Hlavní obsah

Špinavá politika nebo férovější závodění na Dakaru? Audi dostala zvýšený výkon, ostatní týmy zuří

Foto: Audi

Je jasné, že Carlos Sainz zvýšení výkonu vítá. Jeho soupeři to ale vidí jinak a je těžké to takhle od počítače rozsoudit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Audi není na letošním Dakaru tak dominantní, jak si v Ingolstadtu asi naplánovali, a tak se rozehrály velké zákulisní hry. Výsledkem je, že všechny tři hybridní speciály mají od nynějška o 11 koní navíc. Pomůže to férovému soupeření?

Článek

Možná jste na Garáži četli článek o tom, že FIA posunula hybridnímu Audi minimální hmotnost z 2 000 na 2 100 kilogramů. Je jasné, že se to automobilce ani jejím jezdcům nelíbilo. Možná jste si přečetli i článek o tom, že přeplňovaná auta mají nově přiškrcený výkon, aby neměly tak moc navrch nad závodními vozy s atmosférickými motory.

FIA se prostě snaží, aby sjednotila podmínky pro všechny - na Dakaru totiž startují auta s pohonem jedné i dvou náprav, benzínové i naftové, přeplňované i s atmosférickým plněním, a podruhé v řadě také hybridní. Cílem je, aby všechna jela přibližně stejně, a výsledek tak byl čistě v rukou řidičů. Někteří piloti, jako třeba Nasser Al-Attiyah, vedou auto na samé hranici chápání i rizika

Jenže vybalancování celého systému je stále živá věc. Horkou novinkou totiž je, že výbor FIA World Rally-Raid Championship oznámil okamžitou změnu výkonové bilance u vozů třídy T1.U, tedy pro prototypy využívající obnovitelné zdroje energie. Konkrétně mají nově maximální povolený výkon o 8 kW, tedy 11 koní vyšší. Všechny tři hybridní Audi RS Q e-tron E2 už do středeční etapy odstartovaly se zvýšeným výkonem.

„To je ale překvapení, náš hlavní rival dostal 11 koní navíc! Díky, že jste závod předčasně zabili,“ napsal na svoje sociální sítě Nasser Al-Attiyah, úřadující šampion a aktuální lídr závodu. Carlos Sainz to samozřejmě uvítal: „Je to něco, co je jasně vidět a co se dá změřit,“ řekl v rozhovoru pro magazín Motorsport. „Mají všechna data z toho, jak zrychlují jednotlivá auta, a sami uvidí, že posunutí výkonu přispěje k vyrovnanosti závodu. Nejde o to, abychom měli výkonovou převahu. Jde o to, aby všechny vozy jely stejně.“

Foto: Dakar Rallye

Al-Attiyaha a ostatní posílení soupeřů moc netěší, Audi ale cítí, že se tím jen vyrovnává nevyvážený poměr sil

„Jenže není to zdaleka jen kvůli tomu, že by jim jejich auta nejela,“ krčí rameny Martin Prokop. „Měli technické problémy, navigační trable… No, prostě jim to nejde, tak hledají skulinky a takhle si to vybrečeli,“ řekl v podcastu Martin Prokop na Dakaru 2023.

FIA má samozřejmě nařízení, jak pracovat s omezením výkonu aut. Jenže ne vždy se jí je podaří naplňovat tak, aby to všechno fungovalo a ladilo. Proto sbírá data z jednotlivých vozů a proto může po třech etapách delších než 150 kilometrů přistoupit ke změně výkonu. Konkrétně se měří zrychlení ze 70 na 150 km/h.

Před startem Dakaru řekl šéf týmu Toyota Glyn Hall magazínu DirtFish, že výsledek toho, jak budou nová pravidla vypadat, bude vidět až čtvrtý nebo pátý den. „Musíme věřit, že FIA má spoustu šikovných lidí. Měli jsme hodně schůzek a hodně měření, dělali jsme různé akcelerační testy a mluvili jsme hodně o tom, jak jednotlivé koncepce motorů fungují,“ řekl Hall.

„My jsme se cítili poškození tím, že výkon přeplňovaných motorů se prokazatelně počítal a měřil jinak než u atmosféricky plněných motorů, takže jsme i o tomhle s FIA před Dakarem jednali. Taky je nasnadě, že se stoupající nadmořskou výškou klesá přeplňovaným motorům výkon, nám pak ještě víc,“ říká k tomu Ivan Matoušek, inženýr týmu MP Sports. „Jenže když jsme se dnes k tomu chtěli vyjádřit, že my tady v horách trpíme nejvíc, ani nás pořádně nepustili ke slovu. Nejsme pro ně top tým a kvůli nám přišli o koně i auta s přeplňovanými motory,“ vstupuje do toho Martin Prokop.

Foto: MP Sports

V mokrém písku a vyšší nadmořské výšce se rozdíly ve výkonech motorů projevují ještě citelněji

Hned ve středeční etapě by mohlo být vidět, co zvýšení výkonu Audi bude reálně znamenat. U Toyoty už to prý i spočítali a mluví o minutách. Jenže v závodě se to zatím nepotvrdilo. Po čtvrté etapě totiž Al-Attiyah zvýšil svůj náskok na více než osmnáct minut, zatímco Sainz je po katastrofální třetí etapě celkově čtvrtý s mankem 32 minut a 55 sekund. Stephane Peterhansel, který je aktuálně nejlepším pilotem Audi na třetím místě, zaostává za 18 minut a 52 vteřin za úřadujícím šampionem. Což se Audi se to samozřejmě nelíbí…

Přestože se dnes Peterhansel snažil, Loeb mu nadělil 14 vteřin (na 420 kilometrech).

„Jenže problémy měli všichni, nejen Audi. Stěžují si, že jim těch sto kilo navíc ničí pneumatiky, a proto měli tolik defektů. Ale třeba Prodrivu zastavila v jedné etapě kvůli defektům všechna čtyři auta… Nadšený z toho rozhodně nikdo z nás není, ale uvidíme, jak to bude dál,“ uzavírá Martin Prokop.

Reklama

Související témata:
Načítám