Hlavní obsah

Volvo u všech svých aut omezí maximální rychlost na 180 km/h

Foto: Martin Jánský

Volvo V60

4. 3. 2019

Tak tohle asi nikdo nečekal. Volvo se rozhodlo, že mu na řidičích jejich vozů hodně záleží, ale že zároveň potřebují trochu vychovat. Proto od roku 2020 zavede u všech svých modelů maximální možnou rychlost 180 km/h. Rychleji se prostě nesvezete, ani kdybyste moc chtěli. A bohužel je tohle podle nás jen začátek.

Článek

Volvo je dlouhé roky považováno za jednu z nejbezpečnějších automobilek světa. Zakládá si na tom, aby posádkám svých modelů nabídla až neuvěřitelné množství inteligentních bezpečnostních asistentů a jakkoliv je ochránila před možnou dopravní nehodou. A když už k ní i přes všechna opatření dojde, jsou modely Volva připravené zasáhnout další armádou dalších bezpečnostních asistentů a prvky pasivní ochrany. Co se bezpečnosti týče, hodně Volvu šlape na paty Subaru, ale doufáme, že Japonci nesáhnou k podobnému radikálnímu kroku, jaký před několika málo hodinami ohlásilo právě Volvo.

To si totiž myslí, že bezpečnost by při automobilové přepravě měla hrát prim, a tak se rozhodlo, že od roku 2020 omezí maximální rychlost u všech svých vozů na 180 km/h. Toto nové omezení je součástí takzvané Vize 2020, na jejímž základě by počínaje rokem 2020 neměl v žádném novém voze Volvo nikdo utrpět smrtelné ani jinak vážné zranění. Až doposud jsme si ale mysleli, že toho Volvo dosáhne pomocí dalších asistentů a ne tím, že prostě zakáže vysokou rychlost. No, spletli jsme se. Podle Volva se totiž jen s pomocí technologií k nulové hodnotě zranění nebo smrtí nedostane. Právě proto rozšiřuje své pole působnosti i na chování řidiče.

Volvo si dokonce nechalo zpracovat výzkum, na jehož základě byly identifikovány tři zbývající problematické oblasti bezpečnosti představující ty mezery bránící automobilce v dosažení jejího cíle naprosto skoncovat s vážnými a smrtelnými zraněními. No a na předním místě stojí právě vysoká rychlost. Kromě tohoto dosti kontroverzního obecného omezení rychlosti automobilka dále hledá možnosti, jak spojit chytrou technologii pro omezení rychlosti s technologií monitorování prostoru, v němž se vůz pohybuje. Pak by auta této značky mohla v budoucnu automaticky omezovat rychlost v blízkosti škol a nemocnic. A nebo kdekoliv jinde, kde si Volvo prostě zamane…

Vysoká rychlost bude v budoucnu nepřípustná

Podle Volva je velkým problém s vysokou rychlostí to, že od její určité hodnoty s ní  bezpečnostní systémy prostě neumí pracovat. Zjednodušeně řečeno, čím jedete rychleji, tím spíše nebudou moci asistenty vykonávat svoji práci, protože na to nebudou mít dostatek času. Z toho důvodu je ve většině západních zemí podle Volva takovéto omezení maximální rychlosti na místě, protože ta zůstává všudypřítomným a jedním z nejčastějších důvodů úmrtí na silnicích. Navíc podle Volva každý rok dostávají pokutu za překročení maximální povolené rychlosti miliony lidí a z údajů amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vyplývá, že 25 % z celkového počtu dopravních nehod s následkem smrtelného zranění bylo v roce 2017 způsobeno právě vysokou rychlostí. Tím vlastně vysvětluje tento svůj velmi diskutovaný krok.

„Lidé moc dobře chápou nebezpečí spojená s hady, pavouky a výškami. Nicméně u rychlosti tomu tak úplně není,“ uvedl Jan Ivarsson, expert na bezpečnost ve značce Volvo. „Často jezdí příliš rychle, přičemž nerespektují danou dopravní situaci a mají problém přizpůsobit rychlost okolnostem a svým vlastním řidičským schopnostem. Proto potřebujeme podporovat lepší jízdní chování a pomoci lidem uvědomit si, jak moc nebezpečná může vysoká rychlost být.“

Vymýtit je potřeba i alkohol a nepozornost za volantem

Ovšem kromě omezení rychlosti musí Volvo vyřešit ještě dva problémy. Jinak se k tomu výsledku, tedy nulovým zraněním a úmrtím, nedostane. Podle značky jsou totiž stejnými problémy, které je také potřeba vymýtit. Jsou jimi opilost a užívání ostatních návykových látek. Přestože je řízení pod vlivem alkoholu nebo drog ve většině zemí nelegální, stále se jedná o jeden z hlavních důvodů, proč dnes dochází ke smrtelným dopravním nehodám. Dalším problémem je nepozornost. Volvo se ale zaměří i na mobilní telefony. Jde o to, že řidič, který je rozptylován mobilním telefonem nebo nějakým jiným způsobem, se plně nesoustředí na řízení, což je další příčina smrtelných dopravních nehod. V mnoha ohledech jsou tito řidiči stejně nebezpeční jako opilci za volantem. Může se tak stát, že za chvíli vám Volvo nedovolí pokračovat v jízdě, pokud budete v ruce držet mobilní telefon.

Rozumíme snaze Volva. Rozumíme také, proč to dělá. Ale abychom byli upřímní, moc se nám takové omezování nelíbí. Jde totiž jen o začátek, který rychle mohou převzít ostatní automobilky nebo dokonce úřady. Když to jde u jedné značky, může to jít i u jiné. Ostatně, samo Volvo se k tomu přiznává. Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel Volva, řekl, že Volvo chce zahájit diskuzi na téma, zda mají výrobci automobilů právo, nebo dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologie, které budou měnit chování jejich řidičů s ohledem na rychlost jízdy, opilost nebo nepozornost.

HLASUJTE: Je takové omezení rychlosti podle vás přínosem?
Ano, pomůže to bezpečnosti v dopravě
38.4 %
Ne, je to přehnané omezování řidičů
58 %
Nevím, to ukáže až čas
3.6 %
Celkem hlasovalo 4746 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama