Hlavní obsah

Novinářská auta na Dakaru? Audi dramaticky zvedlo laťku

Foto: Jan Červenka
6. 1. 2022

Chcete jet jako novináři na Dakaru a být přímo v centru dění, tedy na trati? Pak potřebujete takzvaný press-car, tedy novinářské auto. Speciálně vybavený vůz, který stejně jako ryzí závodničky musí mít jasně definovanou výbavu a musí projít technickými přejímkami. Stejně se ale připravte na to, že budete hodně házet lopatou a že ty pěkné obrázky jsou vykoupené brzkým vstáváním a nepohodlím.

Článek

Když vidíte na vlastní oči a hezky zblízka novinářské speciály Audi, dojde vám, jak obří má tenhle tým rozpočet. Ještě než Dakar začal, nepotkali jste mezi ostatními auty dakarské karavany ani jednu ze tří závodních RS Q e-tron, ani žádný doprovodný kamion, to všechno mělo Audi pečlivě schované kdesi v Džidě. Ale pressovými vozy se Audi rádo pochlubilo, taky je totiž čím. Prohlídli jsme si je pěkně zblízka.

Stejně jako závodní auta, tak i novinářské vozy, které mohou vyrazit k trati, musí splňovat celou řadu pořadatelem jasně daných kritérií. Šest Audi Q5, které má tým k dispozici pro svoje štáby, ale i pro VIP osobnosti, jsou však víc než auta k užitku. Audi si neodpustilo příležitost přivézt na Dakar speciály postavené na zakázku.

Aby bylo jasno, tahle auta, stejně jako třeba koncepty na autosalony, si Audi, stejně jako většina ostatních automobilek, nechává stavět specializovanými společnostmi. Je pro ně jednodušší si najmout externí firmu, která se podobným menším projektům věnuje. A možná by vás mohlo zajímat, že podobné firmy jsou i v Česku, respektive na Moravě.

Foto: Jan Červenka

Tým Audi Sport své novináře a VIP vybavil skutečně kvalitními auty, která zvládnou všechny nástrahy dakaru

Většina ostatních týmů si jako pressová auta jednoduše pořídí starší závodní vozy vycházející ze sérových aut, protože to hlavní mají společné. Mají bezpečnostní rám, který ochrání posádku při převrácení, a závodní sedačky, tedy skořepiny, s minimálně čtyřbodovými pasy. Sedačky i pásy musí mít homologaci, ale klidně i propadlou. Rám může být vařený i šroubovaný, a pokud je auto čtyřmístné, tak musí chránit i cestující na zadních sedadlech. Pressový vůz musí mít taky hasičák, ale nemusí mít aktivní hasicí systém jako závodničky. K rámu jsou pak přišroubované navigační přístroje, které poskytuje pořadatel.

Foto: Jan Červenka

K plnému komfortu Q5 nabízí interiér taky potřebné bezpečnostní prvky

Novinářské Q5 jsou dvoumístné a bezpečnostní rám mají šroubovaný. Sedačky Recaro patří k těm nejlepším vůbec a je zajímavé, že tohle auto můžete řídit bez závodní přilby, proto je rám tak odizolovaný. Místo zadních sedaček si veze bezpečnostní rezervu, za předními sedadly jsou dva hasičáky a v kufru najdete box s vybavením i ledničku. Na střeše je zahrádka a na ní dva kanystry, další rezerva, povinné vyjížděcí plechy (které jsou už dávno plastové) a hliníková lopatka. Další dva boxy pak poskytují velkorysé úložné prostory.

V Saúdské Arábii stojí litr nafty tři koruny a benzin osm korun, ale cena pohonných hmot byla jistě to poslední, co Audi zajímalo, když se vybírala ta správná motorizace. Takže všech šest aut má pod kapotou přeplňované dvoulitry s výkonem 268 koní, automatickou převodovku a samozřejmě pohon všech kol quattro. Co se techniky týče, nejsou auta nijak zvlášť upravená, jen mají speciální pneumatiky do terénu. S nimi bude hodnota zrychlení na stovku za 6,1 s a maximální rychlost 240 km/h asi trochu horší, ale to tady nikoho zajímat nebude.

Co je na novinářských Q5 ale nejvíc dechberoucí, to je kvalita přestavby. Způsob, jakým je šroubovaný rám ukotvený do karoserie a do horních uložení tlumičů, odpovídá závodním autům, ale zpracování je stejně dobré jako u sériových audi. Rám prochází palubní deskou a teprve při bližším zkoumání si všimnete, že ta musela být rozříznuta. A pak se podíváte, jak pečlivě výdechy klimatizace obepínají rám, a máte definitivně jasno. Ne, tady se vážně nešetřilo. A s podobnou pečlivostí byly provedeny i všechny další úpravy, ostatně fotografie jsou víc než vypovídající.

A co vy? Nechali byste si podobnou Q5 líbit?

Reklama

Sdílejte článek