Hlavní obsah

Zimní pneumatiky – Nové klasifikační štítky i QR kód

Foto: Nokian Tyres
5. 10. 2021

Až si budete vybírat nové zimní pneumatiky, budete mít zas o kus snadnější výběr. Evropa se stala prvním místem na světě, kde se u pneumatik začal používat symbol přilnavosti na ledu. Na popud EU na ně byl také přidán symbol přilnavosti na sněhu a QR kód, který odkazuje do rozsáhlé databáze pneumatik.

Článek

Ještě než vás zahrneme prvními testy zimních pneumatik a tradičními články, kdy přezouvat a jestli jsou zimní pneumatiky opravdu povinné, tak začneme zásadní novinkou v pneumatikářském světě. Na gumách vyrobených po 1. květnu 2021, které jsou určeny pro prodej v Evropě, jsou podle EU povinné nové klasifikační štítky a najdete na nich i QR kód! Pokud na letošní zimu plánujete pořídit nové obutí pro svůj automobil, pak je tam najdete.

Foto: Nokian Tyres

Klasifikační štítky a QR kód nehledejte na boku pneumatiky, ale na nálepce na ní

První klasifikační štítky se začaly povinně používat od roku 2012 a jsou na všech pneumatikách určených pro osobní i užitková vozidla. Najdete na nich informace o valivém odporu, přilnavosti na mokrém povrchu a vnější hlučnosti.

To, že přibyly na zimních pneumatikách další dva štítky, není žádná byrokracie, ale smysluplné nařízení Evropské unie. Dobře to vysvětluje Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres: „V praxi je přilnavost na mokru opakem přilnavosti na ledu: zvýšení jednoho z těchto výkonů obvykle vede ke snížení výkonu druhého. U pneumatik vyvinutých pro střední Evropu je kladen důraz na vlastnosti potřebné na holých silnicích, zatímco symbol přilnavosti na ledu udává, že pneumatika spolehlivě funguje a zůstává bezpečná v náročných severských zimních podmínkách. Symbol přilnavosti na sněhu prokazuje, že pneumatika splňuje oficiální požadavky Evropské unie na přilnavost na sněhu. To je obzvláště důležité v Německu, Itálii a severských zemích. Nedoporučujeme používat pneumatiky vyvinuté pro střední Evropu v podmínkách, pro které nejsou určeny.“

Jinými slovy, pneumatiky byste si měli vybrat nejen podle rozměrů, rychlostního indexu a ceny, ale i podle toho, kde a jak s autem jezdíte. Jiné nároky a požadavky má zkrátka motorista z jižní Moravy, jiné pak řidič, co bydlí na horách. Část řidičů si paradoxně dost možná vystačí i s celoročními pneumatikami, zvlášť pokud nemusí jet autem za všech okolností.

Foto: Nokian Tyres

Pokud je tohle váš denní chleba, pak je přilnavost na sněhu a ledu tou klíčovou věcí, na kterou byste se při výběru nových pneumatik měli soustředit

Vzhledem k tomu, že čím dál víc řidičů nakupuje pneumatiky online, mají štítky pomoci s výběrem. „Budou si moci porovnávat symboly na pneumatikách a objednat si takové, které nejlépe odpovídají jejich osobním podmínkám užití,“ dodává Morri. „Odborná pomoc je k dispozici u prodejců pneumatik, ale při online nákupu není vedle vás nikdo, kdo by vám osobně pomohl s výběrem bezpečných pneumatik právě pro vás.“

Vysvětlení štítků na pneumatikách:

  • Valivý odpor odkazuje ke spotřebě paliva a emisím oxidu uhličitého. Zimní pneumatiky v nejlepší kategorii mohou oproti pneumatikám v nejnižší kategorii ušetřit na 100 km 0,6 litru paliva.
  • Přilnavost na mokru udává brzdnou dráhu. Na mokrém asfaltu potřebují nejlepší pneumatiky při jízdě 80 km/h o téměř 20 metrů méně, aby zastavily, než pneumatiky v nejslabší kategorii.
  • Hodnota vnější hlučnosti se vztahuje k hladině hluku vně vozidla. Užíváním tišších pneumatik se snižuje hlukové znečištění životního prostředí.
  • Symbol přilnavosti na sněhu prokazuje, že pneumatika splňuje oficiální požadavky a spolehlivě funguje na sněhu.
  • Symbol přilnavosti na ledu znamená, že pneumatika prošla úspěšně testem přilnavosti na ledu a je vhodná do severských zimních podmínek. Tento symbol se v současnosti používá pouze na pneumatikách pro osobní vozidla.

Další novinkou je QR kód. Po jeho naskenování zjistíte více informací o jednotlivých pneumatikách, mimo jiné třeba i začátek a konec výroby daného modelu. QR kód vás odvede do databází EPREL (European Product Registry for Energy Labelling neboli Evropská databáze výrobků s energetickým označením), kde najdete takzvané produktové listy výrobku. Z nich pak vyčtete všechny hodnoty dané pneumatiky.

Jak jsme napsali, nové klasifikační štítky a QR kód nejsou kupodivu žádná byrokracie, ale zajímavé informace, které vám pomohou s výběrem té správné pneumatiky. A podle čeho si vybíráte obutí pro svoje auto vy? Hlasujte!

Podle čeho si vybíráte pneumatiky?
Neřeším to, mám služební auto
1,9 %
Hlavní je cena
13,1 %
Podle výsledků v nezávislých srovnávacích testech
72,3 %
Kupuju pneumatiky doporučené výrobcem vozu
5,2 %
Jsem věrný jedné značce
7,5 %
Celkem hlasovalo 2448 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: