Hlavní obsah

SsangYong v Čechách a na Slovensku prodal už 10 000 aut. „Začínali jsme od nuly. Stále fungujeme jako start-up,“ prozrazuje šéf zastoupení

Foto: SsangYong

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Taky vám přijde, že se na českých silnicích rozmnožily SsangYongy? Není to jenom dojem, na českém a slovenském trhu se již loni jihokorejská značka přehoupla přes jednoprocentní podíl a letos roste dál. Přeskočila tradiční hráče jako třeba Opel nebo Citroën. To všechno zvládl tým Petra Škutiny – Country Managera SsangYong pro Českou a Slovenskou republiku za pět let.

Článek

Do novodobého restartu si možná pár pamětníků – mezi něž se řadím i já, pamatovalo poněkud zvláštní modely značky SsangYong po přelomu tisíciletí. Doteď si vybavím pohled na cosi divně tvarovaného a obrovského, co parkovalo před redakcí a jmenovalo se to Rodius. Sám jsem pak ve svých úplně prvních novinářských krůčcích testoval pick-up Actyon Sports. Tehdy jsem byl nadšený prakticky z jakéhokoliv nového auta, ale Actyon Sports byl velký svéráz i na mě. Nezapomenu hlavně na hlavici řadící páky ve tvaru trojúhelníku, která bez přehánění bolestivě tlačila do dlaně. To byla tenkrát výživná cesta na Moravu…

Tohle už je však minulost. Před zmíněnými pěti lety, kdy Petr Škutina se svým týmem značku SsangYong znovu rozbíhal, narážel spíš na to, že korejské modely jednoduše skoro nikdo neznal. „Lidé ani pořádně nevěděli, jak se SsangYong píše, natož aby si jej spojili s konkrétním produktem nebo zemí původu,“ vrátil se na úplný začátek Petr. „Byl jsem vlastně v podobné situaci jako ve své předcházející práci, kde jsme rozhýbávali prodeje Škodovky v Austrálii. U protinožců často netušili, co to ta Škoda je. Mysleli si, že jde nejspíš o nějakou japonskou značku, která vyrábí sekačky. Něco jako Honda,“ vysvětluje Petr. „Tahle zkušenost mi ale potom se značkou SsangYong hodně pomohla, i v Čechách a na Slovensku jsme hlavně zpočátku dávali důraz na přece jenom srozumitelnější jména jednotlivých modelů a až poté na vlastní název značky SsangYong.“

Zpočátku to tak byl hlavně Rexton, Tivoli a Korando. SsangYong se našim zákazníkům dostával pod kůži postupně. „V tomto směru jsme se za těch pět let hodně posunuli. Zákazníci nás už znají, vědí, jaká auta SsangYong vyrábí. I jak se správně píše,“ usmívá se Petr.

Foto: Tomáš Kopečný

SsangYong Torres je letošní důležitou novinkou.

Čistý list papíru

SsangYong v Česku – a také na Slovensku, svoji kariéru sice obnovoval, ve skutečnosti však začínal spíš od nuly. Neexistovala prodejní síť, nic… „Pro mě osobně bylo nejdůležitější, že jsem dostal volnou ruku. Sestavil jsem malý tým zkušených profesionálů, který od začátku mohl na vše pružně reagovat. Součástí tohoto týmu je i agentura VONDRÁK&HEISIG, v které mají stejnou DNA jako my. Skvělé je, že se nám dodnes daří držet si start-up charakter – rychle reagujeme, rychle se rozhodujeme, hledáme často kreativní řešení s velkým důrazem na efektivitu,“ vypočítává Petr. „Tím, že máme volné ruce, můžeme mnohé ušít přímo na míru českému a slovenskému trhu a hlavně zákazníkovi.“

„Na začátku jsme za sebou pochopitelně neměli historii prodejních čísel, o kterou bychom se mohli opřít, ale přicházeli jsme s jasnou představou o tom, jak zde má značka fungovat. Již zmíněná přímočarost, efektivita a pro businessové myšlení byly atraktivní pro naše budoucí partnery a ti do toho šli s námi. Dealerskou síť budujeme s citem, abychom zajistili její optimální dostupnost pro zákazníky, ale i zajímavou obchodní příležitost pro naše dealery,“ vysvětluje Petr Škutina.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nejprodávanější ssangyong českého trhu, model Korando.

Rychlý start je v případě SsangYongu možná slabé slovo, řekl bych. Od doby, kdy Petr položil telefon s nabídkou vést SsangYong v Čechách a na Slovensku, totiž k předání úplně prvního auta zákazníkovi uplynulo… nechám vám sekundu na vaše tipy. Máte? Takže, správná odpověď je půl roku. Fičák.

Korando a covid jako zlomové body

Opravdový průlom však znamenalo na konci roku 2019 Korando. A paradoxně covid. „Můžeme a rádi děláme věci jiným způsobem. A přesně takto jsme postupovali v době nastupujícího covidu. Zatímco se obecně omezovaly marketingové výdaje, my jsme to rozjeli ve velkém. Navíc jsme měli čerstvě k dispozici Korando, od kterého jsme si hodně slibovali. A vyplatilo se.“

Pár čísel z českého trhu osobních vozů – zatímco za celý rok 2019 prodal SsangYong necelou stovku aut, o rok později to byly už necelé čtyři stovky. Nad tisícovku prodaných kusů se korejská značka dostala hned v dalším roce, loni pak přilákala přesně 2345 zákazníků a prolomila procentní podíl na českém trhu. „Může se zdát, že jedno procento je málo. Je to však okamžik, kdy začínají být naše auta na silnicích vidět a také moment, kdy za sebou v registracích osobních vozů necháváme značky jako Suzuki, Mazdu nebo Volvo.“

Foto: SsangYong

Interiér Rextonu se po faceliftu hodně změnil. K lepšímu.

Letos? Za jedenáct měsíců v ČR 2904 aut. Prim hraje rozdílový hráč Korando, které zaznamenalo přes dva tisíce vozů, druhá příčka patří Rextonu (345 aut), bronz zatím bere nedávno představená novinka Torres za 126 registrací. „Torres je výrazné auto, zákazníci jsou na něj hodně zvědaví. Navíc ukazuje, jakým směrem se vydá design budoucích SsangYongů. Zájem o model Torres a jeho prodeje rychle rostou.“

SsangYong má aktuálně vlastně velmi mladou modelovou řadu, kromě úplně nového Torrese omladil také Rexton a odvozený pick-up Musso Grand, modernizace se dočkalo i Tivoli a Tivoli Grand. K tomu všemu se můžeme těšit ještě na jednu novinku. „Příští rok představíme plně elektrickou verzi Torrese. SsangYong tak bude mít nabídku i pro zákazníky hledající elektrický pohon. Důležitou zprávou pro našeho tradičního zákazníka je, že i nadále budeme nabízet naše vozy se spalovacími motory. SsangYong zůstane v dobrém slova smyslu stejný, stále budeme nabízet auto s výhodným poměrem ceny a hodnoty. Na tom se nic nezmění,“ říká Petr Škutina, Country Manager značky SsangYong pro Českou a Slovenskou republiku.

Úspěch SsangYongu dokazuje, že po solidních autech za normální peníze je stále velká poptávka. Aby nebyla, jen je takových rozumných voleb nejen na českém trhu pořád míň… Doufejme, že vydrží!

Reklama

Načítám