Hlavní obsah

Znáte historii směrových světlometů? Škodovka ji prozradí

Foto: Wikimedia Commons
22. 1. 2019

Taková jednoduchá a malá věc a jak velký má význam. Řeč je o směrových světlometech, tedy o blinkrech, jimiž dáváte ostatním autům na vědomí, že budete měnit směr. Důležité znamení, na které někteří řidiči i úmyslně zapomínají. Tentokrát ale nebudeme nabádat k jejich používání. Dnes si společně s domácí značkou Škoda Auto projdeme historii jejich vývoje.

Článek

Směrová světla prošla za posledních sto let neuvěřitelným vývojem od mechanické šipky až pod LED blikače, které  používáme dnes. Díky exponátům ve Škoda Muzeu se můžeme podívat na to, jak blinkry vypadaly před sto lety, v době našich dědečků i třeba těsně po roce 1989 a srovnat je s tím, co používáme v současnosti. A právě při srovnání s dávnou historií nám dojde, jak dalekou cestu ušel ten, pro někoho možná obyčejný, blinkr.

1929 – Laurin & Klement Škoda 110

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement – Škoda 110

V dobách automobilové prehistorie byly ukazatele změny směru prakticky zbytečné. Provoz byl tak malý, že nebylo komu ukazovat, kam motorista jede. Navíc bylo auto něčím tak výjimečným, že se stejně každý zastavil, aby se podíval, co to jede. Znamení se proto tehdy dávalo vystrčenou rukou z auta máváním tím směrem, kterým se jelo.

S prvním mechanickým ukazatelem přišel Jan Hanuš z Olomouce, který si v roce 1922 nechal patentovat šipku s koženými řemínky určenou pro jízdní kolo. Vůz Laurin & Klement Škoda 110 v roce 1929 už používal šipku na elektromagnetický pohon, která se řídila otočným ovladačem na palubní desce.

1937 – Škoda Popular Monte Carlo

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Monte Carlo

O pár let později nahradil otočnou šipku systém dvou výklopných směrovek na každé straně vozu, které se ovládaly pomocí elektromagnetů. Ukazatele směru však byly stále spíš dobrovolnou záležitostí, ze zákona povinné se staly až roku 1939.

1964 – Škoda Octavia Combi

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia Combi, typ 993 C

V 50. letech už se stává standardem elektrické odbočovací světlo s oranžovým krycím sklem umístěné samostatně, zcela oddělené od hlavních světel. K jejich ovládání se používala páčka umístěná vlevo na palubní desce.

1966 – Škoda 1000 MB

Foto: Škoda Auto

Škoda 1000 MB

S legendárním „eMBéčkem“ přišel další posun ve vývoji blinkrů – jsou lépe integrované do designu automobilu a páčka jejich ovládání se přestěhovala vlevo pod volant na tyč řízení. Tedy přesně tam, kde ji máme i dnes. Hlavice páčky měla tehdy tvar praporku a jejím stlačením se také troubilo (až v dobách novodobé Felicie se ovládání funkce troubení přesunulo na tlačítka na volantu).

1988 – Škoda 125 L

Foto: Škoda Auto

Škoda 125 L

Byla to až 80. léta, kdy se blinkry sdružily s hlavními světlomety, byť tehdy šlo ještě o oddělené jednotky zasazené vedle sebe v plastové mřížce. Doplňovala je malá oranžová směrová světla umístěná zboku na předních blatnících.

1989 – Škoda Favorit 136 L

Foto: Škoda Auto

Škoda Favorit 136 L

Favorit byl pro Škodovku vpravdě přelomovým vozem, kterým dohnala (nebo přinejmenším výrazně zkrátila) náskok konkurence – nová koncepce, nové motory, nové výrobní postupy... Favorit měl také jako první Škoda směrovky integrované přímo do předních světlometů pod jedno krycí sklo.

2009 – Škoda Yeti

Foto: Škoda Auto

Škoda Yeti

Druhá generace Octavie přinesla další drobnou, ale zaznamenání hodnou změnu – malé oranžové směrovky se z předního blatníku přesunuly do krytů vnějších zpětných zrcátek. Tady je vidíte demonstrované na modernějším Yetim.

2017 – Škoda Kodiaq

Foto: Škoda Auto

Škoda Kodiaq

LED technika kompletně změnila svět světlometů. V hlavních světlech mají vyšší svítivost při nižší spotřebě, v koncových zase vynikne jejich rychlá reakce (čas rozsvícení) a denní svícení i blinkry mohou mít díky světelným trubicím velmi zajímavý tvar a poskytovat měkké, ale výrazné světlo. Třeba jako v případě Kodiaqu s Full-LED světly.

2019 – Škoda Scala

Škoda Scala

Zadní světla z LED diod dnes už nikoho nepřekvapí (ačkoliv fakt, že nemají typický tvar písmene "C" trochu zamrzí), Scala ale přichází s novinkou pro automobilku Škoda – dynamickým blinkrem. Ten se rozsvěcí postupně směrem od středu do kraje, aby se ještě výrazněji (a také efektněji) zdůraznilo, kam bude vůz odbočovat.

Tak teď už vlastně jen „maličkost“, a sice abychom zase začali směrová světla důsledně využívat, protože je to nejen slušnost k ostatním, ale především důležitý prvek bezpečnosti na silnicích.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama