Hlavní obsah

Zítra začnou na území Prahy 5 a 6 platit parkovací zóny!

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve středu 24. srpna začnou platit parkovací zóny i na Praze 5 a 6. Přináší to s sebou řadu úskalí, lidé si sáhnou hlouběji do peněženek a přesto nebudou mít jistotu, že zaparkují. Pro získání povolení přitom musíte mít trvalé bydliště v dané oblasti či alespoň sídlo firemní provozovny.

Článek

Doposud platily parkovací zóny pro rezidenty v Praze 1, 2, 3 a 7, nově se k nim ale přidají městské části Praha 5 a 6. Tam právě nyní vrcholí přípravy, protože modré zóny začnou platit již zítra. Již se však na Prahu valí vlna kritiky. Zóny totiž dostaly přednost před záchytnými parkovištěmi pro dojíždějící z okolních měst a vesnic. Ti tak nyní nebudou mít kde legálně zaparkovat, protože P+R parkovišť je v Praze zoufale málo a žádná další se nechystají. Radní středočeského kraje tedy volají po odložení zavedení parkovacích zón.

„Zavedení parkovacího systému placených zón i do okrajových částí Prahy nejvíce zasáhne a poškodí Středočechy. V době, kdy nejsou v Praze záchytná parkoviště, není dořešena integrace pražské a středočeské dopravy, považujeme takovéto rozhodnutí, které Praha uskutečnila bez spolupráce s námi, za ukvapené a nezodpovědné rozhodnutí,“ uvedl středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD), který se o dopravu v krajské radě stará.

Komplikace však vzniknou i pro samotné rezidenty. Starosta Prahy 6 kupříkladu radí, aby lidé přepsali druhé auto na manželku. Pokud se na celou situaci podíváme kritickým okem, tak můžeme říci, že lidé si nyní za hledání parkovacího místa zaplatí, stále však nebudou mít jistotu, že před svým domem zaparkují. Brzy se tyto obavy dotknou i dalších oblastí, zóny se totiž rozšíří i na zbytek Prahy 3 a nově do konce roku přibudou na Praze 8. Že to jde i jinak, logičtěji, však ukazuje Praha 9.

V nově zřízených zónách nyní fungují nové pořádky. Řidič si totiž zaregistruje registrační značku svého vozidla. Pokud stojí na parkovací zóně automobil, který není v databázi, zjistí to okolo projíždějící Toyota Yaris Hybrid se šesti kamerami, která snímá registrační značky všech zaparkovaných aut a magistrát následně pošle majiteli pokutu. Paradoxem je, že tento vůz neprovozuje přímo město Praha, ale soukromá firma Eltodo.

Zpět však k tomu nejdůležitějšímu - k ceně parkovného na modrých zónách. To se liší dle městské části, základ je však všude plus minus stejný. V rámci Prahy 5 však platí, že roční parkovné pro lidi, kteří mají trvalý pobyt v dané oblasti, činí 1200 Kč. Půlroční pak 600 Kč, čtvrtletní 300 Kč.  Pokud je vám více než 65 let, pak roční částka činí 360 Kč.

Pokud ovšem vlastníte více automobilů budete muset sáhnout do kapsy výrazně hlouběji. Roční parkovné druhého vozu činí 12000 Kč! Může se však stát, že budete potřebovat zaparkovat jen na krátkou dobu. Dvouhodinová parkovací karta pak stojí 120 Kč, desetihodinová 400 Kč.

Existují však nejen modré, ale i fialové a oranžové. Modrá je výhradně pro parkování rezidentů, abonentů a majitelů nemovitostí, fialová pak i pro návštěvníky a oranžová pro krátkodobé parkování všech za poplatek. Časem mají na podobný systém najet i stávající zóny.

My, jakožto motorističtí novináři, nemůžeme s parkovacími zónami souhlasit již pouze z principu, protože při každotýdenním střídání automobilů na nás parkovací zóny nikterak nemyslí a nemáme šanci dosáhnout na jakoukoliv možnost rezidentského parkování. I přesto se však obáváme, že nové nařízení zkomplikuje život nejen nám, ale i celé řadě obyvatelů a návštěvníků Prahy 5 a 6. Ostatně i samotný starosta Prahy 6 přiznává, že tento systém má své mouchy. Oficiální stránky nových zón se jmenuje Parkuj v klidu, my si však úplně v klidu nepřipadáme.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám