Hlavní obsah

Verdikt je jasný: Volkswagen zchudne o 365 miliard!

Foto: Archiv Garáž.cz
26. 10. 2016

V Americe už mají jasno. Předem oznámené vyrovnání ve výši 14,7 miliardy amerických dolarů bylo právě schváleno soudem a tamním zákazníkům se tak otvírá cestička k odškodnění. A jsou to nemalé částky.

Článek

Trvalo to dlouho, ale majitelé amerických Volkswagenů s dieselovými motory už konečně vědí, co je čeká. Volkswagen jim nabídne odkup vozů s podvodnými motory, což zahrnuje modely Jetta (2009-2015), Jetta Sportwagen (2009-2014), Audi A3 (2010-2015), Golf (2010-2015), Golf Sportwagen (2015), Beetle (2013-2015) a Passat (2012-2015). Cena bude stanovena podle tržních hodnot vozů v září 2015 a platí pouze v případě, že se poškození svého vozu vzdají. Odškodnění bude vyplaceno nikoliv formou voucheru na nákup dalšího vozu automobilky, ale v dolarech převodem na účet či vystavením šeku - poškození si tak s celou sumou mohou dělat, co se jim zamane. První převody peněz by měly proběhnout už během listopadu - jsou samozřejmě podmíněny odevzdáním vozu v některém z dealerství.

Foto: Archiv Garáž.cz

Druhou možností je si vůz ponechat. I v takovém případě máte nárok na plné odškodnění, které se bude pohybovat v rozmezí od 5000 do 10000 dolarů, tedy cca 125 až 250 tisíc Kč, podle tržní hodnoty vozu (viz výše). Aby automobilka k opravě zákazníky motivovala, vyplatí jim dvě třetiny částky při první návštěvě a zbytek při návštěvě druhé. Volkswagen sice ještě nepředstavil konkrétní úpravu motorů pro všechny modely, ale už teď ví, že bude nutné dealerství navštívit dvakrát. Soud je k automobilce poměrně velkorysý - na řešení má čas do konce roku 2017.

Nárok na odškodnění a opravu pak mohou majitelé postižených vozů uplatňovat až do září 2018. Majitel dieselového Volkswagenu tak může na odškodnění slušně vydělat - se svým vozem bude jezdit dalších 22 měsíců, a pak se může přihlásit a stále má nárok na plné odškodnění. Soud nařídil automobilce, že musí vykoupit nebo opravit 85% postižených vozů, ale to neznamená, že by zbylých patnáct procent mělo smůlu. Jde o minimální hodnotu, aby bylo nařízení považováno za vyřízené. Právo na odškodnění mají všichni, i kdyby se přihlásili za pět minut dvanáct.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na odkup vozů má Volkswagen vyhrazených 10 miliard dolarů, což by mělo pokrýt všechny žádosti. Další 2,7 miliardy musí vynaložit na vývoj nových zelených technologií a 2 miliardy pak na propagaci bezemisních vozů. To jsou dvě položky, které se hravě rozpustí v rozpočtech, které by tímto směrem stejně - byť ne tak rychle - mířily. Už teď je však jasné, že tohle vyúčtování bude koncern bolet. Zrušených projektů a škrtů kvapem přibývá. Nechme se překvapit, co nás čeká v následujících dnech a týdnech v reakci na konečné rozhodnutí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rozhodnutí a z něj vyplývající odškodnění se samozřejmě týká JEN koncových zákazníků v USA. Evropští zákazníci, ale také státy (ať už v USA nebo ve světě), které Volkswagen žalují samostatně, teprve na řešení sporů čekají. Koncern také musí samostatně řešit podvádění s třílitrovými diesely, protože rozhodnutí soudu se týká jen dvoulitrů.

Reklama

Sdílejte článek