Hlavní obsah

V Mostě se pojede mistrovství světa superbiků!

Foto: WorldSBK

Pro část fanoušků jsou superbiky víc než technickými předpisy limitované MotoGP

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Závodění v MS Superbike je podle mnohých fanoušků i profesionálních komentátorů atraktivnější než v MotoGP. Navíc jde s trochou nadsázky o motocykly, které si můžete koupit u svého dealera. A naposledy se jelo v Česku v roce 2018, to ještě na okruhu v Brně, které závody odpískalo kvůli finanční náročnosti. Nyní se tyto atraktivní závody do tuzemska vrací!

Článek

Když se v roce 2018 jel po pětileté odmlce závod Mistrovství světa superbiků v ČR, bylo to zároveň naposled. Brněnský autodrom jej pohřbil, prý kvůli finanční náročnosti. Letos se to samé stalo s MotoGP a zdálo se, že český fanoušek může leda tak utřít slzu. Jenže covid zamíchal karty a kromě omezení s sebou přináší i velké příležitosti. Díky tomu se o víkendu 6. až 8. srpna tohoto roku na okruhu v Mostě pojede šestý závod mistrovství světa superbiků WorldSBK! A rozhodně to nebude naposledy, s promotérem šampionátu podepsali zástupci mosteckého okruhu smlouvu na pět let.

Foto: WorldSBK

Most se stal třináctým závodem seriálů WorldSBK

„Superbiky patří do první ligy motocyklového závodění. Oproti šampionátu MotoGP zde jezdí motocykly, které si fanoušci mohou koupit v obchodě, i proto je hodně sledovaný a má spoustu fanoušků,“ řekl prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček na čtvrteční tiskové konferenci. „Jsem rád, že poté, co skončilo MotoGP v Brně, budeme mít dál v Česku tak velkou akci podobného významu. Je to důstojná náhrada, pro část fanoušků jsou superbiky víc než MotoGP.“

Konání závodu mistrovství světa na okruhu v Mostě je opravdu velkolepá událost. Kromě tahačů a závodů Nascar tak do Mostu zavítá další významná závodní série.

„S ohledem na aktuální koronavirovou situaci se nemůže závodit v Argentině, v Číně a s ohledem na omezení antidopingové agentury ani v Rusku, což je sice smutné, ale zároveň to s sebou nese spoustu příležitostí,“ řekl na tiskové konferenci Šťovíček. „Chybí organizátoři závodů a federace vítá nabídky. A tak jsem oslovil předsedu představenstva mosteckého okruhu Josefa Zajíčka a v lednu jsme začali s promotérem jednat.“

Výsledkem je pětiletá smlouva a první závod již letos v srpnu. „Bylo to rychlé a dynamické. Mám rád výzvy, bude to historicky největší akce pořádaná na našem autodromu. Doposud byl náš vrchol seriál mistrovství Evropy tahačů, ale tohle vše převyšuje,“ doplňuje Zajíček.

Foto: WorldSBK

Pro mostecký autodrom je to velká výzva, která si žádá spoustu práce i investic

Kdo pravidelně mostecký okruh navštěvuje, a je jedno jestli jako divák nebo jezdec při některém z testovacích dnů, tak moc dobře ví, že za posledních sedm let se toho na okruhu hodně změnilo. „Všechny peníze, které za posledních sedm let okruh vydělal, jsme zase utratili za jeho rozvoj,“ vysvětluje Zajíček.

„Kromě cílové rovinky máme všude nový povrch, novou restauraci nám zbrzdil covid, v plánu je i hotel… Teď se ale trochu mění situace. Před třemi dny nás navštívila zástupkyně Mezinárodní motocyklové federace a víme, co všechno musíme upravit, co má priority. Máme jasně daný plán. Některé změny musíme udělat hned, další v příštích letech. Je to hodně ekonomicky náročné, takže vše musíme rozložit. Úpravy čeká jak trať, tak i zázemí.“

Trať se letos pojede tak, jak ji všichni znají, po závodě se pak bude diskutovat o příštích možných změnách. Zajíček nevyloučil, že by se po letech mohla vrátit původní podoba autodromu, tedy bez šikany po cílové rovince, ale místo toho s milovaným a zároveň obávaným retardérem.

Mistrovství světa superbiků bude po zrušení MotoGP v Brně největší motocyklovou akcí v Česku. Jeden z důvodů, proč se Brno vzdalo závodu nejvyšší motocyklové ligy, byly vedle výše zalistovacího poplatku také peníze, které by musel okruh vynaložit na obnovu dráhy. V Mostě nový povrch v podstatě mají, spoustu investic okruh ale ještě čeká. Za samotné pořádání MotoGP museli čeští organizátoři zaplatit asi 4,5 milionu eur (přes 116 milionů Kč), výše poplatků za pořádání MS superbiků zveřejněna nebyla.

Foto: WorldSBK

Okruh v Mostě bude výzvou i pro samotné závodníky. Část z nich tady ještě plánuje testovat

„Že se superbiky v ČR pojedou, je také zásluha státu a místních samospráv. Zatím o tom intenzivně jednáme a jsme ve finále. Zalistovací poplatek je sice výrazně nižší než u MotoGP, které si finančně ani z pohledu areálu nemůžeme dovolit, ale i tak to jsou pro nás obrovské peníze a spoléháme na stát, že nám poplatek pomůže nějakým způsobem uhradit,“ uvedl šéf mosteckého okruhu. Podle Šťovíčka superbikové MS v Česku podpořila Národní sportovní agentura a ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Šťovíček zároveň zmínil, že závod série WorldSBK by nemusel být jedinou akcí podobného formátu, která by se v ČR mohla objevit. „Doba nese příležitosti a promotéři jsou vděční, když najdou schopného organizátora a dobré podmínky pro závodění. Dost možná, že se sejdeme časem při další podobné příležitosti,“ naznačil Šťovíček, že Autoklub ČR jedná s FIM i FIA o dalších možnostech.

Otázkou samozřejmě zůstává, jak to bude s diváckou účastí kvůli současným omezením. „Věřím, že v určitém počtu v areálu budou, je to otázka jednání a aktuálních podmínek. Budeme připraveni na všechny možnosti, na aktuální zpracování konkrétního plánu ale počkáme šedesát dní do začátku akce,“ řekl Zajíček. Každopádně dobrou zprávou je, že televize Nova podepsala na seriál závodů superbiků vysílací práva.

Česko a okruh v Mostě se tak může těšit na akci skutečně světového formátu. Všechny úpravy dráhy a zázemí budou probíhat v noci, aby se neomezil provoz na autodromu. Pořadatelé moc dobře vědí, že se jedná o šibeniční termín a že první závod bude trochu o kompromisech. Nic to ale nemění na tom, jak velký úspěch to pro český motoristický sport je.

Reklama

Načítám