Hlavní obsah

Dacia představila svůj speciál pro Dakar! Nové auto bude řídit trojice snů, nikoho lepšího sehnat nešlo

Foto: Dacia

Dacia Sandrider soutěž krásy rozhodně nevyhraje, zaujme jednoduchostí a funkčností.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bylo to veřejné tajemství, ale stejně všichni napjatě čekali. Dacia pojede Dakar Rally, při vývoji spolupracovala s britským Prodrivem, který už čtyři roky závodí na Dakaru s modelem BRX Hunter. Řídit bude hvězdný Sébastien Loeb a Nasser Al-Attiyah. A pozor, bude spalovat syntetické palivo!

Článek

Dacia chce příští rok vyhrát Dakar. Tedy… chtěla by. Ale jedno se jí musí nechat - tohle bude velké!

Všichni fanoušci o tom věděli, všichni napjatě čekali. A to čekání bylo o to peprnější, že od začátku bylo jasné, že jednu Dacii bude řídit osminásobný účastník Dakaru a devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb. A druhé auto nebude pilotovat nikdo jiný než velezkušený pětinásobný vítěz Dakaru Nasser Al-Attiyah, který si už letos vyzkoušel spolupráci s britským Prodrivem (ten závodní speciál pro Dacii pomáhá stavět). A všichni víme, jak to před pár dny v Saúdské Arábii dopadlo. „Sorry, do toho auta už nesednu,“ řekl Al-Attiyah, když jeho BRX podruhé selhal motor. Nová Dacia Sandrider bude mít jiný motor než BRX. Ale postupně…

Proč chce Dacia na Dakar?

Jde o jeden z největších motoristických podniků světa a pro Dacii je to nejen skvělá příležitost se zviditelnit, ale také jí to přinese spoustu zajímavých poznatků pro vývoj běžných aut. Budou to dobře utracené peníze, i když Dacia přichází s úplně novým konceptem vozu a nejde jen o upravenou verzi Dusteru.

Foto: Dacia

Dacia a Prodrive ani na okamžik neuvažovaly o tom, že by auto pro Dakar mohlo vycházet z Dusteru. „Lidé by nám to stejně nevěřili,“ zní z Dacie upřímně.

Dakar Rally také po třech letech opouští Audi, takže je tady rozhodně prostor pro velkého hráče. Kromě Dacie se ale chystá do hry i tovární tým Ford.

Proč to není Duster?

V tomhle prý měli od začátku jasno jak u Dacie, tak u Prodrivu. David Durand, šéfdesignér Dacie, několikrát zopakoval, že Duster není auto na Dakar a že i kdyby mělo jeho tvary, že by stejně nikdo nevěřil, že spolu mají závodní a sériový vůz něco společného. A Prodrive už má se stavbou závodního speciálu pro Dakar bohaté zkušenosti a ví, že nejlepší je začít na bílém papíře.

Opravdu na bílém papíře?

No dobře, je tady jasná spřízněnost s BRX Hunter, s nímž se Loeb už čtyřikrát pokusil Dakar Rally vyhrát. A dvakrát už byl také zatraceně blízko (druhý), letos dojel třetí. Jenže BRX je v tomhle případě spíš bráno jako studnice nápadů a poznatků, Sandrider je nové auto, které je inspirováno konceptem Manifesto z roku 2022.

Dacia s Prodrivem staví tohle auto opravdu od začátku, a dokonce si přizvaly budoucí piloty nikoliv k vývoji, ale rovnou k prvním debatám, kde se jich ptaly, co všechno by jim pomohlo v nejtěžším rallyovém závodě vyhrát. Tyto poznatky pak uplatnily při stavbě Sandrideru.

Takže co to znamená?

Řidiči chtěli snadný přístup k pneumatikám a nářadí. Kevin Bouvier, designér exteriéru Sandrideru, k tomu říká. „Všechny modely Dacia se snažíme navrhovat chytře a jednoduše. Když něco nepotřebujeme, tak to tam vůbec být nemusí. A v tomhle případě nepotřebujeme kryt kol, protože vliv na aerodynamiku je tam potlačený a prioritou je rychlá výměna pneumatik. Méně dílů, vyšší účinnost.“

Foto: Dacia

Dacia Sandrider vycházela z technických regulí FIA, kdy je maximální zdvih tlumičů 350 mm.

Podobné je to i s nářadím. „Vyndat bednu s nářadím, otevřít ji, pak zase všechno uložit zpět… Ne, tohle jsou věci, které zdržují. A vy na Dakaru rozhodně nechcete ztrácet čas. Proto máme třeba i magnetické plochy karoserie, která je jinak z uhlíkových vláken, kam se při výměně kol přichytávají matky, aby se neztratily někde v písku nebo kamení.“

Proč vypadá tak… No, tak zvláštně?

Dacia a Prodrive si vzaly pravidla pro konstrukci závodních speciálů třídy T1+ a zeptaly se jezdců, co je pro ně důležité. Podle toho se pak řídily při návrhu Sandrideru.

