Hlavní obsah

Ford Avanti: Zvláštní Mustang vzdávající hold jiné legendě

Foto: volocars.com

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Americe se objevil na prodej zvláštní starší kabriolet Ford Mustang GT s osmiválcem, který díky svému retro designu vzdává hold jiné americké ikoně ze šedesátých let minulého století. Příběh znovuzrozeného amerického bouráku je navíc o to zajímavější, protože výrobce údajně zpronevěřil velkou sumu peněz od státu.

Článek

V šedesátých letech se o něm mluvilo jako o jednom z nejvýznamnějších milníků poválečného automobilového průmyslu – americký Studebaker Avanti debutoval v dubnu 1962 a zaujal veřejnost elegancí, bezpečnostní i jízdními vlastnostmi. Tvůrci se jej nebáli nazývat nejrychlejším sériově vyráběným autem na světě, jež se později na solných pláních v Bonneville na jedné míli rozjelo na 270 km/h a překonalo 29 světových rychlostních rekordů.

Luxusní Avanti vzniklo na pokyn Sherwooda Egberta, nového prezidenta Studebakeru, který jeho základní rysy načmáral na obálku v letadle, když přemýšlel, jak by Studebaker mohl otřást oblíbeným konkurenčním Fordem Thunderbird. Inženýři pod vedením Raymonda Loewyho pak za pouhých 40 dní navrhli auto na podvozku zastaralého Studebakeru Lark Daytona, se sklolaminátovou karoserií a 4,7litrovým V8 s volitelným kompresorem Paxton. Údajně na něm pracovali až šestnáct hodin denně.

Foto: Studebaker

Originální Studebaker Avanti ze šedesátých let vznikl za pouhých 40 dnů

Egbert svému Avanti věřil a sebevědomě odhadoval, že ještě v roce 1962 zvládne prodat 20 tisíc vozů, ale sklolaminátová karoserie mu vrazila kudlu do zad – Studebaker zadal výrobu panelů stejné společnosti, jaká vyráběla karoserie pro bezproblémový Chevrolet Corvette, ale Avanti se potýkalo se zpožděnými dodávkami a špatným lícováním a nekvalitní povrchovou úpravou. I když si automobilka poté začala vyrábět karoserie svépomocí, už bylo pozdě. V roce 1962 stihla vyrobit jen 1 200 exemplářů.

Poslední Studebaker Avanti opustil továrnu 20. prosince 1963 poté, co v tom roce vzniklo dalších zhruba 4 600 vozů. Američané na nevšední Avanti nikdy nezapomněli a podobně jako u slavnějšího DeLoreanu se snažili o jeho pokračování, což v roce 2007 skončilo oficiálním obviněním majitele společnosti Michaela Kellyho z pokusu o podvod ve výši téměř půl miliardy amerických dolarů, když pomocí Avanti Motors Corp. neoprávněně získal část peněz ze státních rozvojových fondů.

Foto: volocars.com

Moderní Avanti zakládá na osmiválcovém kabrioletu Ford Mustang GT čtvrté generace

Vraťme se však o pár let zpátky – začátkem nového milénia se na americkém trhu objevilo oblíbené retro a jedním ze znovuzrozených aut bylo i Avanti. Tvůrcem byla zmíněná společnost Avanti Motors Corp., která jej v letech 2000 až 2003 vyráběla přepracováním tehdejšího Chevroletu Camaro či sesterského Pontiacu Firebird, v letech 2004 až 2007 pokračovala s modelem vycházejícím z Fordu Mustang GT.

V dnešních dnech se jeden z vozů pojmenovaných Ford Avanti, vycházejících z osmiválcového Mustangu, objevil na prodej na prodejním serveru eBay a prodejce Volo Auto Sales za něj požaduje přibližně 1,3 milionu Kč. Uvádí navíc, že se jedná o první z pouhých pěti vyrobených exemplářů pro rok 2005, který byl výstavním prototypem na autosalonu v Chicagu. Díky žlutému laku Sunburst Yellow tam určitě poutal náležitou pozornost.

Z technického hlediska se však moderní Ford Avanti shoduje s Mustangem GT čtvrté generace, z něhož vychází – pod kapotou má 4,6litrový vidlicový osmiválec o 263 koních (194 kW) a 409 newtonmetrech. Prodávaný exemplář je navíc vybaven čtyřstupňovou automatickou převodovkou AOD.

Reklama

Související témata:
Načítám