Hlavní obsah

V Indii přestavěli rikšu na miniaturní obytný automobil

Foto: Arun Prabhu N G

Rikša je přestavěná na nejmenší obytný automobil světa, jejím nejdražším vybavením je solární panel a baterie

18. 3. 2020

Většinou vám ukazujeme obytné vozy, které nabízejí velkorysá prostorová řešení, chytré technologie, mají upravené pohonné jednotky a zesílené šasi, a to všechno znamená, že většinou taky stojí spoustu peněz. Jenže obytná rikša stojí na úplně opačné straně. A nepostavila ji žádná renomovaná firma, ale 23letý Ind.

Článek

Jestli jste někdy byli v Asii, nejspíš jste s rikšou i jeli. Patří to k téměř povinným zážitkům a bývají z toho dobré fotky na Instagram. Místní je však používají nejen jako taxíky, ale taky pro zásobování a jako rodinné povozy. Jsou prostě vhodné ke všemu. Jejich servis se dá zvládnout na ulici jen za pomoci kladiva, kleští a vázacího drátu. Pro vážnější opravu potřebujete navíc jen svářečku. Prostě asijské lidové vozidlo.

Jenže přestavět rikšu na obytný automobil, to chtělo trochu improvizace, hromadu nápadů a nějaké ty díly z vrakoviště. Tedy nic co by třiadvacetiletému Arunovi Prabhuovi chybělo. Je to sice v indické kvalitě, a tak by tady u nás ve střední Evropě podobný koncept asi nefungoval, už jen proto, že tady na pár měsíců v roce spadnou teploty k nule, ale všude, kde je teplo, by to mohla být zajímavá alternativa k dražším obytným vozům.

Základem všeho je tříkolová rikša Bajaj, u které Arun Prabhu zvětšil ložnou plochu na 1,9 x 1,9 metru. Použil k tomu profily z autobusu z vrakoviště. Tam našel i panely na boční stěny a plech na střechu. Cílem bylo vytvořit prostor pro cestovatele a obchodníky, kterým chtěl ale nabídnout víc než jen pojízdnou postel a střechu nad hlavou…

Foto: Arun Prabhu N G

Interiér je jednoduchý a spíš pro jednoho než pro dva uživatele

Jeho výtvor tak nabízí spoustu chytrých řešení. Zadní stěna je vyklápěcí a slouží jako terasa, nebo prodejní pult, kryje ji kloubový slunečník, který se běžně ukládá dovnitř auta. Skládací věšáky slouží jako šatna a z klasických drátů jsou police. Kuchyňku tvoří úplně obyčejný pult s integrovaným vařičem na propan-butan, pod ním jsou úložné prostory. Střecha nástavby je plochá a dá se na dokonce stát - slouží totiž jako terasa.

Postel nad kabinou má oblou střechu, to aby Prabhu získal víc prostoru nad hlavou. A taky vytvořil prostor pro 600wattový sluneční kolektor, který se dá naklápět dle aktuální polohy slunce. Právě kolektor a pak baterie jsou na celém jeho výtvoru tím nejdražším vybavením. Prabhu nepotřeboval žádnou klimatizaci ani vytápění, pro ventilaci použil lamelová okna a ventilátory. A podobně skromně vyřešil i osvětlení - prostě použil kloubové stolní lampy.

To nejlepší na celém autě je ale integrovaná vana, která slouží zároveň jako úložný prostor - při koupání jednoduše věci položíte na postel nad ní. Napájí ji 250litrový zásobník na střeše, do kterého napumpujete vodu ručně ze studny, řeky nebo z kohoutku. A pozor, ta vana je vyhřívaná - zvenku se pod ní zasune ocelový rošt se žhavými uhlíky, který se dá, jaké překvapení, zároveň využít jako venkovní ohniště. Toaleta je pak chemická.

Uznáváme, že v Česku byste s podobným obytným autem asi dlouhodobě žít nedokázali, ale jako inspirace to není úplně špatné, ne? Ostatně podívejte se na video, stojí za to!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.