Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Dakar 2021: Závodní speciál, který má vyhrát Dakar!

Foto: Prodrive

Prodrive strávil testováním v Emirátech poslední dva měsíce, Nani Roma i Sébastien Loeb byli v plném nasazení

13. 12. 2020

Britský specialista Prodrive postavil auto na Rally Dakar. Závodní speciál s výkonem 400 koní má jen jeden úkol – co nejrychleji zdolat bezmála 8 000 kilometrů přes duny, kamenité pláně, hory a skály. Prodrive odhaluje tajemství nového auto s poněkud nudným názvem BRX.

Článek

No dobře, není to jen BRX. Je to BRX Hunter, tedy lovec. A Prodrive ho postavil z ničeho, nevycházel z žádného existujícího auta, jen ze svých zkušeností a pravidel FIA. Celý návrh tedy vznikl na bílém papíře, na základě štíhlého šestnáctistránkového dokumentu technických pravidel, takže machři, kteří za sebou mají tři tituly v mistrovství světa v rallye a kteří staví auto pro rallyecross, pro Le Mans i pro Formuli 1, se mohli opravdu rozšoupnout.

Měli na to čtrnáct měsíců, tedy spíš rok, protože poslední dva měsíce se BRX Hunter proháněl v Emirátech, aby se vychytaly případné mouchy. Pak auta putovala zpátky do dílen v Anglii, kde je kompletně rozebrali, znovu složili a za tři týdny už je uvidíme v plném nasazení na 43. ročníku Rally Dakar.

„Je to první rok, kdy mohou mít soutěžní vozy přeplňovaný benzinový motor, protože v předchozích ročnících měla všechna vozidla buď turbodiesel, nebo benzinový motor s atmosférickým sáním,“ říká hlavní inženýr Prodrive David Lapworth. „Je to 3,5litrový motor EcoBoost od Fordu, který je přeplňován dvěma turbodmychadly a je vyladěn na výkon 400 koní a točivý moment 700 Nm.“

Při pohledu na fotky byste mohli snadno nabýt dojmu, že motor je uložený uprostřed, ale není to pravda. Ty zadní otvory jsou tam kvůli dvěma náhradním kolům. Třetí je pak vzadu. Přeplňovaný šestiválec je klasicky vpředu, co nejvíc uložený ke kabině, podobně to má vyřešené i Shrek (Ford Raptor) Martina Prokopa, ten ale pohání atmosférická V8 5.0 l. Převodovka je samozřejmě sekvenční (šestirychlostní) a BRX Hunter má pohon všech kol.

Protože jde o čtyřkolku, nemůže mít RX vyšší zdvihy pérování jak 28 cm, i rallyeové auto může mít víc. I proto se prý inženýři Prodrivu hodně soustředili na odolnost zavěšení. To tvoří dvojité lichoběžníky a dva tlumiče na každém kole. Jen pro zajímavost – ráfek s pneumatikou váží cca 40 kg.

Celá auto má pak suchou hmotnost 1 850 kg a do nádrže se vejde 500 litrů paliva. Všimněte si, že auto má překvapivě tlustou kapotu a nízké čelní okno. „Na Dakaru je důležité vidět, kam jedete, když přijdete na vrcholky dun nebo se nakloníte přes vrchol kopce,“ říká Lapworth. „Nepotřebujete dobrý výhled při parkování, je to jako když v letadle potřebujete dobře vidět, když jste ve vzduchu.“

I přes maskování je vidět, že karoserie má náznaky modelu Jaguar F-Type. Je to kvůli tomu, že ji navrhl Ian Callum, bývalý designér Jaguaru a taky člověk, který je podepsaný pod designem takových závodních ikon jako Ford Escort Cosworth a Ford RS200. Také dělal méně známý Nissan R390 pro Le Mans, ale lidé ho znají zejména díky nádherným silničním autům, jako jsou Aston Martin DB7 a DB9, Vanquish, Jaguar XK, F-Type a koncept C-X75. Prodrive prý nechtěl jen funkční design, to proto, že by rád udělal z BRX samostatnou značku, která by kromě závodních aut mohla vyrábět i vojenské speciály a časem třeba i vozy na silnici.

Podle nových pravidel mají všechna auta omezenou maximální rychlost, a tak na BRX Hunter trochu překvapuje to obrovské křídlo. „Nejde o přítlak,“ přiznává Lapworth. „Důležitá je však stabilita při vysokých rychlostech a montáž křídla to zlepšuje. Umožňuje nám, aby byl vůz při nižších rychlostech ostřejší.“

Prodrive nasadí v týmu Bahrain Raid Xtreme (BRX) na start Dakaru hned dvě auta a řídit je budou skutečná jezdecká esa. Nebude to nikdo jiný než dvojnásobný vítěz Dakaru Nani Roma a jistý Sébastien Loeb, devítinásobný mistr světa v rallye, který by chtěl Dakar konečně vyhrát. A správně, právě Loebovi se pro jeho až nadpřirozené řidičské schopnosti (umí v rallye, na okruhu i ve formuli a na Dakaru už byl druhý a třetí) říká Mimozemšťan.

Reklama

Sdílejte článek