Hlavní obsah

Zemřel trojnásobný vítěz Dakaru, chlap, který udělal z Porsche rallyový speciál

Foto: Porsche

V roce 1986 vyhrál Metge Rally Paříž-Dakar v ikonickém Porsche 959, když společně s Jackym Ickxem získali pro automobilku cenný double.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Francouzský závodník René Metge závodil v Le Mans i na Dakaru, byl prvním jezdcem, co ho dokázal třikrát vyhrát, a pak byl dokonce dva roky jeho ředitelem. Zemřel ve středu ve věku 82 let.

Článek

Když francouzské agentury AFP a France Bleu vydaly zprávu, že zemřel René Metge, přispěchali organizátoři Dakar Rally rychle s nekrologem. Aby také ne. Tenhle chlapík totiž na Dakaru nejen úspěšně závodil, ale rovněž ho pak úspěšně vedl. Když se soutěž přestěhovala do Jižní Ameriky, založil konkurenční podnik Africa Eco Race, který se dál jezdí v Africe.

Foto: Africa Eco Race

Navzdory věku René Metge dál pořádal závody v Africe, kterou tak moc miloval.

Narodil se v Montrouge na pařížském předměstí 23. října 1941. Příznivci okruhového závodění ho znají hlavně z Le Mans, kde bylo jeho nejlepším výsledkem páté místo, mnozí si ho spojují s vývojem Porsche 959, pro fanoušky dálkových rally to ale bude navždy první jezdec, který dokázal Dakar vyhrát hned třikrát.

Metge získal svoje první vítězství v Rally Paříž-Dakar v roce 1981 za volantem Range Roveru. Poprvé se postavil na start o dva roky dřív, hned do prvního ročníku v roce 1979, ale nedojel. Legenda říká, že se tak pohádal se svým spolujezdcem, že vystoupil z auta uprostřed Sahary, zastavil vůz, ve kterém jeli zdravotníci, a do cíle soutěže u Růžového jezera dojel s nimi. O rok později pilotoval kamion, aby se pak na další tři ročníky vrátil za volant Range Roveru.

Definitivně uspěl až v roce 1981, kdy se svým navigátorem Bernardem Girouxem soutěž vyhrál. Další dva ročníky nedokončil, ale pak přišla nabídka od Porsche a dvě památná vítězství v letech 1984 a 1986. Poprvé to bylo v Porsche 953, což byla přepracovaná podoba modelu 911. Tehdy stálo na startu soutěže 313 závodníků, do cíle bezmála deset tisíc kilometrů dlouhého závodu jich dojelo 98. Toho roku byla trasa rally prodloužena přes Pobřeží slonoviny, Guineu, Sierru Leone a Mauritánii, aby „posílila sny těch, kteří zůstávají pozadu“. Zůstat pozadu však nebyl Metgeův sen.

Foto: Porsche

Když v roce 1981 vyhrál, dojel do cíle dehydratovaný a k smrti unavený. V cíli řekl, že to byl jeho poslední Dakar. Vrátil se ještě několikrát.

Dokázal to i o dva roky později, tentokrát v ikonickém 959, když společně s Jackym Ickxem získali pro Porsche historický double.

Svým vítězstvím na Le Mans o pět měsíců později se stal jedním z mála jezdců, kteří dokázali vyhrát oba vytrvalostní podniky, navíc v jednom jediném roce.

V roce 1987, po smrti zakladatele soutěže Thierryho Sabineho, byl Metge jmenován ředitelem Rally Dakar a působil v této pozici dva roky. Když se Dakar v roce 2008 odklonil od své původní trasy a přestěhoval se do Jižní Ameriky, dal se dohromady s dvojnásobným vítězem soutěže Jeanem-Louisem Schlesserem a o rok později založili závod Africa Eco Race, který se dál jezdí po stopách původní soutěže na africkém kontinentu.

Foto: Porsche

Byl jedním z mála pilotů, kteří dokázali vyhrát Dakar i Le Mans. V roce 1986 ovládl v nejslavnějším vytrvalostním závodě svoji třídu, tentokrát v okruhovém provedení modelu 959.

V roce 1992 také zorganizoval Rally Paříž-Moskva-Peking, v roce 2008 Paříž - Saint Petersburg - Peking a také závody na sněžných skútrech v Kanadě.

„René byl víc než jen konkurent, byl pro mě i parťák, bratr,“ řekl Schlesser v rozhovoru pro stránky soutěže Africa Eco Race. „Pomáhal jsem mu při jeho prvních závodech a on mi přišel pomoct, když jsme začali závodit v Africe. Chci mu složit velkou poklonu, protože vyhrál ty největší závody, byl to výjimečný pilot a výjimečně laskavý člověk. Měl zlaté srdce, byl vždy připravený pomoci. Pamatuji si, jak za mnou jednou přišel v závodě Paříž-Dakar a řekl mi: ‚Louisi, mohu si půjčit vyprošťovací auto, abych pomohl soupeři se zlomenou nápravou v dunách? Pokud je nevytáhneme, je to pro ně konečná.‘ A takový byl vždycky.“

A ještě jedna perlička… Poprvé seděl René Metge za volantem, když mu bylo sedm let, řídil Bugatti svého otce. Závodil nejen s Porsche a Range Roverem, ale také s BMW, Mini Cooperem, Triumphem a Roverem, štěstí zkoušel i za volantem monopostu.

Odpočívejte v pokoji, pane Metge.

Reklama

Související témata:
Načítám