Článek
Vláda nehodlá při honbě za plošným snížením emisí nechat kámen na kameni, vozový park se prostě omladí a basta! V návrzích se ale bohužel jako obvykle řeší důsledek a nikoliv příčina. Všichni tak nějak tušíme, že Češi jezdí ve třináct let starých šunkách (to je celostátní průměr) proto, že jim finanční situace nedovoluje obměňovat vozový park každé tři, čtyři roky jako na Západě. Ten nepatrný zlomek petrolheadů, kteří jezdí staršími auty, protože se zamilovali nebo naopak nenávidí elektronické chůvičky nejnovějších aut, započítávat vůbec nemusíme, protože takových (nás) je opravdu zanedbatelné množství. Ostatní by novější auto chtěli, ale prostě na to nemají. A vláda jim teď zkusí hodit pod nohy pár klacků, jako kdyby nepřízeň osudu sama o sobě nestačila.
Než začneme obracet oči v sloup, pochvalme nejdřív stát za snahu propašovat k úředníkům auta na operativní leasing, což by samo o sobě omladilo vozový park, a také snahu nastavit kvóty určující kolik procent hybridů a elektromobilů by měla státní správa využívat. Všichni sice víme, jak realizace podobných nápadů v reálu vypadá, ale jak se říká - slibem nezarmoutíš a cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly. Vezměte si z toho, co potřebujete. Důležité je, že podobné čachry ve státní správě se nás přímo netýkají. Ostatní návrhy bohužel ano.
Šrotovné
Už samotné slovo dotace většinu lidí nadzvedne, ale přiznejme si, že první šrotovné fungovalo nejen v ČR, ale i ve většině okolních států. Teď se zvažuje další vlna - za potvrzení o ekologické likvidaci by měl majitel vozidla dostat tři až pět tisíc korun. Další pobídka navrch už by ovšem byla spojena s nákupem nízkoemisního vozidla (v návrhu se přímo nemluví o hybridu nebo elektromobilu). To je pořád ještě férové řešení, takže ačkoliv dotacím jako takovým moc nefandíme, šrotovné by k omlazení vozového parku pravděpodobně přispělo nejefektivněji.
Zdanění podle emisí
Nápad upustit od zdanění vozidel podle objemu motoru a přejít na zdanění podle emisí na papíře taky dává smysl, ale jeho hlavním účelem bude oškubat chudší vrstvy, které si nebudou moc nákup vozu s čistším pohonem dovolit. Vláda si spočítala, že přechodem na tento systém by na daních vybrala o tři až čtyři miliardy korun víc. Sami si spočítejte, co by to znamenalo pro vás osobně - zvlášť pokud si doma pipláte nějaký obrmotor, co polyká benzín nikoliv po litrech, ale rovnou po galonech.
Tresty pro "smraďochy"
Alternativní varianta předchozího bodu, nebo možná spíš doplněk. Pokud si budete chtít koupit Prius, dostanete slevu za ekologické uvažování. Pokud pořád toužíte po osmiválcovém F-Typu, stát vás naopak osolí. Pravděpodobně nepůjde o obří sumy (ani jedním směrem) jako v zahraničí, ale přesto jde o diskriminaci fanoušků spalovacích motorů.
Městské ekozóny
Zdaleka nejkontroverznější nápad, zvlášť v kontextu s rozrůstajícími se parkovacími zónami. Nejen že se do některých měst už bojíte vkročit ze strachu, že nezaparkujete, případně v podzemních garážích necháte půlku výplaty, teď ještě budete platit ekovýpalné, pokud bude vaše auto pozadu s emisemi. Vláda samozřejmě ukáže na Německo a systém plaket, které se ohromně "osvědčily". A tak se utáhne další šroub a my budeme na provoz našich miláčků opět o něco víc doplácet. Pevně doufáme, že většina těch návrhů zůstane jenom na stole, zatím se o nich ministerstva hádají, takže ještě uteče hodně vody pod mostem, než vejdou v platnost, ale vždycky je lepší vidět věci černě, a pak být příjemně překvapený.