Hlavní obsah

Už žádné zapomenuté děti na zadních sedadlech!

Foto: GM

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zprávy o dětech zapomenutých na zadních sedadlech aut, které nesnesitelné horko v kabině ohrozilo na životě nebo je o něj dokonce připravilo, vídáme každé léto a pořád se nepřestáváme divit, jak se to může stát. Zjevně jde ale o skutečný problém a automobilky společně s dalšími organizacemi se jej rozhodly řešit.

Článek

Někteří lidé si zjevně neuvědomují, jak obrovské horko může vzniknout v uzavřeném autě. Pokud teploty venku překročí třicítku, v autě zaparkovaném na slunci může být za pár minut klidně více než 70° C. Vzduch uvnitř je pak naprosto nedýchatelný (ne, pootevřené okýnko to nezachrání). Je to jako když si sednete do sauny – i když jste vytrénovaný dospělý s pevným zdravím, ani tak v ní nevydržíte déle než pár minut. Pokud pak uvnitř necháte malé dítě nebo domácího mazlíčka, může je to ohrozit na životě nebo ještě hůř…

I když byste si řekli, že je to přece jasné, stejně každý rok vídáme zprávy, kdy zapomnětliví, nedůvtipní nebo nezodpovědní lidé takto vystavili svého potomka nebo nejlepšího zvířecího přítele nebezpečí, protože „si potřebovali jen na chvilku odběhnout“. Automobilky a zákonodárci se proto rozhodli s touto situací něco dělat.

První nejspíš byla americká automobilka General Motors, která do svých aut v roce 2016 začala nasazovat prosté upozornění ohledně pasažérů na zadních sedadlech. Fungovalo to docela jednoduše – pokud jste otevřeli a zase zavřeli zadní dveře, pak na vás po zaparkování auta a zhasnutí motoru cinklo upozornění na přístrojové desce, abyste nezapomněli na pasažéry na zadních sedadlech. Na stejném principu funguje i systém Nissanu, americká pobočky Hyundai u svých modelů přidává ještě ultrazvukový senzor detekující pohyb na zadních sedadlech.

Foto: GM

Současné systémy fungují docela jednoduše, ale mohou zachraňovat životy

V tuto chvíli jde od automobilek o dobrovolné opatření, které by se však již brzy mohlo stát povinností – američtí i evropští zákonodárci vyvíjejí snahu o zavedení nařízení, které z těchto výstražných systémů (logika sledování dveří + senzor pohybu na zadních sedadlech) učiní povinnou výbavu všech nových aut.

Foto: GM

Horko v uzavřeném autě nesvědčí dětem ani čtyřnohým mazlíčkům

Evropská agentura, která testuje bezpečnost nových aut, už veřejně oznámila, že od roku 2022 začne přítomnost tohoto systému na palubě zahrnovat do svého hodnocení bezpečnosti. Takže si můžete být jisti, že všichni výrobci, kteří budou chtít pětihvězdičkové hodnocení v crash testu (což chtějí všichni), tuto novinku rychle zavedou (stejně jako se to stalo se systémy nouzového brzdění a mnoha dalšími bezpečnostními systémy) – zvlášť, když to nevyjde nijak draho.

V nejbližších měsících, nejdéle pár letech tak můžete očekávat, že se z těchto systémů stane standard. A snad díky tomu ubude úmrtí dětí (i zvířat) v zaparkovaných rozpálených autech. Do té doby si pamatujte: „V autě na slunci je HORKO! Nikdy tam nenechávejte své děti ani zvířata!“

Reklama

Načítám