Hlavní obsah

Peugeot navrhl auto pro Le Mans. Vypadá jak z počítačové hry

Foto: Peugeot

První, čeho si na autě všimnete, jsou světla. Mají sloužit jako poznávací znamení při jízdě v noci a plní i aerodynamickou funkci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seznamte se s Peugeotem 9X8, hypersportem pro 21. století. Nebude existovat silniční verze, nebude žádné slabší provedení ani ekvivalent na značkách. Je to speciál, který má porazit Toyotu, Ferrari, Porsche i Audi a vyhrát pro Peugeot čtvrté vítězství v ikonickém závodě 24h Le Mans.

Článek

Když francouzská automobilka ohlásila návrat do Le Mans, zbystřili fanouškové, ale hlavně konkurence. Protože když se Peugeot do podobných projektů pustí, většinou to končí úspěchem. Neotřelá řešení, zajímavé postupy a legendární auta. Škoda jen, že podobně přesvědčivý není Peugeot i při konstrukci a výrobě obyčejných silničních automobilů.

Nu nic, zpět k 9X8. Hypervůz se poprvé objevil na veřejnosti v prosinci a v současnosti probíhá jeho testování ve Španělsku na okruhu Aragon. Trať navržená podle Hermanna Tilkeho je známá svými různorodými zatáčkami a velkým převýšením, není pochyb o tom, že tovární Peugeot tady dostane hodně do těla. Ale co je senzací, že i tady se 9X8 objevilo bez zadního křídla, tedy stejně jako na prvních snímcích. „Tato konfigurace je v souladu s pravidly FIA a ACO pro hypervozy. Naše výpočty a práce ve větrném tunelu nás utvrdily v tom, že zadní křídlo nepotřebujeme,“ řekl Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeotu Sport pro program ve WEC.

Foto: Peugeot

Batmobil? Nikoliv. A Peugeot neplánuje nic podobného ani na silnici

To je ve světě motosportu tak trochu senzace a samozřejmě, že se konkurenční automobilky bojí, že pokud si Peugeot poradí s přítlakem v zatáčkách, tak že jeho auto bude výrazně rychlejší na dlouhých rovinkách v Le Mans. „Přítlak nám generují vnější plochy a podvozek,“ vysvětluje Jansonnie. „Ale na první pohled je jasné, že svoji práci odvádí malé winglety a atypická zadní světla. Vlastně vývoj auta jedeme ve dvou frontách. Jeden probíhal v aerodynamickém tunelu a teď na závodní dráze, druhý pak současné s tím v ryze virtuálním prostředí. Je to efektivní a rychlé.“

Tady se jistě sluší zmínit, že první závodní vůz s křídlem se v Le Mans objevil v roce 1967 a asi vás nepřekvapí, že od roku 1971 žádný vůz bez zadního spoileru nevyhrál.

Vývoj auta začal už víc než před rokem. Vloni v dubnu Peugeot poprvé nastartoval dvakrát přeplňovaný šestiválec, v listopadu pak zkoušel už kompletní ústrojí včetně hybridního pohonu a v prosinci už bylo hotové celé auto. „Až auto necháme homologovat, musíme mít jistotu, že vše bude stoprocentní. Podle pravidel totiž bude následně vývoj auta zmražen až do roku 2025. A přestože jsme si mysleli, že budeme startovat až na Le Mans, tak podle pravidel musíme jet minimálně ještě jeden závod série WEC,“ odhaluje Jansonnie další plány značky.

Foto: Peugeot

Peugeot 9X8 a zajímavý pohled pod karbonový kabát

Pod aerodynamickou karoserii a výraznou ploutví se skrývá vidlicový šestiválec 2,6l přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Jednotka, kterou Peugeot vyvinul výlučně pro užití v motorsportu, je výsledkem simulací a výpočtů, kdy se proti sobě dávaly veličiny jako výkon, velikost, spolehlivost a váha. Nakonec motor váží 165 kg a má výkon 671 koní. Ostatně to je i povolené maximum. A není bez zajímavosti, že Peugeot musel vyvinout složitý systém, který jeho výkon bude během závodu omezovat.

Foto: Peugeot

A tady v detailu celé pohonné ústrojí

Součástí ústrojí je totiž elektromotor s výkonem 200 kW (268 koní) na přední nápravě, takže auto funguje jako čtyřkolka. Ale když se do hry zapojí i elektromotor, nesmí mít auto převýšit stanovený výkon. Celý systém je pak otevřený a během závodu monitorovaný komisaři FIA. A Peugeot je patřičně hrdý, že technologie vozu Peugeot 9X8 je kompletně dílem divize Peugeot Sport.

Brzdy auta budou fungovat podobně jako u Formule 1 či speciálů LMP1, a budou tedy brzdit jak třecí silou, tak rekuperativně. Úroveň rekuperace si pak jezdec bude moci nastavit v kokpitu během závodu dle potřeby a aktuálních podmínek.

Tohle bude velká senzace, až se to objeví na okruhu. Už teď víme, že pro Le Mans dostanou oba Peugeoty startovní čísla 93 a 94, automobilka si o něm sama zažádala. Devítka ke značce dlouhodobě patří a trojka pak připomíná rok 1993, kdy měl tovární tým v Le Mans na stupních všechny tři vozy 905.

Reklama

Související témata:
Načítám