Hlavní obsah

Znovuzrození legendy: Shelby GT350 nalezený ve stodole je jako nový, vydražil se za nesmysl

Foto: Bring a Trailer

Utratili byste „zbytečných“ 9 milionů za zbrusu novou luxusní limuzínu či italský supersport, nebo je vám bližší stará dobrá americká klasika?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny klasických vozů směřují do nebeských výšin a v případě ikonických aut to platí dvojnásob. Jedním příkladem za všechny je tento krásný vůz Ford Shelby Mustang GT350 z roku 1965, který jeho nový majitel upřednostnil před zbrusu novým supersportem či limuzínou.

Článek

Klasický vůz, který má jméno, charakter a ideálně ještě vlastní příběh, má dnes cenu zlata. Krásným příkladem je tento „starý“ Ford Mustang Shelby GT350, který byl před lety nalezen ve stodole. Naštěstí se jej však podařilo zachránit (pomohl i překvapivě dobrý stav při nálezu), vůz prošel důkladnou renovací a dnes už může být hvězdou veteránských přehlídek. Přitom byl vyroben v roce 1965…

Modely GT350 a GT500 byly už ve své době vzácným úkazem – ovšem dnes jde o naprosté rarity. Roku 1965 ostatně sjelo z výrobní linky Shelby American v kalifornském Venice, kde se tyto speciální sportovní verze kompletovaly, pouze 504 silničních „gététřistapadesátek“.

Tento konkrétní vůz s číslem šasi SFM 5S149 spatřil světlo světa 29. dubna 1965, první majitel si jej však odvezl domů do Illinois až v roce 1967. Krátce po převzetí majitel vyrazil s vozem na velký výlet napříč Spojenými státy, avšak ten kvůli poruše skončil po několika stovkách kilometrů poblíž Kansas City.

Foto: Bring a Trailer

Carroll Shelby chtěl z Fordu Mustang postavit závodní náčiní pro seriál SCCA. Za účelem homologace pro účast v šampionátu se tehdy zrodila právě GT350.

Je skoro neuvěřitelné, že vůz byl přepraven do stodoly původního majitele, kde zůstal prakticky netknutý několik desetiletí. Auto objevila až rodina původního majitele po jeho smrti v roce 2009. Vůz byl uveden do provozuschopného, ne však zcela stoprocentního stavu – pro nedostatek odbornosti a financí se rodina rozhodla automobil prodat do rukou dosavadního majitele, který je znalcem amerických „muscle cars“ a vášnivým sběratelem.

Ten už pochopitelně věděl, jak se pečou koláče, a tak vůz nechal přepravit do dílny Conover Racing & Restoration z města Hanover ve státě Pensylvánie, kde strávil celé tři roky (2017–2020). Po dokončení renovace vůz zamířil na kalifornský okruh Sonoma Raceway, kde byl podroben technické přejímce prováděné přímo odborníky ze Shelby American – a prošel na výbornou.

Dnes už tento exemplář v bílé barvě Wimbledon White potažený modrými pruhy „Le Mans“ v kombinaci s černým vinylovým čalouněním může lítat jako motýlek, byť za cenu toho, že se nepodařilo dochovat původní motor, kterým byl agregát Windsor K-Code s čtyřkomorovým karburátorem.

Naštěstí jej však nahradil jeho modernější ekvivalent, osmiválec Hi-Po z dílen Ford o tomtéž zdvihovém objemu 289 kubických palců (neboli 4,7 litru). Ten je spřažen s 4stupňovou manuální převodovkou s odlehčenou hliníkovou skříní a zkrácenými drahami, která přes diferenciál Detroit Locker pohání zadní kola.

Foto: Bring a Trailer

Původní motor se bohužel nedochoval, pro zachování charakteru vozu byl nahrazen jednotkou Hi-Po z dílen Ford o stejném objemu 4,7 litru.

Pro prohloubení charakteru vozu však došlo i na pár decentních funkčních úprav – motor dostal sportovní čtyřkomorový karburátor od vyhlášené firmy Holley a sportovní sací a výfukové potrubí, díky čemuž produkuje krásných 310 koní výkonu. K dalším úpravám patří baterie umístěná v kufru pro lepší rozložení hmotnosti, upravená přední ramena a sportovní tlumiče od značky Koni. Vůz jezdí na 15palcových ocelových kolech Kelsey-Hayes, která se díky speciální povrchové úpravě podobají těm originálním. Za nimi se pak ukrývají vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy, jež byly nedávno osazeny novými třmeny a hlavním brzdovým válcem.

Překvapivě se dochovala velká část původních karosářských dílů, kromě jejich renovace tak došlo jen na nové tokeny, zadní nástavec nárazníku musel být přechromován a kapota ze sklolaminátu s otvorem pro náporové sání musela být nasazena kompletně nová. Renovace je zcela zdokumentována včetně faktur.

Uvnitř se nám naskýtá krásný nostalgický pohled – sedadla v černém vinylu jsou doplněna dobovými dvoubodovými pásy, dominantou interiéru je bezesporu volant s dřevěným věncem, zpoza kterého ční horizontální rychloměr cejchovaný do 120 mph (cca 200 km/h).

Vůz má najeto podle všeho poctivých 49 tisíc mil (cca 78 tisíc km), číslo VIN dokonce koresponduje s databází Shelby American a dochovala se kupodivu i původní faktura, která ukazuje, že vůz jako nový stál – sedíte? – 3 749 dolarů. V červenci roku 2023 se však vydražil za 405 000 dolarů (8,9 milionu Kč).

Utratili byste bezmála 9 milionů za Shelby Mustang z roku 1965, nebo za nové Ferrari či Rolls-Royce?
Rozhodně tento „starý“ Mustang Shelby!
76,2 %
Za ty peníze volím raději nové Ferrari 296 GTB.
10,1 %
Blázníte? Za ty peníze mohu mít úplně nový Rolls-Royce Ghost!
13,7 %
Celkem hlasovalo 2700 čtenářů.

Reklama

Načítám