Hlavní obsah

Poklad ze stodoly: Když se zaprášené Ferrari po 40 letech objevilo, vydělalo nálezci 44 milionů Kč

Foto: Ferrari
20. 11. 2022

Z továrny Ferrari v italském Maranellu v letech 1968 až 1973 odjelo celkem 1 284 legendárních silničních Dayton. Jen jediná z nich však měla unikátní hliníkovou karoserii ze závodních aut a následně skončila až v Japonsku, kde čtyřicet let čekala na znovuobjevení. Teď je k vidění v továrním muzeu značky a je ve stavu, v jakém ji koupil současný sběratel.

Článek

Zapomenutá slavná minulost čekající na znovuobjevení i unikátní životní příběhy minulých majitelů. Zaprášené stodolní nálezy legendárních aut mají jedinečné kouzlo, jaké chtějí poznat snad všichni benzinoví nadšenci a milovníci automobilové historie. Jen si představte, že najdete zchátralou budovu probouzející pocit, že v ní je něco speciálního. Zaujme vás natolik, že tam opatrně nahlédnete a najdete poklad.

Zasnili jste se, ale nevíte, kde odhalovat automobilová tajemství? Podobnou atmosféru můžete zažít právě teď v jednom z nejslavnějších italských továrních muzeí. V oficiálním muzeu Enza Ferrariho v Modeně je zrovna k vidění jeden z nejikoničtějších modelů maranellské továrny, který má v současné kondici daleko k zářivým výstavním exponátům z prestižních veteránských přehlídek.

Foto: Ferrari

Jedinečné hliníkové Ferrari 365 GTB/4 Daytona je ve stavu, jak jej v roce 2017 nalezli v Japonsku. Jedinou viditelnou novou částí je volant s dřevěným věncem

Je jím unikátní dvanáctiválcové Ferrari 365 GTB/4 Daytona se speciální hliníkovou karoserií Scaglietti, objevené v Japonsku po čtyřiceti letech čekání na světlo světa. V zemi vycházejícího slunce jej nalezli už v roce 2017. Prvním majitelem vozu s číslem podvozku #12653 se v roce 1969 stal blízký přítel Enza Ferrariho, zakladatele továrny Ferrari. Následně mělo jedinečné Ferrari další tři majitele a nikdy neopustilo ostrovy Japonska.

Až po znovuobjevení v roce 2017 jej v dražbě aukčního domu RM Sotheby’s za přibližně 44 milionů korun koupil nadšený sběratel. Ten jej v dnešních dnech zapůjčil oficiálnímu továrnímu muzeu, aby jej zblízka ukázalo svým návštěvníkům a umožnilo jim nasát atmosféru minulosti dvanáctiválcových GT. Překvapivě zachovalé historické Ferrari je přitom stále pokryto prachem, který na něj sedal po dobu dlouhých čtyřiceti let.

Foto: Ferrari

Budoucnost unikátního Ferrari není známá, ale zřejmě projde pečlivě zdokumentovanou certifikovanou tovární renovací

Sice není v dokonalém stavu, ale pořád vypadá fantasticky! Ikonická světla Daytony mají kryty z plexiskla, přičemž jeden z nich je bohužel prasklý. Kdysi oslňujícím chromem dekorované díly už matní, kola jsou špinavá, výfuky rezaví a na povrchu elegantní červené karoserie najdete spoustu důlků. V interiéru je spousta prachu a jedinou novou součástí je velký volant s dřevěným věncem.

Foto: Ferrari

Vyžádá si to až nepředstavitelné peníze a ještě více lidského času, aby se výfukových koncovek atmosférického 4,4litrového dvanáctiválce Colombo znovu ozvala návyková hudba

O budoucnosti speciálního Ferrari 365 GTB/4 Daytona bohužel nic nevíme, ale pokud se majitel v následujících letech rozhodne pro pečlivě zdokumentovanou certifikovanou renovaci, bude mít ve sbírce skutečně exkluzivního plnokrevníka v dokonalém stavu. Specialisté tovární renovační dílny Ferrari Classiche mají přístup k dobovým výrobním záznamům, takže díky unikátnímu číslu šasi jednoduše dohledají odpovídající rodný list vozu. Jistě se to vyplatí, protože jde o jedinou známou silniční Daytonu se soutěžní hliníkovou karoserií.

Reklama

Související témata: