Článek
Jsou elektrická auta nevyhnutelnou budoucností, nebo slepou uličkou? Přinášejí svým uživatelům výhody, nebo jim jen nekonečně komplikují život? Je nabíjení opravdu tak otravné, nebo vás na cestách vlastně ani nezdrží? Kolik jejich provoz stojí a komu se opravdu vyplatí?
Otázek kolem elektromobility, nejzásadnější změny automobilismu za poslední dekády a možná za celou historii, je celá řada. Určitě jste si už něco načetli, abyste si udělali názor, ale nic nenahradí osobní zkušenost. Ankety totiž ukazují, že většina „hejtrů“ s žádným elektromobilem nikdy ani nejela…
A jakou osobní zkušenost s elektromobily máte vy? Jestli pořád jen malou, nebo naopak už o koupi intenzivně uvažujete, máte jedinečnou příležitost vyzkoušet si elektromobilitu na vlastní kůži díky službě automobilky Škoda Auto.
Půjčte si elektroauto a uvidíte sami
Nová služba Škoda Explore umožňuje zvědavcům a potenciálním zájemcům o elektromobilitu si nejen elektrické auto, ale i život s ním v reálných situacích vyzkoušet. Jde primárně o osobní zkušenost ve vašem vlastním prostředí. Nikdo vás nebude přesvědčovat, že k životu nutně potřebujete nový elektromobil a nikdo vám na pár kilometrech „testovací jízdy“ nebude vehementně ukazovat, jak elektromobil zrychluje (což je při první zkušenosti obvykle docela působivé), ani jak umí sám projíždět zácpou.

Škoda Elroq představuje hodně zajímavou nabídku. Ale možná byste si ho chtěli před koupí ještě pořádně vyzkoušet…
Prostě si vyzkoušíte, jak funguje pro vás a budete na to mít času, kolik potřebujete. Elektrickou škodovku si můžete půjčit na den, víkendový výlet, nebo až na dva týdny. Můžete si sami vyzkoušet, jak elektromobil jezdí a zda konkrétně pro vás může potenciálně dávat smysl. Nový, nebo třeba i ojetý.
Jednoduše si na stránkách www.skoda-explore.cz vyberte model, který vás zajímá a je k dispozici v lokalitě, která vám vyhovuje. Zaregistrujete se, potvrdíte rezervaci a auto si vyzvednete u vybraného autorizovaného dealera. Ceny zápůjčky závisejí na modelu a výbavě, nicméně za částky od 799 Kč za den vážně není důvod to nezkusit. Speciálně pokud více než 1 299 Kč za den nedáte (těch třináct stovek stojí mimochodem třeba Enyaq Coupé Sportline v plné výbavě, pokud byste třeba chtěli oslnit sousedy).
Ještě jedna zajímavost, cena „se stanovuje na základě počtu dnů, přičemž každý započatý 24hodinový interval se považuje za celý den“, píše se na webu Explore. To znamená, že pokud si auto vypůjčíte například v pondělí ve dvě a vrátíte ho ve středu v 13:45, naúčtují vám 2 dny (což není žádný trik, ale odráží to reálnou disponibilitu vozu). Kilometry v ceně jsou vypsány u každého auta v nabídce, většinou je to 200 km na den bez dalších poplatků.
Test ve vaší režii
Vyzkoušet si na delší dobu elektromobil přesně ve vašich podmínkách a vyzkoušet si, jak vám zapadne do života, je jedinečná příležitost. A docela snadno dostupná. Škoda Auto má totiž pobočky po celé republice (konkrétně 35 dealerů ve všech krajích ČR), auta jsou úplně nová, ceny nijak drastické a nikdo se vás nebude snažit utavit na různých obezličkách ve smlouvě. Pro automobilku je to totiž příležitost umožnit vyzkoušet si elektromobilitu v reálu vlastního života takřka každému. Jakkoli jde o poměrně novou službu a počet aut i zápůjčních míst se bude dále rozšiřovat, je o ni docela solidní zájem. Celkem proběhlo již 5 604 zápůjčních dní a auta najela dohromady 832 862 km.

Místo papouškování internetových mouder je lepší si elektroauto prostě vyzkoušet. Klidně pak můžete říkat, že vám to nevyhovuje.
Nejvíce lidí si chtělo vyzkoušet Elroq 85 ve verzi Sportline, u kterého dosáhla utilizace 76,7 %. Ten si přes Škoda Explore vyzkoušel například i pan Jakub K. z Českých Budějovic, dosud zvyklý na hybridy různých značek a soukromé BMW 320d. „Do vyzkoušení elektrického vozidla jsem šel s obavami. Nejvíc jsem se bál možnosti nabíjení a dojezdové vzdálenosti,“ říká s tím, že po vyzkoušení auta i v šumavských kopcích, kde prý svižně zrychloval a efektivně rekuperoval, a překvapil tak nízkou spotřebou. Po této zkušenosti už by obavy neměl a elektromobil v jeho očích přebil mnohé hybridy, s nimiž má bohaté zkušenosti.
„V případě nákupu elektromobilu bych využil nejvíce nabíjení doma, kde mohu využít solární energii,“ doplňuje. Což si bohužel reálně vyzkoušet nemohl, protože namontovat na těch pár dní zápůjčky k zákazníkovi domů některý z chytrých vzdáleně ovladatelných wallboxů Škoda Charger s výkonem až 22 kW, které si umí povídat nejen právě se soláry, dynamicky řídit zátěž, ale také zvládnou optimalizovat nabíjení třeba podle aktuálních spotových cen, je prostě nereálné. K půjčenému autu samozřejmě dostanete jak dobíjecí kabel pro veřejné nabíjení, tak cestovní nabíjecí set nebo Škoda iV Universal Charger pro nabíjení z běžné sítě, takže se nabíjení vážně bát nemusíte.
Když přepočítáme čísla z Explore, vychází nájezd na auto a den 185 km, což by při každodenním užití odpovídalo 68 000 km ročně. Vzhledem k tomu, že podle údajů z STK je průměrný nájezd osobního auta v ČR cca 12 000 km ročně, by elektromobil neměl mít žádný problém pokrýt vaše požadavky na každodenní dopravu. Pokud nevěříte, není nic jednoduššího než si to vyzkoušet – a nabídka Škoda Auto je pro to jako dělaná.




