Článek
Volkswagen udělal s Tiguanem docela díru do světa a tak není divu, že vydobyté pozice nechce vyklidit. V loňském roce se představila jeho nová generace (teprve druhá, ta první vydržela celých 9 let). Nový Tiguan má výrazný design a narostl i rozměrově. Do délky se natáhl o 60 mm, do šířky nabobtnal o 30 mm. Přitom je ale také o 30 mm nižší, takže působí dynamičtěji.
Interiér je hodně tmavý, takže působí dost útulně. S ozdobami u VW šetřili, takže díky tomu vypadá i vkusně a elegantně. Malý dekor je jen před spolujezdcem, na dveřních výplních jsou zase módní svítící lišty. Na obojí jsme doposud byli zvyklí spíše v dražším segmentu, ale v Tiguanu to naštěstí nepůsobí jako pěst na oko. Materiály jsou tradičně precizně zpracované, dokonale slícované a v nejvyšší výbavě se Tiguan tváří trochu jako prémiovka.

Volkswagen těží z vlastnictví Audi, takže se Tiguan dočkal digitálního přístrojového štítu Virtual Cockpit. Tradicí je pak precizní ergonomie a logické rozmístění všech funkcí, snad s výjimkou tempomatu. Jen jedna věc mi na palubním infotainmentu vadila. Můžete si zde totiž zapnout funkci Lap Time, která na okruh změří čas na kolo a ukazuje vám v zatáčkách přetížení G. Proboha na co? Vždyť je to SUV! Naštěstí ostatní funkce jako propojení telefonu nebo navigace jsou užitečné a fungují dobře.
Také odkládacích prostor je dost a jsou i dostatečně velké. Prostřední kapsu můžete například snadným zacvaknutím držáků nápojů proměnit v rozměrnější kastlík. V SUV tak trochu čekáte vyšší posez, ovšem v Tiguanu jsem si tak nějak pořád připadal jako na bidýlku. Prostě bych sedák potřeboval o pár centimetrů dolů. Zato ale chválím nastavitelné opěrky hlavy a loketku.

Příjemně dostatečný je i prostor vzadu, pokud máte zadní sedadla posunutá co nejvíce vzad. Dospělý cestující má pak dost místa pro kolena i přes to, že na opěradlech před ním jsou sklápěcí stolky. Nastavování sklonu opěradla je samozřejmostí. Slušně velký je i zavazadlový prostor, který můžete zvětšit na úkor místa pro posádku vzadu posunutím lavice vpřed. Další litry pak naženete sklopením zadních opěradel, kdy vám schod v podlaze vyrovná dvojité dno. Víko kufru se otevírá elektricky, stačí jen upozornit kopnutím pod zadní nárazník.
Dvoulitrové TSI nabízí výkon 180 koní a točivý moment 320 Nm. Jde o nejsilnější benzínový motor, větší stádo už nabízí pouze dvě verze naftového dvoulitru. Volkswagen jej nabízí pouze se sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol 4Motion. Automat nové generace už dává pomalu zapomenout na cukání starších DSG a jezdí se s ním opravdu výborně. Přesto jej ale můžete rozhodit, pokud totiž například pomalu bez plynu dojíždíte ke křižovatce a najednou uvidíte mezírku, nezareaguje převodovka na rychlé sešlápnutí plynu tak hbitě, jak byste potřebovali. Dost dobře fungují jednotlivé režimy, které jsou optimálně nastavené.

Podvozek si zaslouží obrovskou pochvalu za své chování. Je tužší a nepustí karoserii do velkého náklonu ani v ostřeji projeté zatáčce. Ještě spokojenější jsem ale byl s chováním na nerovnostech, kde auto funguje výtečně. Výmoly totiž tlumí nejen pocitově, ale i akusticky, takže jízdní komfort netrpí ani na vyloženě rozbité silnici. Průměrná spotřeba při běžné jízdě je kolem 8,5 litru, když přidáte, není problém se dostat až k deseti litrům.
U Volkswagenu nejspíš ví, že vyrábí auto hlavně na silnice, přesto jej nechtěli o terénní schopnosti zcela ošidit. Světlá výška 20 cm a pohon 4Motion Active Control mu dávají v lehčím terénu slušnou šanci na projetí. Vše začíná přepnutím otočného ovladače uprostřed ze silničního módu do příslušného režimu. Režimem nastavíte reakci pedálů, fungování kontroly stabilizace nebo převodovku. Standardní provedení trochu omezuje líbivá karoserie, za příplatkový offroad paket ale dostanete třeba i jiný nárazník, který zvětší nájezdový úhel z 18,3 na 25,6 stupně. Ačkoliv terén nemá být hlavním působištěm Tiguanu, přeci jen se v něm neztratí. Reálně asi v běžném životě nenajdete překážku, kterou by i na silničních gumách nezvládl.

Podle prodejních čísel jsou si zákazníci výhod nového Tiguanu dobře vědomi. Ten by se tak měl i nadále udržet na předních místech prodejů. I v nové generaci je totiž povedený, praktický a vysoce komfortní. Nevýhody vidím ve vyšší spotřebě a ceně, obojí si však dokáže obhájit skvělými jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou.
Technické údaje: Volkswagen Tiguan 2.0 TSI DSG | |
---|---|
Motor | Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k)/3940-6000 ot. |
Točivý moment | 320 Nm/1500-3940 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 208 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,7 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 9,0/6,3/7,3 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1645/625 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4486 x 1839 x 1673 mm |
Rozvor | 2677 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Objem zavazadelníku | 615/1655 l |
Základní cena | 838 900 Kč |
S Hybridem do terénu
Koncept GTE Active se představil po boku sériové verze a ukazoval, jak by mohl být Tiguan v terénu ještě schopnější. Zvýšený podvozek, terénní pneumatiky a oplastování karoserie konceptu hodně slušely. Dobře vypadaly i přídavná světla na střeše. Čtrnáctistovka TSI se dočkala spojení s dvěma elektromotory. Dojezd pouze na elektriku je 32 km.