Článek
Trvalo to dlouho, ale majitelé amerických Volkswagenů s dieselovými motory už konečně vědí, co je čeká. Volkswagen jim nabídne odkup vozů s podvodnými motory, což zahrnuje modely Jetta (2009-2015), Jetta Sportwagen (2009-2014), Audi A3 (2010-2015), Golf (2010-2015), Golf Sportwagen (2015), Beetle (2013-2015) a Passat (2012-2015). Cena bude stanovena podle tržních hodnot vozů v září 2015 a platí pouze v případě, že se poškození svého vozu vzdají. Odškodnění bude vyplaceno nikoliv formou voucheru na nákup dalšího vozu automobilky, ale v dolarech převodem na účet či vystavením šeku - poškození si tak s celou sumou mohou dělat, co se jim zamane. První převody peněz by měly proběhnout už během listopadu - jsou samozřejmě podmíněny odevzdáním vozu v některém z dealerství.
Druhou možností je si vůz ponechat. I v takovém případě máte nárok na plné odškodnění, které se bude pohybovat v rozmezí od 5000 do 10000 dolarů, tedy cca 125 až 250 tisíc Kč, podle tržní hodnoty vozu (viz výše). Aby automobilka k opravě zákazníky motivovala, vyplatí jim dvě třetiny částky při první návštěvě a zbytek při návštěvě druhé. Volkswagen sice ještě nepředstavil konkrétní úpravu motorů pro všechny modely, ale už teď ví, že bude nutné dealerství navštívit dvakrát. Soud je k automobilce poměrně velkorysý - na řešení má čas do konce roku 2017.
Nárok na odškodnění a opravu pak mohou majitelé postižených vozů uplatňovat až do září 2018. Majitel dieselového Volkswagenu tak může na odškodnění slušně vydělat - se svým vozem bude jezdit dalších 22 měsíců, a pak se může přihlásit a stále má nárok na plné odškodnění. Soud nařídil automobilce, že musí vykoupit nebo opravit 85% postižených vozů, ale to neznamená, že by zbylých patnáct procent mělo smůlu. Jde o minimální hodnotu, aby bylo nařízení považováno za vyřízené. Právo na odškodnění mají všichni, i kdyby se přihlásili za pět minut dvanáct.
Na odkup vozů má Volkswagen vyhrazených 10 miliard dolarů, což by mělo pokrýt všechny žádosti. Další 2,7 miliardy musí vynaložit na vývoj nových zelených technologií a 2 miliardy pak na propagaci bezemisních vozů. To jsou dvě položky, které se hravě rozpustí v rozpočtech, které by tímto směrem stejně - byť ne tak rychle - mířily. Už teď je však jasné, že tohle vyúčtování bude koncern bolet. Zrušených projektů a škrtů kvapem přibývá. Nechme se překvapit, co nás čeká v následujících dnech a týdnech v reakci na konečné rozhodnutí.
Rozhodnutí a z něj vyplývající odškodnění se samozřejmě týká JEN koncových zákazníků v USA. Evropští zákazníci, ale také státy (ať už v USA nebo ve světě), které Volkswagen žalují samostatně, teprve na řešení sporů čekají. Koncern také musí samostatně řešit podvádění s třílitrovými diesely, protože rozhodnutí soudu se týká jen dvoulitrů.