Hlavní obsah

Dakarský deník: Náročné peklo nezvládají nováčci ani zkušení harcovníci. Ještě že jsou karbanátky

Foto: A.S.O.

Šestá etapa byla pohromou pro Audi. Peterhansel havaroval a v závodě končí, Sainz ztratil hodiny při čekání na asistenci.

Pojeď na Dakar, říkali. Bude tam teplo, říkali… Jenže v noci mrzne a přes den prší. Improvizují závodníci, týmy i pořadatelé. Do toho se jede strašná palba bez ohledu na kategorii. Chyby dělají jak nováčci, tak ti největší favorité. Tohle je ten nejtěžší Dakar, který se tady v Saúdské Arábii jel! A jeden z nejtěžších vůbec.

Článek

Je šestý leden, v Evropě se slaví Tři králové a v českých domácnostech se likvidují vánoční stromečky. Na Dakaru se improvizuje. Improvizují týmy i organizátoři. Nikdo neví, co bude zítra. Ale všichni vědí, že letos je to maso.

Kde mám začít? Tím, že pořadatelé zpřeházeli etapy a zařadili jednu neplánovanou maratonskou? Nebo že shořeli favorité? Nebo tím, že je večer a týmy nevědí, co bude za pár hodin natož zítra?

Dakar je dobře promazaný a funkční stroj, na jeho přímé organizaci se podílí stovky lidí a jeho chod zajišťují další stovky místních. Jenže můžete mít sebelepší plány a logistiku, ale když se vám stane taková věc, že tři dny prší tak, že se z místa určeného pro bivak stane kaliště, pak máte problém. A přesně tohle se stalo v místě zvaném Al Duwadimi. Uvízly tady pořadatelské kamiony i autobusy, nepodařilo se postavit a zabezpečit bivak.

Foto: A.S.O.

Jedna fotka je výstižnější než tisíc slov

Rozhodnutí přišlo včera pozdě odpoledne, do Al Duwadimi se nejde, celá dakarská kolona se přesune do Rijádu. Prohodí se pořadí dvou etap, pár ostrých kilometrů se zkrátí. I kvůli tomu dnes první motorka vyrážela z bivaku ráno v 4:15 a teď, v šest večer, je tady jen pár nejrychlejších a zatím žádné auto. Posádky za sebou mají 357 ostrých kilometrů a v hustém lijáku i provozu přesun do bivaku.

My jsme to měli o poznání milosrdnější, bez těch ostrých kilometrů, ale i tak to byla štreka. Třeba pro motorkáře tohle musí být vražedné. Ale pořadatelé to přece slibovali, tohle bude těžký Dakar!

Foto: A.S.O.

Luciano Benavides je aktuálním vítězem, celkově je třetí a na vedoucího Howese ztrácí sedm minut

A tak ani bezmála tisíc zdolaných kilometrů za jeden den neznamená, že zítřek bude klidnější! Pořadatelé v průběhu dne udělali rozhodnutí, které už někteří zkoušení pardálové tušili včera. Protože se rozhodli prohodit pořadí etap, tedy sedmou za osmou, přímo se nabízelo, aby je tedy udělali jako maratonské. Tedy že připraví v Al Duwadimi malý bivak jen pro závodníky, týmy pak budou dál v Rijádu. Protože na to ale nikdo nemohl být nachystaný a protože spousta týmů čeká jak na smilování boží na den volna, rozhodlo se, že bude na zítřek vypsaný servisní bod, kde bude dovolené techniku servisovat, ale týmy na to mají jen dvě hodiny. Závodníci pak pojedou do maratonského bivaku a doprovodné týmy se vrátí do Rijádu.

Máte v tom zmatek? Pak vězte, že tohle se ještě může změnit. Tovární týmy určitě budou tlačit na pořadatele, že neplánovaně zařazená maratonská etapa po těch porcích kilometrů a hlavně před dnem volna může být smrtící. A už předevčírem se stalo, že start do etapy pořadatelé posunuli o šedesát minut jen pár hodin před jejím plánovaným startem.

Netušíme, jak to bude zítra vypadat, jestli pojedeme do servisní zóny, jestli zůstaneme v Rijádu a pojedou jen servisní kamiony… Briefing bude až večer, ale všichni tak nějak tuší, že se to může ještě pořád změnit.

V Rijádu totiž pořád prší, stejně jako v oblasti Al Duwadimi, kde se má zítra závodit. 288 kilometrů přesun na start, pak 333 kilometrů dlouhá speciálka a pak 240 kilometrů přesun do bivaku. Motorkáři pláčou, řidiči aut a kamionů skřípou zuby. Co bude pak? To se uvidí.

Do toho všeho byl dnešním dnem jen dalším důkazem, jak vražedné tempo se jede. V nabité kategorii aut jsou ze hry hned tři ze čtyř nejrychlejších jezdců, a to včetně čtrnáctinásobného dakarské šampiona Stéphanea Peterhansela, který havaroval se svojí hybridní Audi. Jeho spolujezdec dokonce skončil s poraněnými zády v nemocnici. Sainz s druhou Audi havaroval na tom samém místě, domácí závodník Rádžhí pak stál s poškozeným autem jen kousek dál. Rozdíly na jednotlivých měřených bodech mezi auty byly v řádech sekund, jede se stejné tempo jako ve WRC.

V motorkách už taky nejede pár největších favoritů, v kamionech si dnes Nizozemci převzali žezlo od českých závodníků jak v cíli etapy, tak v průběžném pořadí. Všichni závodníci se pak shodují: „Jdeme etapu po etapě, den po dni. Hlavní je se ani na okamžik nevzdat.“ A neměl bych ještě opomenout problémy s benzinem – závodníci tankují u pořadatelů a speciálně motocykly s tím mají problém, pro Milana Engela, kterému se vinou paliva zastavil motor, to znamenalo nedojetí etapy, a tak i konec v závodě.

Foto: MP Sports

„V druhé půlce etapy byly obrovské duny a tam jsme se mohli předvést,“ řekl v cíli etapy Martin Prokop, který si drží průběžné osmé místo

Jsem u počítače a čekám, co bude. Tepla už spadla na devět stupňů, oblohu každou chvíli pročísne blesk a pořád prší. Mým snem je se Dakaru zúčastnit i jako závodník, ale teď to těm klukům a pár holkám vlastně vůbec nezávidím.

Vlastně mám za dnešek jen dvě dobré zprávy. Ta první je, že jsem se konečně setkal se svým kufrem. A tou druhou, že týmový kuchař Martina Prokopa nachystal na dnešní večer karbanátky s bramborovou kaší. Co bude zítra, to se teprve uvidí.

Reklama

Související témata:
Načítám