Hlavní obsah

Zákaz naftových aut v Německu je vaše příležitost. Proč?

Foto: Profimedia.cz

zákaz naftových aut

2. 7. 2018

Ekologové bijí na poplach, čeká se na vyjádření německého nejvyššího správního soudu a fanoušci naftových aut už vybírají peníze z prasátka. Experti tvrdí, že zákaz vjezdu naftových aut do velkých měst výrazně zlevní ojetá naftová auta, a ta by se pak mohla objevit i České republice.

Článek

„Už nyní se dají v Německu dobře koupit limuzíny s velkými naftovými motory, protože o ně není na tamním trhu zájem,“ říká Petr Kvasnička, který auta z Německa vozí na objednávku. „Toto rozhodnutí by pak přineslo změnu i u těch levnějších aut, která by se tak rázem stala v Německu neprodejná. A každému je jasné, kde by ta auta potom skončila.“

V ČR se prodá ročně cca tři čtvrtě milionu ojetých vozů, z toho je 71 procent aut původem z ČR, 18 procent je dovoz z Německa a 6 procent vozy z Itálie. Aktuálně padají i prodeje nových aut s naftovými motory. Nevytlačují je však elektromobily, ale benzínové vozy. „Jsou za tím dvě věci. Zákazníci nechtějí riskovat problémy při následném prodeji automobilu s naftovým motorem a zároveň benzínové motory mají nižší spotřebu než kdy dřív. Elektromobily v kurzu zatím nejsou, byť je výrobci prosazují. Veřejnost má ale stále obavu z dobíjení, dojezdu a důležitým faktorem je i zůstatková cena elektromobilů - mě osobně poptali na elektromobily zatím jen tři lidé, vždy šlo o Toyoty Prius,“ dodává Kvasnička.

Jeho slova potvrzuje i Jiří Sudík, dealer vozů Seat a Renault, který říká, že auto s naftovými motory mají skladem za zvýhodněné ceny, ale zákazníci jsou ochotni čekat a objednávají si vozy s benzínovými motory. „Osobně to považuji až za hysterii, ale tohle je prostě trh a ten se někdy chová zvláštně. Tady v ČR zatím nejsou žádné důvody, proč upřednostňovat benzínové motory, myslím tím třeba silniční daň, nebo nějaké zvýhodnění či naopak zákazy, ale tak to zkrátka je.“

Podle provozního ředitele autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka se vozy s naftovými motory začaly v západní Evropě prodávat hůře již loni, jejich podíl na prodejích ojetin v ČR se ale paradoxně snížil. „Naftové automobily vloni mírně zlevnily, ale zároveň zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů. To souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů dovážených ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a zejména němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí. Přestože tento trend bude pokračovat, tak podíl dieselových vozů na dovozech by se neměl nijak dramaticky zvýšit.“

Překupníci s auty ale mají jasno, kde starší naftové vozy skončí. „V Africe a na trzích Blízkého východu,“ říká vysoce postavený člověk z jednoho z největších českých autobazarů, který si nepřál být jmenován. „Už nyní to jsou velké objemy aut, která se prodávají na tyto trhy, a je jen otázkou času, kdy se toho ujmou autobazary přímo v Německu.“

autowebAUTOWEBaUtOwEb