seznamu nejnovějších otestovaných aut se objevily také cenově dostupné elektromobily, přičemž dva z nich, ty tržně poměrně důležité, si rozebereme detailněji.

Tesla Model 3

Přestože Tesla aktuálně nezažívá dobré období kvůli chování jejího šéfa i obřímu nezájmu o Cybertruck, tak jeden z jejích hlavních trumfů je pořád v kurzu. Mluvíme o sedanu pojmenovaném Model 3 za aktuální českou cenu od 1 005 490 Kč (včetně poplatků), který si v posledních testech odnesl plné pětihvězdičkové hodnocení.

Foto: Euro NCAP

Model 3 exceloval také při bočním nárazu.

Shrnující zpráva Euro NCAP ohledně Tesly 3 popisuje, že vůz zůstal po čelním střetu stabilní a poskytl dobrou ochranu kolen i stehenních kostí řidiče a spolujezdce. Mírně horší ochranu ovšem auto poskytlo řidiči v oblasti hrudníku a o něco hůře na tom byli ve stejné oblasti cestující vzadu.

Na boční náraz vozidlo prošlo s kladným výsledkem, při bočním nárazu do sloupu dosáhlo plného hodnocení ochrany. Kontrola vychýlení (exkurze), tedy rozsah, kam až je tělo vymrštěno při nárazu z protější strany, byla shledána jako dostatečná.

Foto: Euro NCAP

Tesla Model 3 vyšla jako velmi bezpečná.

Euro NCAP kladně zhodnotilo práci airbagů, hlavových opěrek, celkovou ochranu krční páteře a systému eCall. Autu rovněž zůstala otevíratelná okna a dveře, což je důležité pro únik z vozu v případě, že se ponoří do vody.

Kia EV3

Očekávaný jihokorejský crossover Kia EV3 se základní českou cenou od 899 980 Kč si odnesl standardně čtyřhvězdičkové hodnocení, plného pětihvězdičkového dosáhl s volitelným bezpečnostním paketem.

Závěrečná zpráva vůz popisuje jako stabilní při čelním střetu s dobrou ochranou kolen a stehenních kostí posádky vpředu, ovšem za předpokladu, že posádka sedí v sedadlech správně. V jiných pozicích může být na stehenní kosti vyvinut nadlimitní tlak.

Foto: Euro NCAP

Kia EV3 má za bezpečnost čtyři z pěti hvězdiček. S volitelným paketem dosáhla plného počtu.

Zpráva dále říká, že airbag řidiče neměl dostatečný tlak na to, aby se hlava figuríny nedotkla skrze látku volantu. Mírně zhoršená byla také ochrana hrudníku řidiče během testu částečného čelního nárazu (náraz jen do první třetiny, nikoli celé plochy), nicméně při plném čelním nárazu už auto ochránilo šoférův hrudník naplno.

V testu plného bočního nárazu dostala EV3 plné kladné hodnocení, ovšem simulovaný boční náraz do sloupu už odhalil slabiny, konkrétně větší kompresi žeber. A za slabší byla také označena kontrola exkurze, tedy vymrštění těla do protější strany při bočním nárazu.

Foto: Euro NCAP

Vůz ztratil nějaké body při simulovaném bočním nárazu do sloupu.

Testy hlavových opěrek vpředu prokázaly dobrou ochranu krční páteře, vzadu už to bylo o něco horší a tam Kia ztratila body. Na eCall a možnosti otevření dveří i oken prošlo auto s kladným hodnocením.

Zvažujete, jestli připlácet za bezpečnostní paket na pět hvězd? Ten díky vícero asistentům pomáhá předcházet různým krizím. Konstrukčně a pro bezpečnost posádky uvnitř jsou oba vozy nicméně totožné.

Další elektromobily

Zkouškami prošlo i čínské SUV MG S5 EV, které si odneslo pět hvězd. Mírně slabší bylo jen v oblasti ochrany hrudníku předních i zadních cestujících.

Foto: Euro NCAP

Čínské MG dopadlo velmi dobře. Jde o bezpečný elektromobil.

Dalším zkoušeným elektromobilem byl Renault 4 E-Tech, jemuž Euro NCAP udělil čtyři hvězdy z pěti. Slabiny se ukázaly při ochraně řidičova hrudníku během čelního nárazu do třetiny auta, dále při ochraně hrudníku zadních cestujících při plném čelní nárazu a během boční exkurze (vymrštění těla do strany).

Velkou zajímavostí byl čínský Voyah Courage, který u nás stojí od 1 319 900 Kč. Odnesl si pět hvězd a v rámci ochrany byl lehce slabší v oblasti nohou a hrudníku řidiče při čelním nárazu, vysloveně slabý v oblasti ochrany hrudníku řidiče při bočním nárazu a lehce slabší při kontrole exkurze (vymrštění těla do strany).

Foto: Euro NCAP

Za výsledky se nemusí stydět ani čínský Voyah Courage.

Zmíníme ještě elektrický Peugeot 3008 se čtyřmi hvězdami z pěti, kvůli lehce slabší ochraně hrudníku posádky při čelním nárazu, slabé ochraně při kontrole exkurze a kvůli tomu, že má vůz standardně méně asistentů. A protože je model konstrukčně takřka shodný s modelem 5008, odnesl si totožné čtyřhvězdičkové hodnocení.

Euro NCAP vyzvala automobilky, aby zlepšily své vozy v rámci nárazů s mobilní deformovatelnou překážkou, která de facto simuluje střet s jiným autem. Organizace si nadále přeje, aby Evropa zůstala světovým lídrem v oblasti bezpečnosti vozidel. Což vlastně podpořily i poslední zkoušky, které ukazují, že i cenově dostupné elektrovozy jsou bezpečné.

Načítám