Článek
Sergio Marchionne je často označován za hrobníka koncernu FCA. Důležité novinky prý zdržuje, věčně (a marně) hledá pro Fiat a spol. nějakého strategického partnera, nemá vizi do budoucna a z Ferrari udělal prodavače předražených tenisek a golfových míčků, který prodává méně aut než by prodávat mohl, protože... no protože to víc sype. Ferrari šlo ovšem nedávno na burzu, takže svým akcionářům musí slibovat čím dál tím vyšší zisky. A těch lze dosáhnout jedině navýšením prodejů. Limitky s extrémně tučnými maržemi budou pravděpodobně vznikat i nadále (tohle oddělení je ostatně vytíženo na dlouhé roky dopředu), ale s navýšením standardní produkce je problém. Teď Ferrari staví 8000 aut ročně, ačkoliv by mohlo stavět 9000. Omezená nabídka žene poptávku nahoru, což z ekonomického hlediska dává smysl, ale co si počít, když chce automobilka co nejdřív atakovat hranici deseti tisíc?

Řekl jsem, že by Ferrari mohlo stavět devět tisíc aut, ale co to vlastně znamená? Ferrari má totiž jako ostatní v EU nařízené nějaké plošné emisní limity. A pokud máte pod kapotou velké žravé benzínové motory, prostě se do nich nevejdete, takže vám slavná unie omezí maximální počet vyrobených kusů. Ani LaFerrari nebo nástup oturbených modelů vás nevytrhne, protože ty oturbené modely mají pořád stovky koní a vypouštějí do ovzduší škodliviny. Proto Marchionne prohlásil, že za účelem navýšení výkonu aut a jejich produkce přistoupí Ferrari na plošnou hybridizaci. VŠECHNY nové modely od roku 2019 dále budou mít kombinovaný pohon, tj. spalovací motor s elektromotorem.

Tím se Ferrari sice nepromění v Lexus, ale definitivně přestane být puristickou značkou. Výměnou za to získají zákazníci pravděpodobně rychlejší a výkonnější auta (je to ale opravdu potřeba? To poslední co např. F12tdf nebo 488 GTB potřebují je víc koní) a Ferrari jich díky nižším emisím bude moci vyrobit větší množství. Peníze prostě až na prvním místě. Myslete na to, jestli hodláte do nějakého Ferrari investovat. Po tomhle oznámení totiž poletí prudce nahoru i ceny zánovních modelů. Každý bude chtít mít v garáži italskou klasiku nezprasenou hybridem. Brusel zkrotil vzpínajícího koníka a v našem petrolheadském srdci zase umřelo další ozubené kolečko.