Hlavní obsah

Volkswagen končí ve WRC: Šetření, strach, nebo zelená lobby?

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen končí v nejprestižnější kategorii rally, tedy ve WRC. Po zisku čtyř titulů ve značkách a jezdcích. Odchází na vrcholu nebo se závodní oddělení stalo obětí šetření v rámci Dieselgate? Zatím můžeme jen hádat.

Článek

Volkswagen celou letošní sezónu vyvíjel auto pro rok 2017, kdy se výrazným způsobem mění pravidla. Do testování musely být nainvestovány miliony eur, jezdci mají podepsané smlouvy a v motorsportu je zaměstnáno na několik stovek lidí. Celé to ze dne na den zrušit bude pěkně drahé. Než začne Volkswagen (a potažmo i Audi ve WEC) šetřit, bude muset ještě hodně peněz utratit na zrušených smlouvách a dohodách, odstupném apod.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co se tedy stalo?

Jednou z variant je, že jde opravdu o dlouhodobé seškrtávání nadbytečných položek a snahu vedení koncernu VW Group, ukázat akcionářům, že po problémech v Americe a následné pokutě se odřezávají nepotřebné zátěže, aby úspory nezásahly vývoj aut pro koncové zákazníky. Už před několika týdny bylo ohlášeno, že automobilka Audi končí ve vytrvalostních závodech, ale to nebylo velké překvapení. Audi vyhrálo co mohlo, zároveň se ve WEC od roku 2014 objevuje i koncernový sourozenec Porsche. Takže se stejně očekávalo, že Audi odejde a přesune se někam jinam. Teď ale přišel na řadu VW Motorsport. A vzhledem k tomu, že se zřejmě rozhoduje až úplně nahoře, tak nikdo neřešil, že se vyvíjelo nové auto, kolik to stálo a kolik bude stát všelijaké odstupné. Protože člověk, který hraje golf a v životě se nepřiblížil k motorsportu, nemůže vědět, co to stojí úsilí a především peněz vyvinout a postavit tovární auto. Prostě viděl zisk čtyřech titulů a tím pádem mu dokonalé představení Volkswagenu na poli rally stačilo. Řekl si, získali jsme co jsme mohli a to už stačí, teď ušetříme. Z hlediska cifršpiona je to chladnokrevné, ale logické uvažování. 

Střídání stráží

Zkusme se ale podívat z jiné strany, do WRC se s velkou slávou a velkými ambice vrací Citroen a zároveň do šampionátu nastoupí Toyota a je tu Hyundai. A jak víme, celý koncern se nerad o vítězství pere s větším počtem konkurentů. Problém bývá už jeden, takže mohlo dojít k rozhodnutí, že se VW stáhne z rally, vyvine si nové auto, které pak jednoduchým způsobem přezbrojí na okruhový speciál do světového šampionátu WTCC. Přijde vám to divné? Nám ne, protože Citroen už jako tovární tým z téhle série odešel, a teď se vrací do rally. Volkswagen by tady měl na porážení pouze Hondu a myslím si, že FIA by s radostí přizpůsobila pravidla právě pro Volkswagen. A další titul z další disciplíny by byl na světě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Červená od zelených

Třetí variantou je prachsprostá elektrolobby různých zájmových skupin, lidí a firem. Že to není možné? Tak se podívejte na zprávy z různých směrů. Automobilka Volkswagen vyhlásila, že chce od roku 2019 přijít s masivní ofenzívou elektrických vozů. Audi po odchodu z WEC půjde do elektrické formule E a nedivil bych se, kdyby i Volkswagen v návaznosti na to nepřišel s nějakým závodním speciálem, který bude pohánět elektřina. Už jsme několikrát viděli, že nám firmy, vlády a unie umí nacpat i to, co prostě nechceme a kupovat nebudeme.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co by nás mohlo ještě potkat? 

Teď se všichni klepou, co se stane s dalšími závodními odděleními patřícími do koncernu VW Group. Je tady naše milovaná škodovka. Ta má ale jednu obrovskou výhodu. Škoda Motorsport totiž provozuje klientský program, který nějaké peníze přináší. Mohlo by dojít maximálně na zrušení továrního týmu, ale závodní oddělení podle mého názoru zůstane. To samé platí u značky Seat. Její závodní oddělení dokonce staví všechna závodní okruhová auta specifikace TCR pro trojici značek Audi, Seat a Volkswagen a všechny jdou do privátní sféry, takže ani tady není na čem škrtat a Seat Sport je spíše výdělečným podnikem. No budou to ještě horké chvilky a až čas ukáže, co se asi stane s s motorsportem jako takovým v rámci celé VW Group. 

Reklama

Načítám