Hlavní obsah

Postavte to! Oživili jsme Škodu Trekka, pravověrný off-road z Mladé Boleslavi

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Kam se hrabe Yeti či Karoq, nová virtuální Trekka má grády!

V naší zemi se dnes rodí lidová vozítka, auta střední třídy i prémiové limuzíny, proto jsme si řekli, že přispějeme další trochou do mlýna a navrhneme jeden český pravověrný off-road. Inspirací k tvorbě nám byla původní Škoda Trekka, která platila za velmi schopné a univerzální vozidlo, jemuž chyběl pouze pohon 4×4. To se teď však mění…

Článek

Vzpomeneme-li na minulá léta našeho automobilového průmyslu, zjistíme, že se pod českou (československou) hlavičkou vyrábělo skutečně mnoho různých typů vozidel. Lidovky, střední třída, lepší auta, luxusní limuzíny, ba dokonce supersporty! Jenže co pravověrné off-roady?

Foto: Škoda Auto

Původní Škoda Trekka vznikla v 60. letech.

Pokud neřešíme vojenské speciály nebo náklaďáky včetně Bureka 6×6, pak na mysl přijdou 60. léta, Nový Zéland a zadokolka Škoda Trekka postavená na základech Octavie. A právě tato zapomenutá česká ikona nám byla inspirací při tvorbě druhé generace, která mimo pohonu 4×4 dostala od našeho dvorního designéra Rostislava Prokopa řadu zajímavých konstrukčních prvků.

Základem druhé Trekky je ocelový žebřinový rám, přední nezávislá a zadní tuhá náprava. Odpružení vpředu poté zajišťují vinuté pružiny, zatímco vzadu pracují buď listová pera, nebo vzduchové měchy.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

V základu model obouvá terénní balonové pneu.

Už v základu model obouvá terénní balonové pneumatiky nazuté na černých slitinových discích typu Bedlock. Tyto ráfky jsou jednak stylové a jednak zabraňují nechtěnému vyzutí pneu při jízdě v terénu.

Přední nárazník se standardně dodává v zesíleném provedení, které je možné doplnit hliníkovým ochranným plátem. Součástí přídě jsou rovněž tažná oka nebo prostor pro montáž navijáku.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Těšit se můžete i na decentní přední pevnosťák.

Velkým designovým skokem jsou přední dělená diodová světla s technologií Matrix, která návrhář vsadil do široké čelní masky. Kvůli přísunu vzduchu do chladiče a klima chladiče nechybí ani aktivní ventilační mřížky, přičemž uprostřed má jako tradičně své místo mikrovlnný radar sledující dění před autem.

Za zmínku stojí pohled z boku, který prozradí více o praktickém mladoboleslavském off-roadu. Sluší se začít zesílenými nástupními prahy, zmínit oddělávací lemy blatníků, široké prosklení a představit asymetrické boční dveře.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Zadní dveře se otevírají protisměrně, podobně, jako tomu je u Mazdy RX-8.

Podle uspořádání klik správně tipujete, že velkým předním dveřím sekundují menší, avšak protisměrně otevíratelné. Většinu času sice člověk tráví za volantem sám, nicméně když už někoho povezete vzadu, jistě bude rád za komfortní nastupování.

Zadní část zdobí logo Škoda Auto a dvě decentní vertikální diodová světla, k nimž se po stisknutí brzdového pedálu přidá třetí, umístěné nad plnohodnotným rezervním kolem. Prostý nárazník s nosičem registrační značky má kvůli zachování nájezdového úhlu decentní tvary a pro bezpečnější manipulaci s vozem také integrované parkovací senzory.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Vpředu i vzadu najdete logo okřídleného šípu.

Osobní Škoda Trekka se pyšní dvoubarevným lakováním, jemuž vévodí kombinace černé a modré (Race Blue), případně černé a oblíbené oranžové (Phoenix). Nezapomněli jsme však ani na potřeby řemeslníků, živnostníků a jiných praktiků, pro něž máme perfektní užitkovou variantu.

Trekka Praktik se totiž chlubí výhradně dvoudveřovým uspořádáním, dvěma místy k sezení, obrovským nákladovým prostorem, exkluzivní metalízou New Zeland Yellow odkazující na původní model a zvětšenou (přemístěnou) palivovou nádrží s objemem 125 litrů.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Škoda Trekka Praktik nabídne barvu laku podobnou původnímu modelu.

Jde rovněž o perfektní vozidlo připravené na přestavbu na obytné provedení, jelikož volný objem zadní části umožňuje úpravu na míru pro každého dobrodruha.

Obě verze nabídnou připojitelný pohon 4×4 s automatickým režimem čtyřkolky, přídavnou redukční převodovku, uzávěrky diferenciálů a několik silničních i mimosilničních režimů.

Foto: Rostislav Prokop pro Garáž.cz

Trekka Praktik má obří nákladový prostor a velkou palivovou nádrž.

Pokud jde o motorizace, tak základem bude dvoulitrové TDI naladěné na výkon 190 koní, které doplní dvoulitrové TSI vypůjčené z vrcholového Superbu, což znamená výkon 280 koňských sil. Pro užitkovou variantu Trekka Praktik je pak navíc připraven třílitrový šestiválec TDI naladěný na 286 koní. Na manuály zapomeňte, řazení obstarají výhradně automaty.

Škoda Trekka druhé generace je naší virtuální vizí pojednávající o tom, jak by měl vypadat pravověrný český off-road pro 21. století. Nejde tedy o reálný model ani o předprodukční koncept, proto se vozu v této podobě pravděpodobně nikdy nedočkáme. A to nás mrzí, jelikož si pořádný teréňák jako zapálený motoristický národ právoplatně zasloužíme!

Naše prototypy

Máte rádi naše vize? Podívejte se na další naše prototypy! V této tematické sérii pro vás navrhujeme a vytváříme různé automobilové modely, ať už československé, či zahraniční. Dále vracíme zpátky do života motorizované legendy nebo představujeme sofistikovaná technická řešení.

Reklama

Načítám