Hranatý design je ve skutečnosti aerodynamicky velmi účinný. Dacia dokonce tvrdí, že dosáhla desetiprocentního snížení odporu vzduchu a o celých čtyřicet procent snížila vztlak ve srovnání s konkurencí. Tvůrci se vyvarovali nadbytečných ploch a snažili se o co nejjednodušší a nejúčinnější design.

Extrémně zajímavé je pak řešení přední kapoty, kdy řidiči vidí před auto i mezerou v kapotě. „V dunách potřebujete co nejlepší výhled,“ říká Bouvier. „Proto jsme se rozhodli pro takzvanou plovoucí kapotu, kdy jsme tímhle řešením vylepšili výhled před auto. Pokud můžeme udělat něco navíc, uděláme to.“

Foto: Dacia

Průhled mezi přední kapotou má tedy svou jasnou funkci.

Všechny díly kapoty jsou samozřejmě z karbonu, stejně jako to má většina konkurenčních aut. V tomto případě si ale Dacia nechala patentovat speciální IR tinkturu, jež je zapečená do karbonových panelů karoserie a prý umí snížit její teplotu až o pětatřicet stupňů. Romain Gauvin, šéf pokročilého designu Dacie, upřesňuje. „Patentovali jsme nový materiál – uhlíkové vlákno odolné vůči infračervenému záření. Jednoduše ho odráží. Nemusíte auto lakovat na bílo, nepotřebujete bílá uhlíková vlákna. Ušetříte tím samozřejmě hmotnost a je to nejjednodušší řešení. A v kabině bude výrazně menší horko, což je asi to nejdůležitější.“

A když už jsme u té kabiny. Ten design je také hodně futuristický, co?

Předpisy nijak zvlášť neupravují vzhled kabiny, jsou spíš tvrdě nastavené, co se bezpečí posádky týče. A Dacia vytáhla ze šuplíku modulární řešení, které poprvé představila už v sedmdesátých letech minulého století. Jednotliví piloti si tedy budou moci nastavit kabinu individuálně podle toho, co jim vyhovuje.

Foto: Dacia

Funkční. To je asi první, co vás při pohledu dovnitř napadne.

Sandrider nebude mít motor z Fordu?

Ne, nebude. Ostatně pro konsorcium Renault-Nissan by se to opravdu nehodilo. Takže i když to na tiskové konferenci nezaznělo oficiálně, tak ten dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec je z dílen Nissanu. Bude mít samozřejmě sériový blok, ale pro potřeby Sandrideru bude náležitě modifikován.

Tou největší novinkou je, že bude spalovat syntetické palivo, které bude při závodech dodávat společnost Aramco. Dacia tak chce ukázat, že syntetická paliva by mohla být řešením pro budoucnost spalovacích motorů.

Foto: Dacia

Není zatím jasné, kdy a kde bude mít Dacia Sandrider testovací premiéru.

Převodovka a pohon všech kol pak bude pocházet z dílen Prodrivu, respektive od jeho dodavatelů. Tady bude pravděpodobně největší příbuznost s modelem BRX. A tady není ani žádný velký prostor k experimentování, to, co funguje, už bylo v podstatě vymyšlené a při návrhu jednotlivých dílů se mimo jiné hledí i na jednoduchost řešení. Třeba u Prokopova Shreka jsou přední a zadní ramena zaměnitelná stejně jako diferenciály. A při konstrukci auta se myslí třeba i na takové věci, aby na případné opravy bylo potřeba co nejméně speciálního nářadí a aby to zvládla i posádka někde v poušti.

Dost možná se ale jednotlivé díly podvozku dočkají úprav, které povedou ke zvýšení pevnosti vozu. „Nezajímá mě hmotnost předních ramen, zajímá mě jejich pevnost,“ láteřil Nasser Al-Attiyah v první polovině Dakaru, když měl problémy se svým autem a nemohl prý jet tak tvrdě, jak si představoval.

A tím se dostáváme k jezdecké sestavě…

Ano, to by mohlo být ještě zajímavé. Už dopředu jsme věděli, že Loeb a Al-Attiyah budou s Dacií na Dakaru závodit, ale teď k nim čerstvě přibyla dakarská šampionka kategorie T3 Cristina Gutiérrezová. A tisková zpráva zmiňuje Al-Attiyaha až jako třetího, a navíc bez nějakých větších ovací. Je nasnadě, že tady se bude muset ještě vyčistit vzduch.

Každopádně na to mají všechny strany relativně dost času, protože jak je vidět na fotkách, zatím existuje Sandrider nejspíš jen v počítači a Dacia k tomu uvedla jen to, že po sérii testů v různých částech světa bude Sandrider debutovat na Rallye du Maroc v říjnu 2024. Poté se vydá na Dakar Rally 2025 a měl by následně odjet celou sezonu mistrovství světa v závodech cross-country. Na jak dlouho má ale Dacia celý program naplánovaný, to na tiskové konferenci nezaznělo.

Příprava auta je každopádně v plném proudu. A je samozřejmě otázkou, jestli může Dacia uspět na Dakaru hned napoprvé. Každopádně k tomu přistupuje velmi zodpovědně a chytře. Nebo to vidíte jinak?

Reklama

Související témata:
Načítám