Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Dakar 2021: V roce 2022 bude na startu Dakaru první elektromobil

Foto: Audi

První elektrickou vlaštovkou na Dakaru bude závodní auto od Audi

10. 1. 2021

Pokud jste si mysleli, že Dakar bude ještě dlouho výspou silných benzínových a naftových motorů, pak budete při čtení následujících řádků zklamáni. Audi chystá na Dakar první elektrifikované auto a v roce 2024 se objeví první závodní speciál na vodík.

Článek

Berte to jako hotovou věc. Muselo se to jednou stát, ale je až překvapující, že to bude tak brzo. Audi po letošní sezóně opustí Formuli E a chystá se vyrazit na Rallye Dakar. Až se v roce 2022 postaví na start, bude to s „inovativním elektrifikovaným prototypem.“

Audi říká, že vidí v závodech cross-country rallye mimořádnou příležitost k vyzkoušení a představení elektrifikace, a že udělá všechno pro to, aby se nejela jen zúčastnit. Podle všeho už teď vzniká v dílnách Audi motorsport prototyp závodního auta pro dálkové rallye, které bude pohánět elektřina. Energii pro jeho baterie bude vyrábět integrovaný „vysoce účinný benzínový motor TFSI.“

Je to zajímavá myšlenka a Audi si bude chtít podle všeho otestovat, jak dobré bude toto řešení v praxi. Čistě teoreticky by auto, jehož kola by poháněl elektromotor (nebo elektromotory), pro které by energii vyráběl benzínový motor, mohlo být nízkoemisní. Benzinový motor by totiž pracoval v konstantní zátěži, kdy by měl co nejnižší spotřebu paliva a tedy i nízké emise.

Ještě převratnější událost by se měla odehrát v roce 2024, kdy by se mělo na startu Dakaru objevit první auto na vodík. Bývalý rallycrossový tým GCK Motorsport totiž zahájil čtyřletý program, který začne elektromobilem a skončí vodíkovým speciálem.

Foto: GCK Motorsport

GCK e-BLAST 1 je elektrifikovaný závodní speciál Peugeot 3008 DKR, vítězné auto na Dakaru 2017 a 2018

Model e-BLAST 1, který je postavený na podvozku Peugeotu 3008 DKR, vítězného dakarského auta v letech 2017 a 2018, je poháněn elektromotorem s výkonem 340 koní a s točivým momentem 1000 Nm. Baterie má pak kapacitu 150 kW. Auto hodlá testovat na tratích, kde se jede aktuální ročník Rallye Dakar.

Vodíkové auto se poprvé představí na Dakaru 2022. Po roce testování by měl závodní speciál jet několik vybraných etap a v roce 2024 by chtěl mít tým dvě auta na startu. V tiskové zprávě GCK Motorsport se píše: „Naším cílem je vytvořit ekologicky šetrný soutěžní vůz, který bude poháněný pouze zelenou energií a bude schopen zdolat velké vzdálenosti. Naše investice do vodíkové technologie a GCK e-BLAST 1 nám umožní využít poznatky z obou projektů a přetavit je do závodních aut, které se v roce 2024 stanou prvními vodíkovými auty na Dakaru.“

Podle všeho tedy čeká zelená budoucnost i Rallye Dakar. V Saudské Arábii, kde stojí litr benzinu 8,50 Kč a litr nafty 3 Kč, je to skoro k pousmání.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.