Hlavní obsah

Vzácný Citroën DS21 Décapotable je nádherný kus historie

Foto: Darin Schnabel, RM Sothebys

Aby mohl Henri Chapron otevřené modely DS vyrábět, musel od továrny napřed kupovat celá auta, která následně rozřezal a upravil

20. 2. 2020

Francouzská bohyně je klasickým autem, které často zdobí srazy historických vozidel. Verze DS21 Décapotable je však unikátním modelem, který se jen tak často nevidí. Nedivte se, v tomto provedení vzniklo jen 483 exemplářů. Právě teď je jeden z nich na prodej!

Článek

Traduje se, že když Citroën v roce 1955 představil na pařížském autosalonu svůj nový automobil DS, přišly se na něj podívat stovky tisíc lidí. Zda je to pravda, už asi neověříme, ale fakta jsou taková, že automobilka jen za první den přijala dvanáct tisíc objednávek, z toho 800 v první hodině po jeho premiéře. Zákazníci si prý také velmi rychle začali žádat verzi bez střechy, ale Citroën se k tomu moc neměl. Proč taky, vždyť běžné verze se prodávaly tak rychle, že je automobilka nestíhala ani vyrábět, tak nač si komplikovat život.

Toho však využil jistý Henri Chapron, který se proslavil jako specialista na upravování modelů DS. V roce 1958 navrhl a postavil první DS Cabrio, se kterým sklidil velký obdiv.

Není bez zajímavosti, že Citroën dlouho odmítal Chapronovi prodávat jen šasi, takže malá firma musela kupovat celá auta a přestavovat je. Nějakou chvíli trvalo, než lidé v automobilce dostali rozum a výrobu kabrioletů mu kompletně přenechali. Celkem však vzniklo pouhých 1 365 kusů, z nichž 483 bylo ve verzi DS21. Chapron jim neříkal kabrio, ale používal specifické označení „décapotable”.

Foto: Darin Schnabel, RM Sothebys

Ladná elegance nahoře bez – v tomto autě musí být radost užívat si teplých a slunečných letních dnů

V době vzniku DS21 Décapotable nabízel Citroën 15 barev laků, 13 odstínů čalounění kůže a tři barvy koberců. Tento konkrétní kus, který v současnosti míří do dražby, má specifické barevné provedení Vert Foret a interiér vyvedený v černé kůži. Auto je v perfektním stavu a interiér je z větší části původní. Určitě tomu prospěl fakt, že automobil měl až do roku 1990 jednoho majitele z jihu Francie, než jej prodal sběrateli do Švýcarska, který vůz vlastnil až do roku 2008. Řízením osudu se pak vůz ocitl v nizozemské sbírce Elkhart, která se skládá z více než 230 osobních automobilů a 30 motocyklů, ale nechybí v ní ani nákladní vozy, přívěsy a různé automobilové relikvie.

Citroën DS není zase takový problém si pořídit, jejich ceny se pochybují od půl milionu korun za provozuschopné exempláře. Nedivte se, vyrobilo se 1 455 764 aut! Takový byl zájem o revoluční model pánů Flaminia Bertoniho a Andrého Lefèbvra, kteří v jednom autě snoubili své dvě vášně – sochařinu a letecké inženýrství. Kabriolety jsou ale o poznání vzácnější a vozidlo na fotkách bude na aukci RM Sotheby's vydraženo za částku, která nepochybně převýší čtyři miliony korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama