Hlavní obsah

Ivan Lendl si v osmdesátých letech koupil speciální Mercedes, který odstartoval obrovskou módu. Bez něj by Pařížská ulice byla jiná

Foto: Petersen Automotive Museum

Modely s přídomkem AMG jsou dnes pevnou součástí nabídky značky Mercedes-Benz. Platí to také o oblíbené třídě G. Věděli jste ale, že na začátku tohoto úspěchu byl slavný tenista českého původu?

Článek

Dosud nepříliš známý příběh o jednom z prvních exemplářů třídy G od AMG se k nám dostal díky výstavě Totally Awesome (jméno můžeme přeložit jako "Totálně boží"), kterou připravilo známé Petersonovo automobilové muzeum (Petersen Automotive Museum) v americkém Los Angeles. Exhibice oslavuje automobilovou kulturu 80. a 90. let minulého století.

Jedním z exponátů je totiž právě Mercedes-Benz třídy G, konkrétně v provedení 300 GD, upravené specialisty firmy AMG. Vůz patří sběratelům z floridské skupiny Patina Collective, kteří na něj náhodou narazili asi před čtyřmi lety. A i je překvapil příběh auta.

Podobně modifikovaných původních „géček“ se totiž v historii AMG objevuje několik, ale obecně jich vzniklo velice málo, současnosti se jich dožil mizivý počet a zpravidla si tato auta objednávali zákazníci z Blízkého východu.

U počátku tohoto konkrétního exempláře však byl jistý Čech. Dokonce velice slavný, Ivan Lendl.

Týmu z Patina Collective se povedlo s jedním z nejlepších tenistů všech dob spojit a domluvit se s ním, aby celý příběh o jednom z prvních mercedesů třídy G od AMG vyprávěl na kameru.

Lendl tak ve videu popisuje, jak se k unikátnímu autu v polovině 80. let dostal. „Je to jednoduché, Mercedes byl významným sponzorem tenisových turnajů. A byl tu také Mercedes Cup, který se konal ve Stuttgartu. Během tohoto turnaje jsme měli možnost navštívit výrobní závod automobilky a také jsme s mercedesem absolvovali lekce řízení. Během jedné z nich jsem zahlédl tohle auto,“ vypráví Lendl, jak poprvé spatřil Mercedes-Benz třídy G ve dvoudveřové otevřené verzi.

Tenista se rozhodl ho koupit. „Šlo o podnikové auto, které mělo najeto asi 10 tisíc kilometrů,“ popisuje. Zajímavé však je, že se mu současně vůz nelíbil. Před lidmi z Mercedesu údajně prohlásil, že přední světla vypadají hrozně, že by chtěl taková, jaká jsou na normálních mercedesech. „Odpověděli mi, ať auto nechám ve společnosti AMG, že se o to postarají,“ dodává s tím, že o AMG do té doby neslyšel.

Firma AMG z Affalterbachu tehdy ještě byla nezávislá (dnes ji Mercedes vlastní) a relativně malá. A Mercedesu pomáhala se speciálními projekty. Mezi ně patřily také úpravy třídy G pro movité zájemce.

V Affalterbachu Lendlův vůz dostal světla a masku chladiče z první generace luxusní limuzíny třídy S (W116), specifické AMG nárazníky a bodykit, kola BBS, kožená sedadla Recaro v modré barvě a speciální lakování. Pozoruhodné je, že v AMG tenkrát nesáhli na motor, takže o pohon se stará třílitrový vznětový šestiválec o skromném výkonu 88 koní a točivém momentu 172 Nm.

Na štítku s VIN kódem se současně objevilo jméno Ivan Lendl. A zajímavý je také údaj o roku výroby, 1984.

V roce 1986 Lendl emigroval do Spojených států amerických a usídlil se v Connecticutu. Unikátní vůz putoval za ním. V té době Mercedes třídu G v USA oficiálně neprodával, takže šlo také o jedno z prvních, možná úplně první „géčko“ ve Státech. Tenista s ním pak jezdil asi deset let, než ho prodal svému kamarádovi. V dalších letech se vůz dostal do rukou jistého Josepha Jasika, což je mimochodem také emigrant z Československa, který se v USA pustil do obchodování s mercedesy.

A právě od něj tento úžasný kus historie získali specialisté z Patina Collective, kteří se s námi podělili o jeho fascinující příběh.

Načítám