Hlavní obsah

Volkswagen zařízne 40 modelů. O koho se máme bát?

Foto: Archiv Garáž.cz

V portfoliu koncernu je zhruba 340 různých modelů a Volkswagen už dříve zmiňoval, že někde se šetřit musí, a proto zmizí z nabídky některé verze nebo rovnou celé modely, aby se ušetřily 2 miliardy EUR.

Článek

Kromě vozů, na které již bylo ukázáno prstem (nový Phaeton, nová generace Škody Roomster, Golf R400) se tu samozřejmě k úvaze nabízí celá řada dalších modelů. Je naprosto logické, že Volkswagen musí kvůli Dieselgate šetřit... nikoliv miliony, ale rovnou miliardy. A vlastně to možná není na škodu, protože podobný průvan v šatníku může automobilku zeštíhlit a udělat místo na další crossovery a hybridy/elektromobily, kterými hodlá Volkswagen zahltit svět. Řada z nich nevychází z existujících modelových řad, takže je vlastně celkem logické, že musí pár stávajících vozů uhnout nováčkům. Čí kola skončí na popravišti?

Škoda se teoreticky nemá čeho bát. Ano, velmi reálně hrozí, že přijde o Citigo, protože zaříznout kompletní trojčata (Up, Citigo, Mii) je logickou variantou, resp. ponechat jen Up, aby případně Volkswagen vykryl tenhle segment. Lokalizace tohoto modelu s pomocí přemáznuté masky se stejně příliš neosvědčila a prodeje jsou stále slabé, takže tohle bude bolet málokoho. Další kandidáty už ale škodovka nemá... Fabia, Rapid a Octavia tvoří docela funkční trojlístek, a pak už tu máme jen bestsellery jako Superb a Yeti, které letos doprovodí Kodiaq. Ano, mohli bychom spekulovat nad osudem Rapidu/Toleda, ale Volkswagen tenhle model potřebuje pro boj na trzích tzv. třetího světa. Spíš je otázka jestli se do budoucna dočkáme výstřelků jako byl Spaceback, který si Škoda víceméně upekla na vlastní triko.

Další zásahy povedou do vlastních řad a nejvíc nahnuté to má Volkswagen Scirocco a Volkswagen Beetle. Ačkoliv Brouci jsou jakž takž populární v USA, musí je tu Volkswagen hodně tlačit dopředu speciálními edicemi a jaksi to přestává býti výnosné. Scirocco vykazovalo smrtelné příznaky už dřív - Volkswagen tohohle ocucaného Golfa ne a ne modernizovat. Nová generace by stála spoustu peněz a krmila by marnivost hrstky zákazníků. A na to teď pravděpodobně není prostor.

Kde sekat dál? Petrolhead by věděl kam ukázat, ale malé crossovery, které jsou v podstatě jen hatchbacky na chůdách se evidentně dobře prodávají. Trochu nahnutější to mají v souboji s SUV/CUV kdysi mnohem oblíbenější MPV, ale tady asi Volkswagen necukne, zvlášť když tyhle mastodonty většinou vyvíjí pro sebe i pro Seat pod jednou střechou. I proto se znovu nabízí myšlenka prodeje některé z částí automobilky. Té čtyřicítky se ale Volkswagen snadno dobere i bez toho, protože logicky nepočítáme různé specifické modely pro mezinárodní trhy, o jejichž existenci často uprostřed Evropy ani nemáme ponětí. Výkřiky v diskuzích o zaříznutí Jetty nebo Tiguanu XL jsou proto naivní. Slepice, které snáší největší vejce, nikdo mordovat nebude...

Reklama

Načítám