Hlavní obsah

V Indii přestavěli rikšu na miniaturní obytný automobil

Foto: Arun Prabhu N G

Rikša je přestavěná na nejmenší obytný automobil světa, jejím nejdražším vybavením je solární panel a baterie

18. 3. 2020

Většinou vám ukazujeme obytné vozy, které nabízejí velkorysá prostorová řešení, chytré technologie, mají upravené pohonné jednotky a zesílené šasi, a to všechno znamená, že většinou taky stojí spoustu peněz. Jenže obytná rikša stojí na úplně opačné straně. A nepostavila ji žádná renomovaná firma, ale 23letý Ind.

Článek

Jestli jste někdy byli v Asii, nejspíš jste s rikšou i jeli. Patří to k téměř povinným zážitkům a bývají z toho dobré fotky na Instagram. Místní je však používají nejen jako taxíky, ale taky pro zásobování a jako rodinné povozy. Jsou prostě vhodné ke všemu. Jejich servis se dá zvládnout na ulici jen za pomoci kladiva, kleští a vázacího drátu. Pro vážnější opravu potřebujete navíc jen svářečku. Prostě asijské lidové vozidlo.

Jenže přestavět rikšu na obytný automobil, to chtělo trochu improvizace, hromadu nápadů a nějaké ty díly z vrakoviště. Tedy nic co by třiadvacetiletému Arunovi Prabhuovi chybělo. Je to sice v indické kvalitě, a tak by tady u nás ve střední Evropě podobný koncept asi nefungoval, už jen proto, že tady na pár měsíců v roce spadnou teploty k nule, ale všude, kde je teplo, by to mohla být zajímavá alternativa k dražším obytným vozům.

Základem všeho je tříkolová rikša Bajaj, u které Arun Prabhu zvětšil ložnou plochu na 1,9 x 1,9 metru. Použil k tomu profily z autobusu z vrakoviště. Tam našel i panely na boční stěny a plech na střechu. Cílem bylo vytvořit prostor pro cestovatele a obchodníky, kterým chtěl ale nabídnout víc než jen pojízdnou postel a střechu nad hlavou…

Foto: Arun Prabhu N G

Interiér je jednoduchý a spíš pro jednoho než pro dva uživatele

Jeho výtvor tak nabízí spoustu chytrých řešení. Zadní stěna je vyklápěcí a slouží jako terasa, nebo prodejní pult, kryje ji kloubový slunečník, který se běžně ukládá dovnitř auta. Skládací věšáky slouží jako šatna a z klasických drátů jsou police. Kuchyňku tvoří úplně obyčejný pult s integrovaným vařičem na propan-butan, pod ním jsou úložné prostory. Střecha nástavby je plochá a dá se na dokonce stát - slouží totiž jako terasa.

Postel nad kabinou má oblou střechu, to aby Prabhu získal víc prostoru nad hlavou. A taky vytvořil prostor pro 600wattový sluneční kolektor, který se dá naklápět dle aktuální polohy slunce. Právě kolektor a pak baterie jsou na celém jeho výtvoru tím nejdražším vybavením. Prabhu nepotřeboval žádnou klimatizaci ani vytápění, pro ventilaci použil lamelová okna a ventilátory. A podobně skromně vyřešil i osvětlení - prostě použil kloubové stolní lampy.

To nejlepší na celém autě je ale integrovaná vana, která slouží zároveň jako úložný prostor - při koupání jednoduše věci položíte na postel nad ní. Napájí ji 250litrový zásobník na střeše, do kterého napumpujete vodu ručně ze studny, řeky nebo z kohoutku. A pozor, ta vana je vyhřívaná - zvenku se pod ní zasune ocelový rošt se žhavými uhlíky, který se dá, jaké překvapení, zároveň využít jako venkovní ohniště. Toaleta je pak chemická.

Uznáváme, že v Česku byste s podobným obytným autem asi dlouhodobě žít nedokázali, ale jako inspirace to není úplně špatné, ne? Ostatně podívejte se na video, stojí za to!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama