Hlavní obsah

Kaskadér z Hollywoodu létá na Dakaru s vrtulníkem

Foto: Benzina Orlen Team

Podle vrtulníků spolehlivě poznáte špičku startovního pole. Na Dakaru jich je ve vzduchu celkem 16, zajišťují nejen obrázky, ale létají s nimi i doktoři či lidé z ředitelství závodu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Fotografové ty snímky milují. Vrtulník v dramatickém náklonu, měkké světlo, duny a pod ním závodní auto, kamion či motocykl. Helikoptéry tady na Dakaru vozí lidi z ředitelství závodu, zajišťují bezpečnost a několik z nich je vyčleněno pro fotografy a kameramany. Jeden z nich pilotuje Fred North. To jméno najdete v titulkách u spousty filmů, jen namátkou jmenujme Rychle a zběsile, Mizerové navždy nebo Captain America. Ty nejlepší fotky a záběry z vrtulníku nebo na vrtulník? Skoro vždy sedí za kniplem on!

Článek

„Je to jeden z nejlepších pilotů vrtulníků na světě, ne-li nejlepší,“ říká fotograf Marian Chytka. „Přesně ví, jak letět, jak a kam vrtulník postavit, umí ti zařídit nejlepší záběry, když jsi u něj na palubě, ale i když ho fotíš ze země. Fred je prostě Fred. Je nejlepší.“ Když jste jako já někde na trati a vidíte, jak stroj letí bokem, jen pár metrů nad autem či motorkou, nevíte, kam dřív koukat. Nebo jestli máte někam uskočit či rovnou zalehnout k zemi. Když jste profesionální fotograf, tak prostě mačkáte spoušť. „Jsou to mimořádně vděčné záběry, lidi to baví,“ říká Chytka.

A jestli má ve stroji s Northem strach? „Ani ne, vím, že to má v ruce.“ Letos už si svět automobilových fanoušků získala fotka, na které je vidět Northova helikoptéra. „Napřed jsem vrtulník za dunou slyšel, jen jsem ho slyšel. A když jsem viděl, jak se vyloupl a jak zadní kolo motorky zrovna vyhodilo všechen ten písek, jasně že mě napadlo, jestli to nemůže nasát motor a nespadne. Ale instinkt velí mačkat spoušť.“

Foto: ASO

Fotka Mariana Chytky, která jistě bude patřit k těm nejlepším z Dakaru 2022

Fred North je aktuálně nejen nejvyhledávanější pilot v Hollywoodu, ale taky mimořádně obletovaná celebrita i tady na Dakaru. „Když jsme natáčeli úvodní scénu pro třetí díl filmové série Mizerové, byla to práce asi na dva měsíce, většinu z toho zabraly přípravy,“ říká na tiskové konferenci North. „Tady v Saúdské Arábii ale jen neustále improvizujete. Sice tušíte, kam závodník pojede, ale jak rychle, v jakém úhlu nebo jestli ho to třeba nekopne, to netušíte. Musíte neustále kontrolovat jeho, okolí i vrtulník samotný, ale taky přemýšlet nad tím, jak bude vypadat ten záběr.“

„Na Fredovi je úžasné, jak tančí s vrtulníkem,“ nechal se slyšet americký producent a režisér Michael Bay, který stojí za snímky Armageddon, Pearl Harbor či celá série Transformers . „Ví, kam umístit kameru, přesně ví, co hledám, a snímky které mi přinese, jsou prostě dobré na první pokus.“

Ať si o Fredu Northovi čtete články v ryze odborných leteckých časopisech a serverech, nebo ho naopak zmiňují články o filmu, všude je vyzdvihována lehkost, s jakou manévruje s helikoptérou mezi budovami, pod mosty a úzkými horskými průsmyky. Některé jeho akce vypadají riskantně, ale ve skutečnosti jsou pečlivě promyšlené a připravené, odborníci zdůrazňují, jak má vše naplánováno dopředu a jak se snaží minimalizovat rizika. A všichni do jednoho oceňují nejen jeho letecké schopnosti, ale také trénované oko a vášeň pro fotky a film.

Foto: ASO

Abyste měli z vrtulníku co nejlepší záběr, tak musíte letět nízko, bokem a ještě dostatečně rychle

„Jedna věc je mít skvělého pilota, ale pokud nerozumí filmové tvorbě, je to problém,“ říká Michael Bay. „Může umět lítat nízko, rychle nebo jak jen chcete, ale když nerozumí tomu, jak má vypadat záběr, je to k ničemu.“ Pro Northa je jeho instinkt pro natáčení založen na jeho dlouhodobém zájmu o kinematografii. „Vždycky jsem měl filmy rád a vždy jsem si říkal, jak ty záběry vznikají. Trvalo mi to ale několik let, než jsem pochopil, jak nacpat příběh do tří, čtyř nebo pěti vteřin. Někteří režiséři si řeknou, co přesně chtějí, ale někdy to s nimi řeším a někdy si to dělám podle sebe.“

North byl původně profesionální voják francouzské armády, ale pak z ní odešel, aby si udělal zkoušky na vrtulník a nalítal víc než tisíc hodin jako civilní pilot. Poté se stal pilotem záchranářského vrtulníku ve francouzských Alpách, kde získal cit a zkušenosti pro létání v extrémně náročných podmínkách. „Po pár letech zjistíte, že nelétáte podle předpisů a doporučení, ale podle citu. Rozhodují instinkty a rozhodujete se v okamžiku.“

Pak už se North dostal na Dakar a to pro něj prý byla ta nejlepší příprava pro natáčení filmů. Otevřené dveře, v nich kameraman či fotograf stojící na ližině, nízký průlet a jen jeden pokus. Tady není prostor na opakování, natož pro chybu.

Často se ho ptají, jestli se nebojí, že jeho i jeho kolegy časem nahradí drony. „Tady na Dakaru určitě ještě dlouho ne. Netrápí mě to. Drony jsou dobré pro jednoduché příběhové záběry, které se dříve natáčely z vrtulníků, protože neexistovala žádná cenově výhodná alternativa. Ale kamerové drony mají omezenou výdrž a hloubku ostrosti a operátoři dronů na zemi nemají komplexní situační povědomí, které je vyžadováno pro nejdynamičtější akční záběry,“ vysvětluje North.

Foto: ASO

Největším nepřítelem pro vrtulníky je počasí. V případě písečné bouře nemohou startovat, a protože nejsou ve vzduchu ani lékaři, tak organizátoři musí rušit etapy nebo jejich části

„Skutečné kouzlo vrtulníku je v jeho schopnosti dostat kameramana či fotografa do vzduchu, přímo doprostřed scény. Pokud máte někoho na joysticku dole, není tam nahoře, nevidí to, přímo to necítí. Kamera toho ve vrtulníku dokáže mnohem víc. A v tom je celé to kouzlo filmového vrtulníkového létání.“

Foto: ASO

Umění? Nejen fotografické, ale i pilotní!

North stejně jako jeho kolegové létá se strojem Airbus H-125 a říká o něm, že je to nejen nejlepší filmařský vrtulník, ale taky něco jako Formule 1 mezi helikoptérami. „S tímhle vrtulníkem je to tak, že mám pocit, že mezi mnou a kamerou není helikoptéra. Cítím se s ním úplně srostlý.“

Northa jsem potkal jen krátce na briefingu v tiskovém středisku a bohužel je mi jasné, že jako normální novinář nemám jedinou šanci se k němu do helikoptéry dostat. Mrzí mě to. Viděl jsem z vrtulníku Le Mans, Formuli 1 i rally na Sardinii. Ale tohle, tohle je úplně jiný level. Ostatně podívejte se sami…

Zajímá vás nějaká další profese tady na Dakaru? Klidně se ptejte!

Reklama

Načítám